هشدار به والدین؛ با این ۸ گیاه سمی و خطرناک آشنا شوید

هشدار به والدین؛ با این ۸ گیاه سمی و خطرناک

برخی از گیاهان می توانند باعث تحریک پوست شوند، در حالی که برخی دیگر در صورت مصرف توسط کودکان مضر یا سمی هستند. گای بارتر، سرپرست باغبان در انجمن سلطنتی باغبانی، به سان گفت: “گیاهان خانگی به ندرت به انسان آسیب می رسانند و خطرات احتمالی آن در مقایسه با مزایای ثابت شده گیاهان آپارتمانی در بهبود سلامت و تندرستی کمرنگ است.”

با این حال، مصرف هر گیاهی که به طور خاص برای غذا، در داخل یا خارج از خانه رشد نمی کند، عاقلانه نیست. وی افزود: گیاهان آپارتمانی که به طور بالقوه برای نوزادان و کودکان مضر هستند باید هنگام خرید اخطار داشته باشند.

در این مقاله درباره 8 گیاهی صحبت می کنیم که می توانند برای نوزادان و کودکان خطرناک باشند و ممکن است والدین از خرید آنها اجتناب کنند.

دیفن باخیا یا نیلوفر پلنگی

برگ، ساقه یا ریشه این گیاه زیبا که به نیلوفر آبی یا نیلوفر آبی پلنگ نیز معروف است، در صورت خوردن سمی است. جویدن دیفن باخیا می تواند باعث شود فرد توانایی صحبت کردن را از دست بدهد زیرا حاوی ماده سمی به نام اسید اگزالیک است که می تواند باعث تورم و سوزش در دهان شود.

علائم استفاده از این گیاه عبارتند از:

تاول در دهان

سوزش در دهان و گلو

اسهال

صدای خشن

افزایش تولید بزاق

تهوع و استفراغ

درد هنگام بلع

تورم دهان و زبان

کارشناسان می گویند که این گیاه همچنین می تواند پوست و چشم را تحریک کرده و به قرنیه آسیب برساند. اگر فرزندتان برگ های این گیاه را می جوید، باید دهان او را با پارچه سرد و مرطوب پاک کنید و اگر به این گیاه دست زد، چشم و پوست او را کاملا بشویید. برای جلوگیری از عوارض احتمالی به کودک خود شیر دهید.

هشدار به والدین؛  با این ۸ گیاه سمی و خطرناک آشنا شوید

کالادیوم یا بال فرشته

کالادیوم ها که به عنوان بال فرشته نیز شناخته می شوند، به خاطر گلبرگ های صورتی تقریباً قلبی شکل خود شناخته می شوند. خوردن این گیاه می تواند مضر باشد زیرا حاوی کریستال های سمی مشابه اگزالات است (اگزالات مولکولی است که در گیاهان و انسان یافت می شود و مصرف زیاد آن می تواند منجر به سنگ کلیه شود). این گیاه همچنین ممکن است باعث تحریک چشم و پوست شود.

علائم مصرف کالادیوم یا ورود آن به چشم عبارتند از:

سوزش در دهان یا گلو

آسیب به لایه خارجی شفاف چشم (قرنیه)

اسهال

چشم درد

گرفتگی صدا و مشکل در صحبت کردن

افزایش ترشح بزاق

حالت تهوع یا استفراغ

تورم و تاول در دهان یا زبان

هشدار به والدین؛  با این ۸ گیاه سمی و خطرناک آشنا شوید

آنتوریوم

آنتوریوم که گل فلامینگو نیز نامیده می شود، به خاطر برگ های قرمز روشنش معروف است. این گیاه به عنوان آفت نیز شناخته شده است. آنتوریوم همچنین پوست و چشم را تحریک می کند و می تواند باعث سوزش، تورم و تاول در دهان شود.

هشدار به والدین؛  با این ۸ گیاه سمی و خطرناک آشنا شوید

پنیر مونسترا یا سوئیسی

Monstera که به دلیل برگ های سوراخ دارش به عنوان گیاه پنیر سوئیسی نیز شناخته می شود، یک انتخاب فوق العاده محبوب برای مردم برای افزودن گیاهان و سبزی بیشتر به خانه های خود است. با این حال، این یکی دیگر از آن گیاهانی است که اگر توسط کودکان کنجکاو خورده شود، می تواند مضر باشد، زیرا حاوی همان کریستال های اگزالات است. Monstera همچنین می تواند باعث تحریک پوست و چشم شود.

هشدار به والدین؛  با این ۸ گیاه سمی و خطرناک آشنا شوید

اسپاتی فیلوم یا زنبق صلح

نیلوفرهای صلح گلهای سفید زیبایی تولید می کنند. اما خوردن هر قسمت از این گیاه ممکن است باعث تحریک دهان و گلو، تورم لب ها، سرفه، حالت تهوع و استفراغ شود.

هشدار به والدین؛  با این ۸ گیاه سمی و خطرناک آشنا شوید

فیلودندرون

گیاهان فیلودندرون انواع مختلفی دارند و به راحتی در خانه رشد می کنند. با این حال، آنها می توانند باعث تورم و تاول در دهان، سوزش در دهان و گلو، گرفتگی صدا، ترشح آب دهان، حالت تهوع و استفراغ شوند.

هشدار به والدین؛  با این 8 گیاه سمی و خطرناک آشنا شوید

پوتوس یا پیچک شیطان

این گیاه با نام های پیچک شیطان یا پوتوس نیز شناخته می شود و برگ های سبز روشن آن به شکل یک تاک آویزان زیبا رشد می کنند. این گیاه در صورت مصرف می تواند علائمی مشابه سایر گیاهان سمی و خطرناک ایجاد کند. بنابراین بهتر است آن را دور از دسترس دست های کوچک قرار دهید. پیچک شیطان همچنین می تواند پوست و چشم را تحریک کند.

هشدار به والدین؛  با این ۸ گیاه سمی و خطرناک آشنا شوید

Zamioculcas zamifolia یا سیب زنگبار

Zamioculcas zamifolia به گیاهان Zed Zed (ZZ) و سیب زنگبار (جزیره ای متعلق به کشور تانزانیا و همچنین نام قدیمی تانزانیا) نیز گفته می شود. دارای برگ های براق، سبز تیره و بیضی شکل است. تمام قسمت های این گیاه سمی است و در صورت جویدن یا بلعیده شدن می تواند باعث درد فوری یا احساس سوزش و تورم لب ها، دهان، زبان و گلو شود.

هشدار به والدین؛  با این ۸ گیاه سمی و خطرناک آشنا شوید

اگر فرزندم گیاه سمی بخورد چه کار کنم؟

حتی اگر اثرات گیاهان سمی یک بیماری جدی به نظر نمی رسد، برای مشاوره با پزشک یا پزشک اورژانس خود تماس بگیرید. اگر کودک شما به دلیل خوردن برگ ها یا گل های سمی بیمار شد، هوشیاری خود را از دست داد، خواب آلود به نظر می رسد یا تشنج های شدید دارد، او را به اورژانس ببرید.