کشف سازه ای پنهان در مجاورت هرم بزرگ جیزه در مصر

کشف سازه ای پنهان در مجاورت هرم بزرگ جیزه در

این گورستان که در منطقه غربی هرم بزرگ 4500 ساله جیزه واقع شده است، برای دهه ها توجه باستان شناسان را به خود جلب کرده است.

به گزارش یورونیوز، در این گورستان صدها قبر مستطیل شکل به نام «مستبا» وجود دارد. مستابها نوعی مقبره بودند که در مصر باستان به شکل بنایی با سقفی صاف و دیوارهای شیب دار به بیرون ساخته می شدند.

بسیاری از شخصیت های مهم تاریخ مصر باستان از جمله شاه خوفو، بستگان او و شخصیت های بلندپایه مصر باستان در چنین مقبره هایی به خاک سپرده شدند.

در حالی که در یک طرف این گورستان ردیف های زیادی قبر وجود دارد، سمت دیگر خالی و بدون سازه است. اما اکنون باستان شناسان داستان متفاوتی را در زیر شن های بیابان کشف کرده اند.

چیزی که به نظر می رسد یک سطح شنی صاف و خالی باشد، ممکن است ساختارهای فراموش شده ای را که هزاران سال پیش ساخته شده اند پنهان کند.

فقط چند متر زیر سطح آن محفظه ای شبیه ساختار “L” قرار دارد. و اگر در شن ها کمی پایین تر برویم، ساختار بزرگتری را می یابیم که به سازه اول متصل است.

Motoyuki Sato، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، گفت که گوشه های ساختار L شکل آنقدر تیز هستند که به طور طبیعی شکل نمی گیرند. به گفته وی، این نشان می دهد که این سازه ها ساخته دست بشر هستند.

باستان شناسان بر این باورند که هر دوی این سازه ها ممکن است بقایای یک مقبره باستانی باشند. اما هنوز مشخص نیست دقیقا چه چیزی در دل این فضای جدید پنهان شده است.

در سال های اولیه باستان شناسی، تعیین شکل و اندازه سازه ها از طریق کاوش ها و کاوش های دقیق زمان بر بود. فناوری های جدیدتر اکنون می توانند به دانشمندان کمک کنند تا ساختارهای ناشناخته را بدون حفاری در زمین یا استفاده از بیل نقشه برداری کنند.

تیمی از محققان از دانشگاه های هیگاشی نیپون فوکوشیما و توهوکو در ژاپن و باستان شناسان موسسه ملی تحقیقات نجوم و ژئوفیزیک مصر این منطقه را با استفاده از دو روش پیشرفته کاوش کردند: «رادار نفوذی زمین» (GPR) و «تصویربرداری مقاومت الکتریکی» (IRT). مورد بررسی قرار گرفت. ). دادند.

باستان شناسان ساختاری مخفی در زیر گورستان مجاور هرم بزرگ جیزه در مصر کشف کردند.

روش اول از امواج الکترومغناطیسی برای نقشه برداری از ویژگی های زیرزمینی کم عمق با وضوح بالا استفاده می کند، در حالی که روش دوم برای ساختارهای عمیق تر استفاده می شود و می تواند دیوارها، حفره ها و ناهنجاری های مشابه را بدون جزئیات زیاد پیدا کند.

محققان با ترکیب داده‌های دو روش فوق با تصاویر ماهواره‌ای، ساختاری L شکل به ابعاد 9.8 متر در 15 متر یافتند که در عمق 0.5 تا 2 متری زیر ماسه مدفون شده بود.

کاوشگران همچنین شواهدی از ساختاری به مساحت 93 متر مربع در عمق 3.5 تا 10 متری زیر زمین، عمیق تر از ناهنجاری L شکل پیدا کردند.

داده ها نشان می دهد که یک نقطه از ساختار کم عمق L شکل با ماسه پر شده است. این می تواند سرنخی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد او باشد. به گفته محققان، این ممکن است گذرگاهی به نوعی قبر پایینی باشد.

مصریان باستان اغلب چنین کانال هایی را برای دور نگه داشتن موجودات پر می کردند.

باستان شناسان نمی دانند چه چیزی در اعماق این سازه نهفته است. این سازه ممکن است با ماسه پر شود یا کاملا خالی باشد.

برای پاسخ به برخی از این سوالات، کاوش های فیزیکی و در محل آغاز شده است و محققان امیدوارند با رسیدن به لایه های زیرین، اطلاعات بیشتری در مورد این سازه ها به دست آورند.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی “Archaeological Prospection” منتشر شد.