آیا نوشیدن چای و قهوه باعث کم خونی می شود؟

آیا نوشیدن چای و قهوه باعث کم خونی می شود؟

انتخابتو، آهن یک ماده معدنی مهم است که به تشکیل هموگلوبین کمک می کند و هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز خون وجود دارد و اکسیژن را در بدن حمل می کند. کمبود آهن یکی از شایع ترین مشکلات به ویژه در زنان و کودکان است. با گذشت زمان، کمبود آهن در بدن باعث مشکلات جدی سلامتی مانند کم خونی می شود. در زیر به خطاهایی که باعث کمبود آهن در بدن می شود می پردازیم.

از صبحانه صرف نظر کنید

صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است که مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند. از آنجایی که مصرف عمومی آهن کاهش می‌یابد و راه را برای کم خونی هموار می‌کند، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم صبحانه نمی‌خورند بیشتر در معرض خطر ابتلا به کمبودهای تغذیه‌ای از جمله آهن هستند.

نوشیدن قهوه یا چای بلافاصله بعد از غذا

چای و قهوه به عنوان نوشیدنی‌های محبوب در سراسر جهان شناخته می‌شوند، اما مصرف آن‌ها بلافاصله بعد از غذا ممکن است مانع از جذب آهن شود نشان داده شده است که مصرف چای یا قهوه تا یک ساعت بعد از غذا ممکن است جذب آهن را تا 60 درصد کاهش دهد.

مصرف بیش از حد غذاهای غنی از کلسیم

کلسیم برای بهبود سلامت استخوان ضروری است، اما مصرف بیش از حد آن، به ویژه با غذاهای غنی از آهن، می تواند جذب آهن را مهار کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیش از 300 میلی گرم کلسیم در یک زمان می تواند به میزان قابل توجهی جذب آهن را کاهش دهد. از خوردن غذاهای غنی از کلسیم همراه با غذاهای حاوی آهن خودداری کنید.

پیروی از رژیم گیاهخواری بدون برنامه ریزی مناسب

در حالی که رژیم های گیاهخواری فواید زیادی برای سلامتی دارند، اما اگر به درستی برنامه ریزی نشده باشند، می توانند خطر کمبود آهن را افزایش دهند. آهن منابع گیاهی کمتر از آهن محصولات حیوانی جذب می شود. بنابراین، نتایج تحقیقات نشان می دهد که گیاهخواران بیش از سایرین در معرض خطر کمبود آهن هستند.

مصرف نکردن غذاهای حاوی آهن کافی

مصرف نکردن غذاهای غنی از آهن به اندازه کافی خطر کم خونی را افزایش می دهد. غذاهای غنی از آهن عبارتند از: گوشت قرمز، مرغ، ماهی، عدس، لوبیا و اسفناج.

نادیده گرفتن مشکلات سلامت روده

روده نقش مهمی در جذب مواد مغذی از جمله آهن دارد. شرایطی مانند بیماری سلیاک، بیماری کرون و حتی التهاب مزمن می تواند توانایی روده را برای جذب موثر مواد مغذی مختل کند، حتی اگر فرد مقادیر کافی مصرف کند، منجر به کمبود آن می شود. سلامت ضعیف روده می تواند از جذب آهن در بدن جلوگیری کند. نتایج مطالعات رابطه بین سلامت گوارش و جذب مواد مغذی را برجسته می کند. افرادی که مشکلات روده ای دارند بیشتر از کم خونی رنج می برند. یا کمبود آهن بیشتری نسبت به دیگران دارند.