آخرین آمار مبتلایان به تب دنگی در کشور

شیوع تب دنگی در برخی کشورها آماده سازی کادر

انتخابتو، تب دنگی یک بیماری تب دار ویروسی است که در اثر نیش پشه ایجاد می شود. روز تشخیص قطعی این بیماری که Aedes نام دارد با آزمایش خون امکان پذیر است. پشه Aedes می تواند در هر ظرف یا مکانی که آب در آن جمع می شود مانند لاستیک های مستعمل، قوطی ها، قایق ها، گلدان های شیشه ای تخم بگذارد.

اگر در محل زندگی شما پشه آئدس وجود دارد، باید به نکاتی توجه کنید. از جمله اینکه شب و روز با نصب توری روی در و پنجره زیر پشه بند استراحت کنید، روزی دو بار در قسمت های خنک و تاریک خانه مانند کمد و زیر تخت حشره کش اسپری کنید و از تردد غیرضروری خارج از منزل خودداری کنید. فرد بیمار هنگام خروج از منزل از مواد دافع حشرات روی پوست خود استفاده کند، لباس های رنگ روشن، آستین بلند و شلوار و جوراب بلند بپوشد و از تجمع آب راکد خودداری کند.

در دوران نقاهت و پس از بهبودی از بیماری، نباید بلافاصله فعالیت های سنگین و ورزش را شروع کرد، اما مشاهده می شود که استراحت کافی در دوران نقاهت با فعالیت بدنی سبک بهتر است و زمان اوج گزش پشه دو ساعت پس از آن است. طلوع خورشید و پنج ساعت قبل شکل شدید این بیماری بیشتر در هنگام غروب آفتاب، در کودکان زیر یک سال، مادران باردار، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و افرادی که تنها یک عفونت دانگ داشته اند، رخ می دهد.

از هر چهار نفر مبتلا به تب دنگی، سه نفر بدون علامت هستند یا علائم بسیار خفیفی دارند، از جمله شروع ناگهانی تب بالا، درد استخوان، سردرد شدید، بدن درد، درد مفاصل و عضلات، درد پشت چشم، از دست دادن اشتها، و حالت تهوع و استفراغ. . برخی از بیماران ممکن است علائم دیگری مانند اسهال، بثورات پوستی و غدد لنفاوی متورم را نیز تجربه کنند.

بر اساس این مطالعه، بیش از 178 مورد مثبت تب دنگی از ابتدای سال جاری تا 7 سپتامبر تشخیص داده شده است. اپیدمیولوژیک در مطالعه ای که برای بیماران انجام شد، اکثر موارد تشخیص داده شده سابقه سفر به خارج از کشور، 131 مورد سابقه سفر به امارات، 7 مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به عمان و یک مورد سابقه سفر به کشور داشتند. تاریخ به عمان تاریخچه سفر به این کشور بنین (غرب آفریقا) داشت

38 بیمار تاکنون به خارج از کشور سفر نکرده اند که 11 مورد در شهرستان بندرلینگا استان هرمزگان و 27 مورد در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان است. ملیت

موارد مثبت وارد شده از خارج از کشور توسط دانشگاه های علوم پزشکی استان فارس گرشلارستان، جهرم و شیراز تشخیص داده شد. (این افراد سابقه سفر به خارج از ایران و ابتلا به این بیماری در کشور دیگری را دارند).

سایر بیمارانی که از خارج از کشور آمده بودند (با سابقه سفر به خارج) نیز در دانشگاه های هرمزگان، بوشهر، قزوین، چابهار، زاهدان، شهید بهشتی، ایران، گیلان، مشهد، قم، ایرانشهر و اصفهان شناسایی شدند. تاکنون یک مورد فوتی داشته است. حال عمومی سایر بیماران مساعد اعلام شد.

در حال حاضر پشه Aedes aegypti در مناطق حساس استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان و برخی از استان‌های مجاور این مناطق وجود دارد یا طی ماه‌های آینده استقرار می‌یابد، پشه Aedes albopictus در گیلان نیز وجود دارد. استان‌های مازندران، اردبیل و گلستان و مناطق اطراف آن تصرف شده و یا احتمالاً آباد شده است.