آیا نحاس روز و شماره دارد؟

آیا نحاس روز و شماره دارد؟

حجت‌الاسلام محقق دینی ایمان ضرابی در بیانی سنتی از امام هادی (علیه‌السلام) بیان کرد: در حدیثی در کتاب توفه‌العقول آمده است. پیامبر ما فرمود: گناه آن روزها چیست که اگر در آن روزها عمل خود را انجام دهید، شرمنده می شوید؟ روزهایی که در محل کار به اعمالت عمل نکردی که آن روزها را بد می دانی و آن را توهین می خوانی چه گناهی دارد؟

بر اساس اخبار سفیر، وی افزود: از نظر اسلام روز شانس، عدد شانس و عدد شانس نداریم. بلکه این موضوع نتیجه توهمات خود ماست; متأسفانه ایده هایی که ما از طریق دهان به دهان منتقل می کنیم، در برخی افراد نوعی اثر شستشوی مغزی ایجاد می کند و بر اساس این شستشوی مغزی، کمبودهای خود را به شانس، یک روز شانس، یک عدد خوش شانس نسبت می دهند. مشرب هیچ فکری به عقل و قرآن و اهل بیت علیهم السلام ندارد.

این کارشناس مذهبی افزود: اساساً ذهن ما انسان ها در مقابل درد به دنبال پاسخی برای قانع کردن خود می گردد و وقتی پاسخی نمی یابد آن را به چیزی متصل می کند تا ذهن خود را متقاعد کند. و از این رو این روش به دستکاری تبدیل می شود. این ساده ترین و سریع ترین راه برای ساکت کردن ذهن پرسشگر است. این مشکل در واقع همان پاک کردن صورت مشکل است. زیرا به جای پاک کردن صورت مشکل، اگر ریشه واقعی مشکل را در وجود خود جستجو کنیم و آن را برطرف کنیم تا دیگر تکرار نشود، گرفتار پاسخ های بی اساس و افکار غلط می شویم.

وی تاکید کرد: اگر در این دنیا اتفاق بدی برای ما بیفتد، ممکن است نتیجه اعمال خودمان در زندگی باشد. زیرا در واقع این دنیا دنیای دلایل است. در آیه 41 سوره روم آمده است که اگر در دنیا فساد و تباهی رخ می دهد به خاطر اعمال شماست و پژواک اعمال ماست. بنابراین در هر جا که با مشکل مواجه می شویم، نباید روزهای بد را مقصر بدانیم، بلکه به کارهایی که انجام می دهیم توجه داشته باشیم که باعث دردسر ما می شود.

ضرابی افزود: گاهی مردم می گویند چه روز غم انگیز، چه شب بد، چه آفتاب عجیب، چه اتلاف یک هفته یا چه باران نابهنگام، اما روز و شب اصلا بد نیست. اگر انسان بدی کند بد می بیند، اگر نیکی کند خیر می بیند و آیه هفتم سوره اسراء می فرماید: اگر نیکی کردی به خود نیکی کنی، اگر بد کنی. به خودت خوبی کن به خودت بدی کردی

وی ادامه داد: اگر به کسی ظلم کنیم، اگر نیکی کنیم، قطعاً ثواب آن را در زندگی خواهیم دید. اگر حق مردم را تضییع کنیم، طبیعی است که دیگران هم حق ما را ضایع کنند و به قول معروف هر کاری می کنی با خودت می کنی، اگر به همه خوبی کنی، اگر بدی می کنی.