آیا سرطان استخوان قابل درمان است؟

آیا سرطان استخوان قابل درمان است؟

پوریا عادلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تومور استخوانی در واقع یک توده بافتی ناشی از رشد بی رویه گروهی از سلول ها در استخوان است، خاطرنشان کرد: تعداد کمی از سرطان های استخوان با عوامل ارثی مرتبط هستند. اما اکثر متخصصان در این زمینه مطمئن نیستند که چه چیزی باعث سرطان استخوان می شود.

وی با اشاره به اینکه سرطان مغز استخوان بیشتر کودکان و جوانان به ویژه افراد تحت رادیوتراپی و شیمی درمانی را درگیر می کند، افزود: انتخاب روش درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان مغز استخوان مانند سایر سرطان ها به اندازه و نوع توده استخوانی بستگی دارد. مرحله سرطان به سن، وضعیت و سلامت عمومی بیمار بستگی دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران با اشاره به اینکه جراحی اغلب اولین گزینه درمانی برای پزشکان سرطان مغز استخوان است، بیان کرد: جراح روش جراحی را برای درمان این افراد انتخاب می کند و تنها قسمت سرطانی استخوان را برداشته و روش جدیدی جایگزین آن می کند. یک وسیله مصنوعی یا پروتز

عادلی با اشاره به اینکه گاهی پزشکان از روش های ترکیبی شیمی درمانی و رادیوتراپی برای درمان این بیماران استفاده می کنند، ادامه داد: در شیمی درمانی این افراد از داروهای شیمیایی برای سرکوب سلول های سرطانی استفاده می شود و با استفاده از این روش حجم تومور کاهش می یابد. در اندام جراح آن را راحت تر و در عین حال از شکل گیری خارج می کند متاستازها فقط بلاک شده

اکثر عوارض داروهای شیمی درمانی که در درمان بیماران سرطانی استفاده می شود مانند خواب آلودگی و خستگی، ریزش مو، حالت تهوع و استفراغ و همچنین سایر عوارض خونی و گاهاً قلبی، موقتی بوده و بیمار بهبود می یابد. پس از درمان، دوره شیمی درمانی به حالت عادی باز می گردد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی با بیان اینکه برخی سرطان های استخوان مانند ایران وجود دارد سارکوم یونگ وی با بیان اینکه نسبت به پرتودرمانی بسیار حساس است، اضافه کرد: در برخی از نواحی بدن که برای جراحی قابل دسترس نیست، پزشک بی حسی و حالت تهوع را درمان می کند.