کشف هدیه بیگانه در گنج باستانی!

کشف هدیه بیگانه در گنج باستانی

محققان دریافتند که یک دستبند با میخ های طلا و نیمکره توخالی نه از فلز زمین، بلکه از شهاب سنگ هایی که از آسمان سقوط کرده اند ساخته شده است.

در مقاله ای که در ژانویه منتشر شد، محققان دریافتند که فناوری و تکنیک های فلزکاری در ایبریا (3000 سال پیش) بسیار پیشرفته تر از آن چیزی است که ما فکر می کردیم.

گنجینه ویلنا، حاوی 66 شی، عمدتاً طلا، بیش از 60 سال پیش در سال 1963 در منطقه کنونی آلیکانته اسپانیا کشف شد. این گنج از آن زمان به عنوان یکی از مهم ترین نمونه های عصر برنز در نظر گرفته شده است.

نیمکره آهنی و طلایی با حداکثر قطر 4.5 سانتی متر

با این حال، تعیین سن مجموعه تا حدودی دشوار بود. اما امروزه به لطف دو جسم، یک نیمکره توخالی کوچک و یک دستبند، این امر تا حدودی امکان پذیر است. این دو شیء هر دو ظاهری «آهن» دارند، یعنی به نظر می‌رسد از آهن ساخته شده‌اند.

مشکل این است که قدمت مواد طلا قبل از میلاد مسیح است. بین 1500 تا 1200 است. بنابراین، بررسی قرار دادن مصنوعات آهنی در منطقه خزانه ویلنا چیزی شبیه به یک معما بود.

با این حال، سنگ آهن موجود در پوسته زمین تنها منبع آهن چکش خوار نیست. مصنوعات آهنی متعددی از قبل از عصر آهن در سرتاسر جهان از شهاب سنگ ها ساخته شده اند. شاید معروف ترین آنها خنجر شهاب سنگ فرعون توت عنخ آمون باشد، اما سایر سلاح های عصر برنز نیز از این ماده ساخته شده و بسیار ارزشمند بودند.

راهی برای تشخیص این تفاوت وجود دارد: آهن حاصل از شهاب‌سنگ‌ها نسبت به آهن استخراج‌شده از زمین، مقدار نیکل بسیار بیشتری دارد. بنابراین، محققان از موزه باستان شناسی شهرداری ویلنا که مجموعه را در خود جای داده است، اجازه گرفتند تا این دو اثر را به دقت آزمایش کنند و محتوای نیکل آنها را تعیین کنند.

کشف هدیه بیگانه در گنج باستانی!

دستبند آهنی به قطر 8.5 سانتی متر

محققان به دقت از هر دو مصنوع نمونه برداری کردند و مواد را برای تعیین ترکیب آنها در معرض طیف سنجی جرمی قرار دادند. علیرغم درجه بالای خوردگی که ساختار عنصری مصنوع را تغییر می دهد، نتایج نشان می دهد که هم نیمکره و هم دستبند از آهن شهاب سنگی ساخته شده اند.

این مشکل چگونگی همسویی این دو اثر را با بقیه مجموعه حل می کند. آنها در همان دوره ساخته شده اند و قدمت آنها به قبل از میلاد مسیح باز می گردد. تاریخ آنها بین 1400 تا 1200 است.

منبع: خبرآنلاین