اعلان‌های قبلی باقی می‌مانند مگر اینکه اطلاعیه افسر اداری تغییر کند.

اعلان‌های قبلی باقی می‌مانند مگر اینکه اطلاعیه افسر اداری تغییر

مهسا بهادری: تقریباً یک سال و نیم از ریاست جمهوری سابق باقی مانده بود که در 9 فروردین ماه در سانحه سقوط بالگرد به همراه هیئت همراه به شهادت رسیدند. در پی این اتفاق تصمیم گرفته شد تا ظرف 50 روز انتخابات جدید برای تعیین رئیس جمهور جدید برگزار شود.

وضعیت این تصمیمات چند ماه اخیر در دولت چهاردهم باقی خواهد ماند یا دیگر اعتبار قانونی ندارد؟

به عنوان مثال در اردیبهشت ماه امسال پس از انتشار شایعاتی مبنی بر برکناری محمد خزایی از سازمان سینمایی، منصب دبیری چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر را به او واگذار کردند تا ثابت شود این شایعه بوده است. این یک رویداد بسیار نادر است. اگرچه معترضان زیادی به این اقدام وجود داشت، اما در حال حاضر بحث بر سر این است که در صورت عدم ابقای محمدمهدی اسماعیلی در پست خود، از منظر وزیر آینده، خزاعی صلاحیت لازم برای ریاست سازمان سینمایی را دارد یا خیر. دبیر جشنواره فیلم فجر نه؟

برای رسیدن به این ماجرا و پاسخ به این سوال که به طور کلی تصمیمات دولت سیزدهم چه می شود، گفت وگویی با وکیل کامبیز نوروزی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

آیا احکامی مانند انتخاب دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر هنوز ارزش حقوقی دارد یا باید با روی کار آمدن رئیس جمهور و تغییر کابینه این احکام دوباره صادر شود و وجاهت قانونی ندارد؟

از منظر حقوقی، مقامات اداری مجبور نیستند با تغییر رئیس جمهور تغییر کنند، به این معنی که رئیس جمهور جدید می تواند برخی از وزرای قبلی را جایگزین کند و برخی دیگر را حفظ کند. موضوع دوم این است که ابلاغیه های قبلی تا تغییر ابلاغیه مقام اداری به قوت خود باقی است. این جمله به این معناست که اگر شخصی رئیس قوه مجریه باشد و وزیر تغییر کند، نیازی به صدور حکم جدید به آن شخص ندارد، مگر اینکه تصمیم به عزل و صدور حکم جدید بگیرد. در این صورت نیازی به این کار نیست. تصمیم جدیدی نیست.

در عرف اداری، می توان یک حاکم را عزل کرد و آن حاکم را در منصب خود نگه داشت، اما اگر این اتفاق نیفتد، مقام آن شخص به عنوان رئیس اجرایی همچنان معتبر است.

مصداق بارز آن مدیرعامل یک سازمان سینمایی است که اگر وزیر فرهنگ و معارف اسلامی تغییر کند، معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی در سمت خود باقی می مانند مگر اینکه بخواهند استعفا دهند یا وزیر آنها را جابجا کند. در شرایطی که وزیر نیازی به اطلاع رسانی جدید ندارد.

آیا این موضوع برای پست های پایین تر مثل دبیری جشنواره فیلم فجر هم صدق می کند؟

به طور کلی تصمیمات مدیران از قبیل قابلیت اجرا بخشنامه یا دستورات آنها پس از انتقال به قوت خود باقی است و این قاعده اساسی حقوق اداری است.

به عبارت دقیق‌تر، انتخابات پیش رو در دولت جدید همه به این موضوع می‌پردازد که وزیر آینده فرهنگ و ورشاد چه کسی خواهد بود و چگونه وزارتخانه خود را اداره می‌کند، اما به طور پیش‌فرض وزیر فرهنگ خواهد بود. اگر وزیر جدید صلاحیت اداره امور جشنواره را ندارد، جشنواره نباید تغییر کند.

در ضمن آیا احکامی که مستقیماً از سوی رئیس جمهور صادر می شود تا مهلت مقرر در آن فرمان دارای اعتبار و اعتبار قانونی است یا اینکه این احکام نیاز به ابلاغ مجدد دارد؟

همه احکام مشمول این قانون است و با تغییر رئیس جمهور، تصمیمات رئیس جمهور قبلی اعتبار خود را از دست نمی دهد و به قوت خود باقی می ماند مگر اینکه رئیس جمهور جدید تصمیم دیگری بگیرد.

به عنوان مثال، فرض کنیم رئیس جمهور بک بخشنامه ای صادر کند، دوره رئیس جمهور قبلی به پایان برسد و رئیس جمهور جدید وارد شود و آن بخشنامه رئیس جمهور سابق همچنان معتبر است مگر اینکه رئیس جمهور جدید محتوای آن بخشنامه را تغییر دهد و تصمیم به ابطال آن بگیرد. .

همانطور که گفتم تصمیمات مراجع اداری تا زمانی که مستقیماً باطل نشوند به قوت خود باقی است.

۲۴۵۲۴۵

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین