انقلاب بزرگ در پزشکی؛ دیابت نوع 1 درمان می شود

انقلاب بزرگ در پزشکی؛ دیابت نوع 1 درمان می شود

انقلاب بزرگ در پزشکی؛ دیابت نوع 1 درمان می شود

دانشمندان چینی برای ارائه یک درمان جدید، سلول‌های گرفته شده از بدن خود بیمار را به سلول‌های بنیادی شخصی‌سازی شده تبدیل کردند و سپس از آنها برای رشد دسته‌هایی از سلول‌ها در لوزالمعده و کبد استفاده کردند که هورمون‌هایی را تولید می‌کنند که به تنظیم قند خون کمک می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، دانشمندان می گویند بدن این زن 25 ساله ساکن تیانجین بیش از یک سال است که انسولین مورد نیاز او را با موفقیت تولید کرده است. این زن پس از مداوا گفت: الان می توانم آب نبات بخورم.

این درمان که کارشناسان آن را خیره کننده می نامند، بر اساس پیشرفتی در ماه آوریل است. مورد آوریل متفاوت بود زیرا او پیوند سلول های بنیادی را به کبد انجام داد. روش جدید شامل پیوند مجموعه ای از سلول های تازه ساخته شده در نزدیکی پانکراس در قسمت فوقانی شکم بیمار بود.

به گفته متخصصان، مشاهده انتقال سلول‌های قبلی به کبد با روش‌های غیرتهاجمی مانند MRI روز به روز دشوارتر می‌شود و در بدترین حالت، حذف این دسته‌های سلولی در صورت پس زدن سیستم ایمنی بیمار دشوارتر می‌شود. پیوند و به او حمله می کند. این روش جدید به دانشمندان این امکان را داد تا پیشرفت جمعیت سلولی جدید را از طریق MRI نسبتاً آسان ردیابی کنند.

دکتر جراح پیوند از دانشگاه آلبرتا (UAlberta) در کانادا، که در تحقیقات جدید شرکت نداشت. جیمز شاپیرو این روش را تایید کرد و گفت: آنها دیابت را در بیماری که قبلاً به مقادیر قابل توجهی انسولین نیاز داشت درمان کردند و آن را کاملا معکوس کردند.

دکتر کارشناسان مستقل دیگری مانند شاپیرو نیز این پیشرفت را تحسین کردند. دایسوکه یابه، محقق دیابت در دانشگاه کیوتو در ژاپن می گوید: «اگر این روش را بتوان برای سایر بیماران نیز به کار برد، بسیار عالی خواهد بود.

اما برخی از متخصصان پزشکی در مورد این نتایج محتاط هستند و انتظار دارند درمان موفقیت آمیز در بیماران بیشتری تکرار شود. دکتر غدد درون ریز از دانشگاه میامی (UMiami). جی اسکایلر گفت ترجیح می دهد قبل از استفاده از یک درمان جدید ببیند آیا بدن بیمار 25 ساله می تواند حداقل تا پنج سال به تولید انسولین ادامه دهد یا خیر.

متخصصان بهداشت همچنین خاطرنشان می کنند که در حال حاضر انجام پیوند سلولی شخصی سازی شده با استفاده از سلول های خود بیمار به صورت مقرون به صرفه دشوار است. این بدان معنی است که قیمت درمان جدید دیابت ممکن است در مراحل اولیه بسیار بالا باشد.

محققان پزشکی از دانشگاه نانکای و دانشگاه پکن در چین، که از جمله محققان پروژه جدید بودند، خاطرنشان کردند که بیماران آنها قبلاً داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی تجویز شده برای بیماری کبدی مصرف می کردند. بنابراین مشخص نیست که آیا بدن سایر بیماران ممکن است پیوند سلولی شخصی را رد کند یا خیر.

این آزمایش که در ژوئن 2023 انجام شد، کمتر از نیم ساعت به طول انجامید. گروهی از دانشگاه نانکای و دانشگاه پکن در این مقاله نوشتند که بیمار 75 روز پس از پیوند به استقلال پایدار انسولین دست یافت.

متخصصان پزشکی امیدوارند پیوندهایی مانند این کمتر توسط بدن رد شوند. آنها همچنین امیدوارند که این روش بتواند نیاز به داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را که کل سیستم ایمنی را تضعیف می کند، از بین ببرد.

این تحقیق در مجله “Cell” منتشر شده است.