گنجینه روغن کنجد (از سلامت مو تا کاهش وزن)

گنجینه روغن کنجد از سلامت مو تا کاهش وزن

روغن کنجد، این مایع طلایی با عطر و طعم مطبوع، از دیرباز در فرهنگ ها و تمدن های مختلف جایگاه ویژه ای داشته است. امروزه از این روغن نه تنها به عنوان یک ادویه خوشمزه در آشپزی، بلکه به عنوان یک داروی گیاهی و مراقبت از پوست و مو استفاده می شود. در این مطلب از انتخابتو به بررسی خواص سلامتی و زیبایی روغن کنجد می پردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

۱۱ خاصیت روغن کنجد

روغن کنجد خواص زیادی دارد، در زیر سعی کردیم برخی از برجسته ترین خواص این روغن سالم و جادویی را با شما در میان بگذاریم:

1. خواص آنتی اکسیدانی روغن کنجد

با سپر قدرتمند روغن کنجد در دنیای خطرناک امروزی از سلامت خود محافظت کنید. این روغن شگفت انگیز سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند سزامول و سزامینول است که با خنثی کردن رادیکال های آزاد از سلول های بدن شما در برابر آسیب های مختلف محافظت می کند. این ویژگی روغن کنجد را به یک مبارز قدرتمند در برابر بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی و آلزایمر تبدیل می کند.

2. راز سلامت قلب روغن کنجد است

دانه کنجد حاوی راز سلامت قلب شماست. روغن این دانه های کوچک سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع به ویژه اسید چرب لینولئیک است. این اسیدهای چرب سالم برای قلب با کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند.

3. روغن کنجد و سلامت استخوان

استخوان های قوی و سالم ضامن سلامت و شادابی مادام العمر به خصوص در میانسالی و سالمندی است. یکی از فواید روغن کنجد این است که به استحکام استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند.

روغن کنجد منبع غنی مس است که برای سلامت استخوان ها ضروری است. مس به تشکیل کلاژن، پروتئینی که استخوان ها را به هم متصل می کند، کمک می کند. علاوه بر این، روغن کنجد حاوی منیزیم است که به جذب کلسیم، ماده معدنی اصلی استخوان ها کمک می کند.

4. با مصرف روغن کنجد می توانید از سرطان پیشگیری کنید

یکی دیگر از ویژگی های روغن کنجد این است که به عنوان سپر دفاعی طبیعی در برابر سرطان شناخته می شود.

آنتی اکسیدان هایی مانند سزامول موجود در روغن کنجد ممکن است به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی کمک کند. مطالعات نشان داده اند که روغن کنجد ممکن است در پیشگیری از انواع سرطان از جمله سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ موثر باشد.

5. خواص روغن کنجد برای پوست

روغن کنجد که خواص معجزه آسایی دارد به عنوان یک اکسیر طبیعی برای جوانسازی پوست و درمان مشکلات پوستی شناخته می شود.

این روغن سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب مفید مانند اسید چرب لینولئیک و اسید چرب اولئیک است. این مواد مغذی به مرطوب شدن پوست و جلوگیری از خشکی پوست کمک می کنند.

E موجود در روغن کنجد همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که با خنثی کردن رادیکال های آزاد از پیری زودرس پوست و چین و چروک جلوگیری می کند. خواص ضد التهابی این روغن همچنین می تواند به درمان آکنه، اگزما و سایر مشکلات پوستی کمک کند.

6. از آسیب آفتاب به پوست جلوگیری می کند

یک مطالعه در سال 2018 توسط دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نشان داد که استفاده از روغن کنجد به صورت موضعی روی پوست ممکن است به محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) کمک کند.

روغن کنجد می تواند تا 30 درصد اشعه ماوراء بنفش را تحمل کند، در حالی که روغن های دیگر فقط تا 20 درصد را تحمل می کنند.

برای بهره مندی از خواص بی پایان این روغن شگفت انگیز، آن را در اسرع وقت از سوپرمارکت دیجی کالا با بهترین قیمت تهیه کنید.

روغن کنجد سمن - 1.35 کیلوگرم

روغن کنجد سمن - 900 گرم

خواص روغن کنجد برای مو

7. خواص روغن کنجد برای مو

موهای زیبا و پرپشت آرزوی همه است. یکی از خواص روغن کنجد این است که به تحقق این آرزو کمک می کند.

روغن کنجد چگونه به سلامت مو کمک می کند؟

  • روغن کنجد سرشار از ویتامین E، ویتامین B، مس، منیزیم، کلسیم، آهن و اسیدهای چرب مفید است. این مواد مغذی به تقویت ساقه مو و جلوگیری از شکستگی مو کمک می کنند.
  • این روغن با افزایش گردش خون در پوست سر، تغذیه فولیکول های مو را بهبود می بخشد. این به جلوگیری از ریزش مو و تحریک رشد موهای جدید کمک می کند.
  • روغن کنجد همچنین دارای خواص ضد قارچی و ضد میکروبی است که می تواند به درمان شوره سر و رفع خارش پوست سر کمک کند.
    علاوه بر این، روغن کنجد مو را مرطوب کرده و به افزایش درخشندگی و نرمی آن کمک می کند.

8. خواص ضد التهابی

درد و التهاب دو دشمن ثابت سلامت انسان هستند که می توانند کیفیت زندگی را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهند. روغن کنجد با داشتن خواص ضد التهابی قوی به عنوان یک محلول طبیعی برای کاهش درد و التهاب در مفاصل، ماهیچه ها و سایر قسمت های بدن شناخته می شود. علاوه بر این، این روغن ممکن است به درمان آرتریت، روماتیسم و ​​سایر بیماری های التهابی کمک کند.

9. استرس و افسردگی را از خود دور کنید

اگر از اضطراب، افسردگی یا نوسانات خلقی رنج می برید، روغن کنجد می تواند به عنوان یک راه حل طبیعی کمک کند. مصرف این روغن به شما انرژی مثبت می دهد و خلق و خوی شما را به میزان قابل توجهی تغییر می دهد.

روغن کنجد حاوی اسید آمینه ای به نام تیروزین است. تیروزین موجود در روغن کنجد به طور مستقیم با فعالیت سروتونین در مغز مرتبط است. افزایش سروتونین به بهبود خلق و خو و کاهش علائم اضطراب و افسردگی کمک می کند.

10. کمک به کنترل قند خون

کنترل قند خون موضوعی است که دیابتی ها دائماً نگران آن هستند. روغن کنجد با خواص شگفت انگیز خود می تواند در این راه به شما کمک کند.

در یک مطالعه، موش های دیابتی که 6 درصد روغن کنجد را در رژیم غذایی خود به مدت 42 روز تغذیه کردند، قند خون کمتری نسبت به سایر موش ها داشتند.

در مطالعه دیگری، 46 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 به مدت 90 روز روغن کنجد مصرف کردند. این افراد کاهش قند خون ناشتا و هموگلوبین A1c (HbA1c) را نسبت به گروه کنترل نشان دادند. (HbA1c نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون است.)

11. خواص روغن کنجد برای کاهش وزن

روغن کنجد به لطف ترکیبات خاص خود می تواند به کاهش وزن و تناسب اندام کمک کند. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

1. افزایش متابولیسم: اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن کنجد متابولیسم بدن را تحریک می کند و به سوزاندن چربی و کالری بیشتر کمک می کند.

2- از دست دادن اشتها: لیگنین موجود در کنجد هورمون های اشتها را تنظیم می کند و به کاهش میل به خوردن کمک می کند. بنابراین مصرف روغن کنجد به شما کمک می کند تا با افزایش احساس سیری، اشتهای خود را کنترل کرده و از پرخوری خودداری کنید.

3. چربی سوز: روغن کنجد که دارای اسیدهای چرب غیراشباع است به سوزاندن چربی و کاهش چربی ذخیره شده در بدن به خصوص در ناحیه شکم کمک می کند.

4. سم زدایی بدن: آنتی اکسیدان های موجود در روغن کنجد با سم زدایی بدن و دفع مواد زائد به کبد کمک می کند تا بهتر کار کند و چربی بیشتری بسوزاند.

5. عضله سازی: پروتئین های موجود در کنجد مواد اولیه ای را برای عضله سازی فراهم می کند.

300 گرم کنجد خام خشک شده

نحوه استفاده از روغن کنجد

نحوه استفاده از روغن کنجد

روغن کنجد را می توان به روش های مختلفی برای بهره مندی از مزایای سلامتی و زیبایی آن استفاده کرد.

مصرف خوراکی:

  • می توانید روغن کنجد را به سالاد، سس، سوپ و دیگر غذاها اضافه کنید.
  • از آن به جای روغن های دیگر در آشپزی استفاده کنید.
  • یک قاشق چایخوری روغن کنجد را با معده خالی بخورید.
  • از روغن کنجد برای طعم دادن به غذاهای آسیایی مانند مرغ ترش و شیرین یا توفوی سرخ شده استفاده کنید.

استفاده موضعی:

  • چند قطره روغن کنجد را روی پوست خود ماساژ دهید تا مرطوب شود.
  • از روغن کنجد به عنوان روغن حامل برای ماساژ استفاده کنید.
  • برای درمان موهای خشک، روغن کنجد را به موهایتان ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و صبح آن را بشویید.
  • روغن کنجد را به ناخن های خود بمالید تا آنها را تقویت کنید.
  • برای تسکین درد عضلات و مفاصل، روغن کنجد را در ناحیه مورد نظر ماساژ دهید.

بطور کلی

روغن کنجد هدیه گرانبهای طبیعت است که فواید متعددی برای سلامتی و زیبایی دارد. با گنجاندن این روغن در رژیم غذایی خود گام بزرگی در جهت سلامت و شادابی خود بردارید.

منابع:

webmd.com

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا