از امامزاده 9 تن گرگان چه می دانید؟

از امامزاده 9 تن گرگان چه می دانید؟

در حال حاضر استان گلستان از محضر معنوی ائمه اطهار فراوانی بهره می برد که زیارت آنان به صفای معنوی و طراوت روح و روان کمک می کند.

به گزارش خبر سلام نو به نقل از ایسنا، «امامزاده 9 تن» قبر 9 تن از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است و در محله ای قدیمی به همین نام در شهر گرگان قرار دارد. مقبره ای مستطیل شکل با در و پنجره های مشبک قدیمی، سردابه و مقبره است.

از فرزندان این امامان می توان به رشید بن قاسم 11 ساله، موسی بن قاسم 18 ساله، احمد بن قاسم 9 ساله، محمد بن عبیدالله 7 ماهه، ابراهیم بن عبیدالله 8 ساله اشاره کرد. ، سامیه بنت محسن 2 ساله. زینب بنت محسن (15)، فاطمه بنت عبدالله (12) و حوریا بنت عبدالله چهار ساله می شوند.

این بقعه یکی از نقاط دیدنی و مذهبی گرگان محسوب می شود، در محله دربانو گرگان و خیابان دوشنبه واقع شده است، از نظر موقعیت جغرافیایی به مراکز مهمی چون سرای باقری و بازار نعلبندان و همچنین شهر گرگان شهر نزدیک است. خانه گختمان . (خانه بزرگ تاریخی)، مصلی گرگان، اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان، بقعه امامزاده نور (اسحق بن موسی بن کافر) و استاد محمدرضا لطفی.

این بقعه که بنای چهار ضلعی نه تنی با اضلاع تقریباً 5/5 متری است، دارای در و پنجره های سیمی زیبا و قدیمی است که متأسفانه برخی از آنها در صحن هستند و در زیر باد و باران و آفتاب تخریب می شوند.

طاق بقعه مانند سایر قسمت های بنا گنبدی شکل و از آجر و گچ ساخته شده است. علاوه بر این، چهار گوشواره در چهار گوشه بنا وجود دارد که طاق گنبدی بنا نصب شده است. در داخل بقعه صندوق چوبی به طول 290 سانتی متر، عرض 170 سانتی متر و ارتفاع 110 سانتی متر قرار دارد.

ساکنان محلی بر این باورند که در زیر این تابوت و مقبره، 9 نوه موسی بن کافر که در زمان امویان از مدینه (خلیفه منصور دوانیقی) فرار کرده و به قم رفته اند، در زیرزمینی با دو پلکان قرار دارند. آمدند مشهد، چند شهر دیگر و بالاخره استراباد. بعداً بعد از فوت ایشان در اینجا دفن شدند.

اینجا قبرستان تاریخی بود که بیشتر آن در جلوی دروازه ورودی و در جنوب بقعه قرار داشت. این قبرستان تا دهه ۱۳۴۰ برای دفن اموات مورد استفاده مردم شهر (خصوصاً اهالی محله میدان) بود، اما پس از این تاریخ، قسمت قابل توجهی از آن به دلیل راه‌سازی تخریب و پوشانده شد. آسفالت در همین حال، سنگ قبرها در زیر زمین یا زیر بناهای تازه تأسیس دفن می شدند.

ورودی امامزاده 9 تن گرگان;  تور معنوی در نگارستان ایران
ورودی امامزاده 9 تن گرگان;  تور معنوی در نگارستان ایران

انتهای پیام

به گزارش سلامنو