نکاتی برای پخت مربای بهارنارنج خانگی

نکاتی برای پخت مربای بهارنارنج خانگی

مربا یا لیچار یکی از غذاهای شیرینی است که از پختن میوه های مختلف با شکر به دست می آید. این محصول معمولاً در ظرف در بسته نگهداری می شود و برای مدت طولانی سالم می ماند. از پکتین طبیعی یا مصنوعی (نوعی پلی ساکارید، هتروپلی ساکارید یا فیبر) و عسل نیز می توان به عنوان شیرین کننده در این غذا استفاده کرد. مربا را می توان از بسیاری از میوه ها و برخی گیاهان تهیه کرد. مانند آلو، سیب، بهارنارنج، توت فرنگی، گیلاس، شاه توت، آلو، کدو تنبل، هویج، هلو، خلال پرتقال، پوست بادام زمینی و پوست پرتقال.

همانطور که می دانید برای تهیه غذاهایی مانند مربا و ترشی روش های مختلفی وجود دارد. با این حال در این مطلب سعی کردیم ساده ترین روش تهیه مربای بهارنارنج را به شما آموزش دهیم. این طرز تهیه نه تنها کار شما را در حین پخت و پز آسان می کند، بلکه طعمی با کیفیت و لذیذ به مربای شما می بخشد. مربای بهاری با پرتقال یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین انواع مربا است که می توانید آن را درست کنید و از طعم و عطر مطبوع آن لذت ببرید.

مواد لازم برای مربای بهارنارنج
مرکبات اورانتیوم 2 لیوان
با تشکر 4 لیوان
این 5 لیوان
آب لیمو 1 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده / هل / دارچین / گلاب به مقدار لازم

قبل از هر کاری برای تهیه این مربا باید برگ های گل بهارنارنج را از گل آن جدا کنید. از آنجایی که گل نارنج به طور طبیعی در تمام طول سال روی شاخه ها یافت نمی شود، بهترین زمان برای تهیه این نوع مربا، ماه های بهار (فروردین و اردیبهشت) است، در حالی که برای تهیه مربا در فصول دیگر سال باید از بهارنارنج خشک استفاده کنید. پس از جدا کردن گل ها از گل ها، باید آنها را به مدت 24 تا 30 ساعت در آب سرد خیس کنید. در این مدت حتماً 3 تا 5 بار آب گل ها را با آب شیرین جایگزین کنید. آب سرد تضمین می کند که گل های بهارنارنج تازگی خود را حفظ کرده و تازه می شوند.

بعد از 24 تا 30 ساعت، آب را از ظرف تخلیه کنید. قابلمه ای متناسب با حجم نهایی مربا انتخاب کنید و تا نصف آن آب بریزید و در آخر قابلمه را روی اجاق بگذارید تا شروع به جوشیدن کند. پس از شروع به جوش آمدن آب، گل های بهارنارنج را به آب اضافه کنید و 5-10 دقیقه بجوشانید و صاف کنید. حالا باید بهارنارنج ها را به قابلمه برگردانید و روی آن ها آب بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا دوباره بجوشد. این کار را چندین بار انجام دهید تا تلخی بهارنارنج از بین برود.

بعد از 2 تا 3 بار این کار را میل کنید و اگر همچنان تلخ بود می توانید این کار را تکرار کنید. البته یادتان باشد که این کار را زیاد انجام ندهید چون هر بار که مربایتان را بجوشانید طعم آن کم می شود. حالا مواد تازه شما آماده است تا مربا را بدون باقی گذاشتن طعم تلخ درست کنید.

روی میز صبحانه کره، نان تست و مربای بهارنارنج برای صبحانه وجود دارد.

شهد مربای بهار نارنج

در این مرحله نوبت به درست کردن شهد مربای شما می رسد. برای این کار باید یک قابلمه دیگر انتخاب کنید، آب کافی در آن بریزید و با حرارت ملایم شروع به جوشیدن کنید. بعد از اینکه آب کمی گرم شد شکر را اضافه کنید و مدام هم بزنید تا شکر کاملا در آب حل شود. حالا باید صبر کنید تا مخلوط آب و شکر داغ بماند و غلظت آن به حد مطلوب برسد.

در این مرحله باید آب پرتقال تلخ را به شهد اضافه کنید و روی حرارت متوسط ​​بگذارید و شروع به جوشیدن کنید. در این مدت درب قابلمه باید بسته شود تا به غلظت مورد نظر برسد. فراموش نکنید که بعد از یک ساعت به قابلمه بروید.

وقتی به غلظت دلخواه خود رسیدید، مربا را بچشید و اگر فکر می کنید شیرین نیست، کمی شکر اضافه کنید. سپس باید در قابلمه با درب به جوشاندن مربا ادامه دهید تا غلیظ و غلیظ شود.

در مرحله آخر که تست کردید و احساس کردید مربا به قوام و طعم دلخواه خود و خانواده رسیده است، باید آبلیمو را اضافه کنید و محتویات داخل قابلمه را حدود 3-2 دقیقه بجوشانید. دلیل اضافه کردن آبلیمو به مربا جلوگیری از شکرک زدن آن است. به عنوان جایگزینی برای آب لیمو، می توانید از آب پرتقال یا آب لیمو نیز استفاده کنید. حالا شعله را خاموش کنید و صبر کنید تا مربا خنک شود. مربای بهارنارنج شما آماده است، می توانید آن را در هر ظرفی که می خواهید بریزید. درب ظرف را محکم ببندید و در یخچال نگهداری کنید.

در تصویر نان تست با کره و مربای بهارنارنج است

نکات آشپزی مربای مخصوص بهارنارنج

درست کردن مربای بهارنارنج مانند سایر انواع مربا نکات و ترفندهایی دارد که باید بدانید و رعایت کنید. اگر مربای خود را طبق این نکات تهیه کنید، متوجه تفاوت طعم آن خواهید شد و کیفیت و ماندگاری آن بیشتر می شود.

مربای بهارنارنج غلظت خاصی ندارد و بیشتر آبکی است زیرا مانند اکثر مرباها از میوه ای در آن استفاده نمی شود. برای افزایش غلظت مربای خود می توانید مقدار کمی پودر ژلاتین یا پودر روباه را با آب گرم مخلوط کرده و در مرحله آخر به مربا اضافه کنید. با این ترفند غلظت مربا را کمی افزایش می دهید و مربا از حالت آبکی خود خارج می شود.

پرتقال تند فلاح - 200 گرم
34%

۸۲۰۰۰

۶۲۰۰۰ به مرد

جوشیدن بیش از حد ممکن است باعث کدر شدن رنگ مربای شما شود. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید وقتی گل‌ها را برای بار دوم یا سوم در آب می‌جوشانید، یک لیوان کوچک آب پرتقال به آن اضافه کنید. این کار باعث می شود که رنگ گل ها شفاف بماند و تار نباشد.

از آنجایی که عطر و طعم آن در فرآیند جوشاندن گل ها برای از بین بردن تلخی تا حد زیادی از بین می رود، روش دیگر تهیه این است که پس از از بین بردن تلخی برگ ها، مقداری شکر روی گل ها بپاشید و بگذارید حداقل مدتی دم بکشد. به مدت 10 تا 12 ساعت در یخچال قرار دهید. سپس دوباره بجوشانید.

توجه داشته باشید که این مدل مربا نباید بیش از حد گرم شود; بنابراین وقتی متوجه شدید که مربا به غلظت مورد نظر شما رسیده است، آن را از روی اجاق گاز بردارید. نباید اجازه دهید غلظت مربا زیاد شود چون معمولا بعد از سرد شدن زیاد می شود.

یک راه ساده برای تهیه این مربای خوشمزه این است که شکر، آب و شکوفه پرتقال را در قابلمه ریخته و با هم بجوشانید. البته در این روش با جوشاندن گل ها با آب و شکر، رنگ مربای شما قطعا تیره می شود.

زعفران مصطفوی درجه یک - 4.608 گرم

اگر می خواهید مربایتان خوش رنگ تر شود، می توانید مقداری زعفران دم کرده به مربا اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا رنگ آن در کل مربا پخش شود.

اگر شما و خانواده تان عاشق مربای خوشمزه هستید، حتما می توانید هل و گلاب را به مربای خود اضافه کنید. علاوه بر این، در صورت تمایل می توانید یک تکه چوب دارچین را داخل کاسه مربا قرار دهید تا جذاب تر و گرم تر شود. نوش جان!

مقداری مربای بهارنارنج در یک کاسه شیشه ای روی میز صبحانه با شیر، کره و نان تست است.

نکاتی برای نگهداری مربای بهارنارنج

یکی از نکاتی که به شما کمک می کند همه مرباها، مرباهای پرتقال و ترشی های تهیه شده با این روش پخت را بهتر و سالم تر نگه دارید این است که بلافاصله پس از آماده شدن آنها را در یخچال قرار ندهید. خنک کننده صبر کنید تا حداقل 24 ساعت در دمای اتاق بماند سپس آن را در یخچال قرار دهید. و البته غذاهای داغ را بلافاصله بعد از پخت در یخچال قرار ندهید.

موضوع مهم دیگر در نگهداری مربا ظرفی است که مربا در آن نگهداری می شود. این ظرف هنگام ریختن مربا باید کاملا تمیز و ضدعفونی شده باشد و کاملا خشک شود. برای جلوگیری از کپک زدن مربا بهتر است آن را با آب جوش استریل کنید و به مدت 10 دقیقه در فر 180 درجه قرار دهید.

بهترین روش کاشت بذر پرتقال در گلدان؛ عید نوروز امسال با سبزه هفت سین

منبع: rowhanisaffron, flavzcorner

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا