از سایه ترس تا تولد زندگی در مبارزه با ایدز

از سایه ترس تا تولد زندگی در مبارزه با ایدز

انتخابتو، ایدز یک بیماری است سخت تاریخچه ای تلخ و دردناک دارد و زندگی میلیون ها انسان را تحت تاثیر قرار داده است. ایدز و مبارزه با آن حکایت از شجاعت، اراده و همبستگی دارد و هر قدم کوچکی که در مبارزه با ایدز برداشته می شود نشان دهنده پیروزی بزرگی بر تاریکی است.

ایدز توسط ویروس HIV ایجاد می شود که به سیستم ایمنی بدن حمله می کند و توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت ها و بیماری ها کاهش می دهد و دانستن نحوه ابتلا به این بیماری می تواند به جلوگیری از گسترش بیشتر این ویروس کمک کند.

آمارها نشان می دهد که تعداد مبتلایان به ایدز در جهان به حدود 38 میلیون نفر رسیده است. تعداد مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی یک میلیون و 500 هزار نفر بوده و 650 هزار نفر از جمله 110 هزار کودک و جوان بر اثر ایدز جان خود را از دست داده‌اند.

در واقع آگاهی برای کنترل تعداد موارد این بیماری بسیار مهم است اما در این بین فرهنگ سازی در جامعه برای کاهش برچسب های اجتماعی برای مبتلایان به این بیماری می تواند محیط امنی را برای حمایت فراهم کند. درمان آنها و افزایش پذیرش اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری.

ایدز فقط یک معضل پزشکی نیست، بلکه یک معضل اجتماعی و انسانی است که همبستگی و تلاش همگان را می طلبد و به برکت پیشرفت های علمی و درمان های نوین، امید به آینده ای بهتر برای همه مبتلایان به این بیماری روشن تر از همیشه است. .

ترس و اضطراب هنوز وجود دارد

ابوالفضل حجاری، متخصص برنامه HIVمرکز بهداشت اصفهان ایدز، هپاتیت و بیماری های رفتاری وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا به ایدز و راه های انتقال آن اشاره کرد و گفت: اچ آی وی یک بیماری است. منتقل شده است این بیماری از طریق خون و تماس جنسی منتقل می شود و افراد باید به خاطر داشته باشند که این بیماری از طریق تماس های مشترک مانند تاکسی، استخر، دست دادن و ظروف غذاخوری قابل انتقال نیست.

وی با بیان اینکه ورود خون های آلوده به کشور در دهه 60 باعث شیوع این بیماری در کشور شد و بعداً در معتادان تزریقی مشاهده شد، اضافه کرد: با توجه به اینکه این بیماری درمانی ندارد، شیوع آن منجر به وحشت بسیاری از مردم

کارشناس برنامه اچ آی وی، ایدز، هپاتیت و بیماری های رفتاری مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه از ابتدا دیدگاه منفی نسبت به این بیماری وجود داشته و این دیدگاه منفی همچنان ادامه دارد، افزود: با وجود پیشرفت علم و وجود آموزش و پرورش فرهنگ مربوط به این بیماری HIV است” برخی از بیماران مبتلا به لی هنوز از شناسایی شدن می ترسند.

هاجری با اشاره به اینکه گاهی دیده می شود به افراد مبتلا به این بیماری خدماتی ارائه نمی شود، ادامه می دهد: زمانی که بیمار HIV به درک اطلاع رسانی از بیماری خود به دیگران برسد، خدمات رسان باید این وضعیت را درک کنند. در این صورت خدمات بهتری به او ارائه دهید.

خدمات HIV رایگان است

وی با بیان اینکه از سال 2010 به تدریج تعداد موارد شناسایی شده به سمت انتقال از طریق رابطه جنسی افزایش یافته است، گفت: بیش از 70 درصد از بیماران شناسایی شده به این روش مبتلا می شوند. سپس با توجه به شرایط کنونی باید برای تغییر این الگو با در نظر گرفتن آموزش، دانش و فرهنگ گام برداشت.

مرکز بهداشت استان اصفهان متخصص برنامه HIV، ایدز، هپاتیت و بیماری های رفتاری، عدم حمایت از افراد دارای رفتارهای پرخطر یا مواجهه شغلی یا عدم تحرک وی با بیان اینکه باید با خون یا سرنگ به مراکز مشاوره رفتاری مراجعه کنند، اضافه می کند: بیماری اچ آی وی تنها بیماری است که چنین خدمات تشخیصی، درمانی، آزمایشگاهی و دارویی رایگان دارد.

هاجری با بیان اینکه خدمات تشخیص اچ آی وی در تمامی مراکز 27 استان اصفهان در دسترس است، ادامه می دهد: یکی از راه های انتقال اچ آی وی از مادر به کودک در اصفهان بیش از 60 نوزاد مبتلا به HIV هستند استان یکی از دستاوردهای استان اصفهان سالم بودن نوزادان مادران مبتلا به این بیماری است.

وی تصریح می کند: از افرادی که متقاضی یا به کمپ های مواد مخدر مراجعه می کنند، آزمایش اچ آی وی گرفته می شود و آزمایشات مربوطه به صورت دوره ای برای بررسی وضعیت ایمنی بیماران کشف شده انجام می شود و داروی رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد.

ما در شناسایی این افراد مبتلا به ایدز با چالش مواجه هستیم

متخصص برنامه اچ آی وی، ایدز، هپاتیت و بیماری های رفتاری مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه می دهد: هنوز در شناسایی افراد مبتلا به این بیماری دشواری زیادی وجود دارد و برخی افراد دارای رفتارهای پرخطر محافظت نشده یا مواجهه شغلی و شغلی هستند. عدم تحرک به دلیل عوامل خطر از مراجعه به مراکز بهداشتی و مثبت شدن نتیجه آزمایش می ترسند که باعث می شود بیماران به موقع تشخیص داده نشوند.

هاجری با تاکید بر اینکه سطح سواد سلامت جوامع در خصوص این بیماری باید افزایش یابد، می گوید: 83 درصد موارد فعال در استان اصفهان است. در واقع 83 درصد بیماران شناسایی شده دارای پرونده فعال و ارجاع دائمی هستند و 96 درصد از این افراد به طور منظم خدمات درمانی و درمانی دریافت می کنند.

با بیان اینکه 95 درصد از بیماران تحت درمان در استان اصفهان معاینه شده اند، از ابتدای دهه 60 تاکنون تقریباً 1000 بیمار شناسایی شده اند که برخی از آنها شامل همه گروه های سنی و جنسیتی است. در این سال ها افراد به دلیل کهولت سن، عوارض بیماری یا دلایل دیگر جان خود را از دست دادند.

متخصص طرح اچ آی وی، ایدز، هپاتیت و بیماری های رفتاری مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه حدود 530 بیمار HIV در استان اصفهان وجود دارد که 81 درصد آن مرد و 19 درصد زن هستند، افزود: سه سال است. پیش از این، 70 درصد این بیماری در استان از طریق رابطه جنسی منتقل می شد، زیرا در دهه 70 تقریباً 90 درصد از بیماران مبتلا به اعتیاد تزریقی به این بیماری مبتلا بودند.

از سایه ترس تا تولد زندگی در مبارزه با ایدز

HIV دیگر کشنده نیست

بهاره روح اللهی، پزشک و مشاور طب رفتار وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیماری ایدز یک بیماری عفونی قابل کنترل است که در صورت تشخیص به موقع و درمان مستمر، بیمار عمر طولانی و طبیعی خواهد داشت و هیچ عارضه ای سلامت او را تهدید نمی کند. آنها با دریافت درمان نه تنها بیماری خود را تحت کنترل نگه می دارند، بلکه از انتقال این بیماری به افراد دیگر و محیط اطرافشان نیز می کاهند.

وی با بیان اینکه با روش های فعلی درمان این بیماری، HIV دیگر یک بیماری کشنده محسوب نمی شود و به عنوان بیماری عفونی قابل کنترل نامیده می شود، اضافه کرد: کنترل پذیری این بیماری در صورتی محقق می شود که فرد نسبت به بیماری خود آگاهی کسب کند. به مراکز مربوطه جهت خدمات و درمان.

پزشک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری نواب صفوی می گوید: تنها راه تشخیص بیماری آزمایش اچ آی وی است، در آزمایش های معمولی که افراد انجام می دهند آزمایش اچ آی وی وجود ندارد و باید درخواست جداگانه ای از شریک زندگی فرد ارائه شود. اجازه دهید دکتر این آزمایش را انجام دهد.

روح اللهی ادامه می دهد: بیماری اچ آی وی به گونه ای است که اگر فرد سال ها علائم این بیماری را نشان ندهد و تشخیص این بیماری بر اساس علائم باشد، فرصت تشخیص به موقع و مداخله درمانی را از دست می دهد و از آنجایی که بیماری بدون علامت است. این بیماری را فقط می توان با آزمایش HIV تعیین کرد.

زندگی با بیماران HIV مثبت مشکلی ندارد

وی می گوید: برخی از مبتلایان به اچ آی وی به دنبال درمان این بیماری نیستند، در واقع باورهای نادرست و نگرش های منفی نسبت به این بیماری باعث می شود افراد ترسیده و تصور کنند این بیماری صعب العلاج و کشنده است.

پزشک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری نواب صفوی با بیان اینکه برخی افراد نیز نگران افشای اطلاعات خود هستند، ادامه می دهد: باورهای غلط درباره این بیماری باید اصلاح شود. با درمان های موجود می توان این بیماری را به خوبی کنترل کرد و اطلاعات بیماران HIV مثبت کاملاً محرمانه باقی می ماند که این یکی از اصول عملکرد مراکز مشاوره بیماری های رفتاری است.

روح اللهی با بیان اینکه تمامی خدماتی که برای تشخیص و درمان در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری به مردم ارائه می شود، رایگان است، گفت: ویروس اچ آی وی به گلبول های سفید خون حمله می کند و در صورت حذف گلبول های سفید از بدن، این ویروس در آنها زنده می ماند ناپدید می شود، نمی تواند زنده بماند و می میرد.

وی اظهار داشت: مردم نگران آلودگی محیط زیست و یا نگران زندگی با افراد مبتلا به HIV نباشند.

درمان؛ راهی برای کنترل علائم و عوارض HIV و کاهش خطر انتقال

پزشک مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری نواب صفوی اعتیاد تزریقی، استفاده از سرنگ مشترک و تماس با ابزارهای برش و برشی که با خون تماس پیدا می‌کند باعث انتقال بیماری می‌شود، گفت: انتقال از مادر به نوزاد نیز به همین صورت است. راه های انتقال این بیماری در صورتی که در مادران مبتلا به اچ آی وی تشخیص داده نشود، انتقال این ویروس به جنین و نوزاد در دوران بارداری، تولد یا شیردهی است.

روح اللهی بیان می کند: همه مادران باردار باید آزمایش HIV انجام دهند تا در صورت ابتلا به این بیماری، خطر انتقال ویروس به جنین کاهش یابد. به همین دلیل به افراد توصیه می شود از رفتارهای پرخطر محافظت نشده خودداری کنند و از سرنگ و سوزن یکبار مصرف استفاده کنند. تزریق کنید و از وسایل تیز شخصی استفاده کنید.

در ادامه آمده است: تحت تاثیر ویروس اچ آی وی، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و پس از چند سال علائم بیماری ظاهر می شود و درمان باعث افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می شود و با راهکارهای درمانی بر تعداد آن نیز افزوده می شود. شیوع ویروس اچ آی وی بسیار کاهش یافته است و با راهکارهای درمانی موجود و موجود در کنار علم، این بیماری به شدت ضعیف شده و در نتیجه فرد علائم و عوارضی را تجربه نمی کند و احتمال ابتلا به بیماری بسیار کاهش می یابد. به دلیل کاهش تعداد ویروس ها. میزان انتقال بیماری نیز کاهش می یابد. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما این بیماری به خوبی کنترل می شود.

از سایه ترس تا تولد زندگی در مبارزه با ایدز

درمان‌های مؤثر برای ایدز شامل داروهای ضد رتروویروسی است که می‌توانند تکثیر ویروس را کنترل کرده و پیشرفت بیماری را کند کنند، به نام داروهای ضد رتروویروسی. رتروویروسی (ARVs) می تواند به افراد مبتلا به ایدز کمک کند زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشند و دسترسی به این درمان ها و حمایت ها برای افراد مبتلا به ایدز نقش مهمی در کاهش بار جهانی این بیماری دارد.

با این حال، در برخی از نقاط جهان، چالش‌های بسیاری در مبارزه با ایدز باقی مانده است و عدم دسترسی به درمان‌های مؤثر، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و تبعیض همچنان موانعی بر سر راه کنترل این بیماری و کاهش تعداد مبتلایان است. تلاش‌های جهانی برای افزایش آگاهی، بهبود دسترسی به درمان‌ها و آموزش مردم می‌تواند به پیشرفت در مبارزه با ایدز و ساختن جهانی بهتر و سالم‌تر کمک کند.