گشت بازار خان در یزد; سفری به دوران قاجار و قلب فرهنگ یزد

گشت بازار خان در یزد سفری به دوران قاجار و

انتخابتو به قلم الی گشت. بازار خان یزدشهر کویری، بازمانده از دوران قاجار و قلب تپنده فرهنگ و هنر این مرز و بوم، نگینی درخشان در میان اماکن تاریخی یزد است. این بازار که در میدان خان، حمام خان و محله مدرسه خان قرار دارد، به نظر می رسد از دل تاریخ بیرون آمده و داستان هایی از تجارت، هنر و زندگی کهن در یزد باستان را روایت می کند.

بازاری که فقط متعلق به هانس است!

در گذشته، بازارخان فقط به روی مردم ثروتمند و اصیل یزد یا به قول آنها «خان» باز بود. بازاری مجلل و باشکوه که در آن بهترین و منحصر به فردترین کالاها برای فروش عرضه می شود. اما امروز خوشبختانه این بازار تاریخی به روی همگان باز است و همه حس نوستالژیک گذشته را می گیرند و از تماشای معماری بی نظیر، صنایع دستی اصیل و عطر رضایت بخش ادویه ها لذت می برند.

بازاری با معماری باشکوه

بازارخان با طاق های بلند و گنبدهای مرتفع خود فضای خنک و دلنشینی را در اختیار رهگذران قرار می دهد. دیوارهای قطور و مصالح به کار رفته در ساخت این بازار به عنوان سدی در برابر گرمای سوزان کویر عمل می کند و به بازدیدکنندگان احساس آرامش و امنیت می دهد. رد پای سلیقه معماران ایرانی را در طراحی هر بخش و هر خط در این بازار به وضوح می توان دید.

بازاری پر از تنوع و رنگ

بازارخان دنیای رنگ ها، بوها و صداهاست. در هر اتاق و در هر فروشگاهی یک محصول خاص و منحصر به فرد به چشم می خورد. از فرش های دستباف ظریف و ظریف گرفته تا ادویه های خوشبو و رنگارنگ، از زخیم و مس های زیبا تا ترمه های یزدی با طراحی منحصر به فرد، همه در این بازار گرد هم آمده اند تا بیننده را خیره کنند.

بازار پر جنب و جوش و پویا

بازارخان این فقط یک مکان تاریخی نیست، بلکه بازاری پر جنب و جوش و پویا است که زندگی در آن جریان دارد. مغازه داران به گرمی از مشتریان استقبال می کنند و با شور و شوق در مورد تاریخچه بازار و داستان هر محصول صحبت می کنند. در این بازار می توانید طعم واقعی یزد را بچشید، غذاهای سنتی و لذیذ را بچشید و با مردم محلی صمیمی و خونگرم یزد آشنا شوید.

بازارخانگنجینه ای از تاریخ، فرهنگ و هنر ایران زمین است که هر ساله مورد توجه گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری قرار می گیرد. اگر به دنبال سفر به دوره قاجار و قلب فرهنگ یزد هستید، بازارخان این را به برنامه سفر خود اضافه کنید.

نکاتی برای بازدید از خان بازار

  • بهترین زمان برای بازدید: صبح زود یا هنگام غروب آفتاب زمانی است که بازار خلوت تر است و می توانید با آرامش بیشتری از این مکان دیدن کنید.
  • نحوه دسترسی: بازار خان در خیابان امام خمینی در مرکز شهر یزد واقع شده است. با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی می توانید به راحتی به این بازار برسید.
  • مراکز خرید: انواع کالاهای سنتی ایرانی و صنایع دستی را در بازار خان می توانید پیدا کنید. فرش، ترمه، بشقاب مسی، ادویه جات، زعفران، زیورآلات و لباس های سنتی از جمله سوغاتی هایی است که می توانید از این بازار خریداری کنید.
  • چانه زدن: توجه داشته باشید که چانه زنی در بازارهای سنتی ایران رایج است. هنگامی که قیمت مورد نظر خود را دریافت کردید، می توانید با فروشنده مذاکره کنید و به قیمت بهتری برسید.
  • احترام به فرهنگ: به حریم خصوصی مغازه داران و مردم محلی احترام بگذارید و از گرفتن عکس بدون اجازه خودداری کنید.

گشت بازار خان در یزد;  سفری به دوران قاجار و قلب فرهنگ یزد

به گزارش سلامنو