حملات اسرائیل به جنوب لبنان با وجود آتش بس ادامه دارد. جو مک کارون، تحلیلگر ژئوپلیتیک، می گوید که اسرائیل در حال حاضر با یک مشکل تاکتیکی در لبنان، علیرغم افزایش حملات ارتشش در جنوب، مواجه است.
به گزارش اقتصاد جهانی، این استاد دانشگاه «بث» به الجزیره گفت که اسرائیل ترجیح می دهد حملات خود را به بیروت و دیگر مناطق جنوب لبنان گسترش دهد. با این حال، این حملات باید به مناطق نبطیه و صور محدود شود. مکرون گفت حزب الله بر اساس آنچه اسرائیل انجام می دهد واکنش نشان خواهد داد. اگر اسرائیل حمله کند، حزب الله نیز حمله خواهد کرد. در همین حال، مکرون گفت که به نظر می رسد دولت لبنان آسیب پذیرترین است زیرا این قدرت را ندارد که مذاکرات سوئیس را به نفع خود تغییر دهد.
مکرون با اشاره به تلاش های شکست خورده دولت لبنان برای مشارکت دادن واشنگتن در مذاکرات مستقیم و دوجانبه و اعمال فشار بر اسرائیل برای پایان دادن به حملاتش، گفت: می دانم که درباره حاکمیت در لبنان صحبت می شود، اما ما باید به واقعیت ها نگاه کنیم. او گفت.
وی افزود: تا زمانی که حزب الله بخشی از ساختار امنیتی لبنان نباشد، حملات به این کشور ادامه خواهد داشت. اگر دولت لبنان نتواند مرزهای خود یا ترتیبات امنیتی اطراف مرزها را کنترل کند یا مطمئن نباشد که می تواند هر توافقی را که با اسرائیل امضا می کند اجرا کند، نمی تواند نفوذ داشته باشد.
نور عوده در گزارش دیگری از الجزیره نوشت که اسرائیل می خواهد ایران و لبنان را جدا کند. واقع بینانه است که بگوییم این دو حتی برای یهودیان این رژیم با هم مرتبط هستند. به گفته اوده، ارتش اسرائیل مجبور شد فعالیت های نظامی و حملات هوایی خود را کاهش دهد (البته نه به طور کامل متوقف کند) زیرا خشم در واشنگتن بسیار آشکار و قابل مشاهده بود.
سوال مهم این است که چرا اسرائیل با وجود آتش بس همچنان به جنوب لبنان حمله می کند؟ برخی گزارش ها حاکی از آن است که پاسخ ممکن است در ارتفاعات علی الطاهر، مشرف به نبطیه، کفر طبنیت، ارنون و راه های ارتباطی جنوب لبنان باشد. نقطه ای استراتژیک که سال هاست به عنوان یکی از حساس ترین مناطق زیرزمینی حزب الله شناخته می شود.
نبرد علی الطاهر فقط نبردی نیست که بر روی یک تپه انجام شده است. این جنگ برای دسترسی به مرکز فرماندهی، انبارهای سلاح و بخشی از زیرساخت های موشکی حزب الله در جنوب لبنان است. این تپه به قدری مهم است که ارتش اسرائیل حدود 18 سال آن را در دست داشت تا اینکه در سال 2000 لبنان را ترک کردند. پیشروی های اسرائیل در این منطقه با کمین حزب الله مواجه شد.
آیا اسرائیل فقط به دنبال این تپه است؟ نه در تابستان 2024، حزبالله ویدئویی منتشر کرد که در آن تونلها، انبارها، معابر زیرزمینی و سکوی پرتاب موشک عماد 4 نشان داده شد. این نام برگرفته از نام فرمانده نظامی معروف حزب الله «عماد مغنیه» است. اگرچه هیچ مقامی این موضوع را تایید نکرده است، اما برخی از تحلیلگران و رسانه ها علی الطاهر و تپه نبطیه را از نقاط مهم زیرزمینی حزب الله می دانند. این یکی از استراتژیک ترین دارایی های حزب الله است و جنگ کنونی نیز مبارزه ای برای دسترسی به این دارایی مهم است.





ارسال پاسخ