کلاغ ها می توانند بشمارند

کلاغ ها می توانند بشمارند

کلاغ ها همچنین می توانند با صدای بلند بشمارند و فرآیند یادگیری آنها تقریباً مشابه روند یادگیری کودکان انسان است.

به گزارش دیجیاتو، در مقاله ای که در مجله Science منتشر شده است، محققان دانشگاه توبینگن آلمان دریافتند که کلاغ های لاشخور (Corvus corone) می توانند از تعداد معینی کلاغ برای شمارش استفاده کنند. این پرندگان باهوش در واقع می توانند با صدای بلند از یک تا چهار بشمارند.

روشی که این پرندگان برای شمارش از آن استفاده می کنند مشابه فرآیندی است که ما انسان ها از آن استفاده می کنیم. همانطور که کودک یاد می گیرد تعداد اشیایی را که به آنها نگاه می کند بشمرد، کلاغ ها نیز می توانند این کار را انجام دهند. به عبارت دیگر، همانطور که یک کودک از کلمات “یک، دو، سه” یا “یک، یک، یک” برای شمارش اگر سه اسباب بازی در جلوی او باشد استفاده می کند، کلاغ ها نیز سیستم کاوش مشابهی دارند.

آموزش مهارت های شمارش به کلاغ ها

در این مطالعه، محققان سه کلاغ لاشخور را طی 160 جلسه آموزش دادند. در طول فرآیند آموزش، کلاغ ها باید رابطه بین یک سری نشانه های دیداری و شنیداری اعداد 1 تا 4 را یاد می گرفتند و برای هر کدام تعداد مشخصی صداهای تق تق تولید می کردند.

از طریق آزمون و خطا، سه کلاغ متوجه شدند که هر علامت با تعداد معینی گاو (بین یک تا چهار گاو) مطابقت دارد. به کلاغ ها آموزش داده شد که در عرض 10 ثانیه پس از نمایش یک عدد یا صدای خاص، پاسخ صحیح را بدهند. مثلا برای علامت بصری عدد چهار باید چهار قار تولید شود. سپس باید روی صفحه ضربه بزنند تا پایان ماموریت را نشان دهند. اگر کلاغ ها شماره صحیح را صدا می زدند، پاداش می گرفتند.

پس از تمرین، کلاغ ها توانستند از یک تا چهار بشمارند. حتی زمانی که کلاغ ها پاسخ های اشتباه می دادند، بیشتر خطاهای آنها بین اعداد نسبتاً نزدیک بود (مثل سه و چهار به جای یک و چهار). محققان می‌گویند مهارت‌های شمردن کلاغ‌ها شبیه مهارت‌های کودکان نوپا است که اغلب یک صدا را برای شمارش تکرار می‌کنند، مثلاً به جای گفتن «دو»، دو بار «یک» می‌گویند.