ادای احترام به فروغ فرخزاد من تجربه ورود به دنیای جذامیان/سینما را دوست دارم زیرا بیانگر زندگی است

ادای احترام به فروغ فرخزاد من تجربه ورود به دنیای

وی در گفت و گو با انتخابتو گفت: ما قصد نداشتیم توانایی های فنی خود را در این مستند ثابت کنیم زیرا اگر چنین قصدی داشتیم یک فیلم داستانی رسانه بهتری برای اثبات مهارت هایمان بود اما دغدغه ما در این است. مستند درباره مسائل مهمتر بود، این مستند احساس درونی خیلی بیشتر از یک انگیزه شخصی بود.

این کارگردان بیان کرد: وقتی حدود یک سال و نیم در میان جذامیان راه رفتم و با آنها گریه کردم، با آنها خندیدم، آنها را حس کردم و به معنای واقعی کلمه آنها را زندگی کردم، قلبم را در قلب آنها کاشتم و این حس را از فروغ فرخزاد یافتم که گفت. “مال من.” به اشتراک گذاشتن یک قدم زدن غم انگیز در باغ خاطرات است. سعی کردم این حس را با مستند «خانه سیاه است» تلفیق کنم و مسئولیت و وظیفه سنگینی را احساس کردم که صدای شخصیت و سوژه جذام باشم که 60 سال است شنیده نشده یا حداقل توضیح بدهم. . تا مردم مسائل را ببینند، شنیده شوند و البته مهمتر از آن درک شوند.

صادقی گفت: این موضوعی است که همه دنیا به دلیل زشتی آن را رد می کنند اما در حقیقت زیباترین تصویر زندگی است. چه چیزی زیباتر از نشان دادن تصویر فردی که قلبش شکسته، پر از غم است، اما عشقش بی حد و حصر است؟ اولین تصویر یا اولین احساسی که ممکن است با شنیدن خبر جذام در ما ایجاد شود ترس و زشتی است اما وقتی روح خود را به روح آنها وصل کردم چیزی جز زیبایی و عشق نیافتم و وظیفه خود دانستم که این را تغییر دهم. وضعیت تا تصویر جذام را که همه دارند بشکنم و پیوند روحم را با مخاطبم به اشتراک بگذارم.

این کارگردان توضیح داد: لحظه ای که این خانواده در را به روی من باز کردند، دیگر نمی توانستم مستندساز باشم، اما احساس وظیفه و مسئولیتی فراتر از ساخت مستند داشتم. شاید این احساس وظیفه ای که نسبت به خانواده ای که مرا مرهم می دیدند و به من اعتماد می کردند و درد من و مخاطب را شریک می کردند، باعث شد این مشکلات فنی را فراموش کنیم، چرا که علاوه بر مستندساز بودن، مجبور به تحمل هم بودم. مراقبت از آنها عواطف، حساسیت و غم سوژه ها گاهی اوقات مرا ایجاب می کرد که مسائل فنی را کنار بگذارم اما وقتی نتیجه را دیدم احساس کردم ارزشش را دارد. این مشکل شاید شاخص و نیروی محرکه انگیزه من بود که به همه ارگان ها سرایت کرد و این نتیجه حاصل شد.

وی با اشاره به مهم ترین ویژگی محتوایی اثر گفت: با گذشت 60 سال از مستند «خانه سیاه» فروغ فرخزاد، هیچ مستندی به جز چند مستند پژوهشی درباره دل جذامیان ساخته نشده است که فکر می کنم همین برای توضیح کافی باشد. . . گفتن در مورد محتوای اثر نکته مهمی است (که البته مخاطب باید آن را تایید کند) اما لازم می دانم این را هم بگویم که مستند موضوعی را روایت می کند که 60 سال است که هیچکس نتوانسته آن را بیان کند. سال. حتی عکسی بود که با دوربین گوشی گرفته شده بود، اما آنها به سراغ این مستند آمدند و ما را به عنوان متولی و شریک دردشان دیدند تا 60 سال بعد از زندگی خود بگویند که ممکن به نظر نمی رسد. نشستن آنها در مقابل دوربین ما محتوای اثر را آشکار می کند و هزاران صحنه از زندگی آنها را آشکار می کند که می تواند به بخشی از تاریخ تبدیل شود که بهتر است بینندگان محترم ما از طریق فیلم سینمایی آن را ببینند و بشنوند.

صادقی تجربه خود از حضور در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران را اینگونه بیان کرد: امروز برای اولین بار تجربه حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران را دارم و لحظه ورود آثار به بخش مستند را نمی توانم با کلمات توصیف کنم. از سوی دبیرخانه اعلام شد. من با داشتن این افتخار و افتخار در یکی از معتبرترین جشنواره های جهان شرکت می کنم و از فضای روشن و صمیمی بین مخاطبان، فیلمسازان و منتقدان لذت می برم، خوشحالم که جشنواره بستری را برای این امر فراهم می کند. فیلمی است که باید خوب دید و گوش داد.

وی دیدگاه خود را برای ادامه حضور در عرصه سینما اینگونه بیان کرد: هر دیدگاهی که بتوانم احساسات و روح انسانی را از طریق سینما به طور واقعی و دقیق بیان کنم برایم زیباست. من سینما را دوست دارم چون زندگی را بیان می کند. یک فیلم کوتاه می تواند زندگی را به گونه ای به تصویر بکشد که گویی لحظه ای کوتاه است که در آن زندگی می کنیم و از آن لذت می بریم.

وی ادامه داد: بی صبرانه منتظر دیدن همه آثار در جشنواره هستم زیرا فیلم کوتاه زیباترین زبان سینماست که روایت های تاثیرگذار را بیان می کند.

ادای احترام به فروغ فرخزاد من تجربه ورود به دنیای جذامیان/سینما را دوست دارم زیرا بیانگر زندگی است

این کارگردان انتظارات خود از جشنواره فیلم کوتاه تهران را اینگونه بیان کرد: اگر بگویم جشنواره فیلم کوتاه بزرگترین حامی فیلمسازان در بین جشنواره های منطقه ای است اشتباه نمی کنم اما اگر بخواهم خواسته و انتظارم را بیان کنم دوست دارم. گفتن: درخواست آثار از جشنواره و تشکیل جلسه در خصوص دلایل عدم پذیرش این مدارک که لازم می دانم.
چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به کارگردانی مهدی آذرپندار از 27 مهر تا 2 آبان 1303 در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

۵۷۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین