طرز تهیه کشک خانگی (خشک و مایع) با تمام نکات و ترفندها

طرز تهیه کشک خانگی خشک و مایع با تمام نکات

کشک یکی از خوشمزه ترین و مقوی ترین لبنیات است که می توانید آن را به راحتی در منزل تهیه کنید. در این صورت دست شما برای تهیه انواع غذاهای محلی و سنتی باز است; کشک محلی خواص بیشتری نسبت به کشک پاستوریزه دارد و سرشار از ویتامین و کلسیم است. با این سس ترش و شور می توانید انواع غذاهای ایرانی مانند کشک بادمجان، آش و دلمه را به خوشمزه ترین شکل تهیه کنید و یا آن را خشک کنید و به عنوان یک میان وعده ساده سرو کنید. با این مطلب در انتخابتو همراه باشید که می خواهیم طرز تهیه کشک را به روش های ساده و خوشمزه به شما آموزش دهیم تا با خیال راحت این محصول را در منزل تهیه کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

طرز تهیه کشک

می توانید کشک را با ماست تهیه کنید. هیچ مرحله سخت یا پیچیده ای برای انجام دادن وجود ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که وقت بگذارید و این محصول ماندگار را با بهترین کیفیت در خانه خود بسازید. اولین نوع کشک است که می خواهیم طرز تهیه کشک محلی با ماست را آموزش دهیم. برای ساخت این کار به مواد زیر نیاز دارید:

مواد مورد نیاز مقدار
ماست ترش 2 کیلوگرم
این 2 لیتر
نمک کافی
ماست مخلوط فاماس پگاه - 2000 گرم

طرز تهیه پنیر در خانه: برای تهیه کشک مراحل زیر را انجام دهید:

گام اول: برای تهیه دوغ، مقداری ماست ترش را با آب در ظرفی مخلوط کنید. حالا دوغ را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید. پس از اینکه به نقطه جوش رسید و شروع به شکستن کرد، آن را از روی اجاق گاز بردارید.

مرحله دوم: حالا دوغ را در یک کیسه نخی بریزید و در جایی آویزان کنید. باید ظرفی زیر کیسه دوغ قرار دهید تا آب کیسه داخل آن بریزد. بگذارید کیسه به مدت 8 تا 10 ساعت در همان حالت باقی بماند.

مرحله سوم: در پایان این مدت کشک نرم را از کیسه خارج کرده و به سلیقه خود مقداری نمک اضافه کنید. کشک و نمک را با هم مخلوط کنید.

مرحله چهارم: اگر دیدید کشک شما خیلی خشک شده است، می توانید با اضافه کردن 2 قاشق غذاخوری آب به ظرف زیر کیسه، آن را کمی نرم کنید.

مرحله پنجم: در این مرحله باید کشک ها را به اندازه و شکل دلخواه برش دهید و در سبد یا توری قرار دهید. حالا صبر کنید تا کشک ها کاملا خشک شوند. در این مدت باید کشک ها را چندین بار برگردانید تا همه قسمت ها به طور یکنواخت خشک شوند. البته خشکی کشک بستگی به ذائقه شما دارد. اگر فرها کمی مرطوب و نرم هستند، باید آنها را در یخچال نگهداری کنید.

گام ششم: در نهایت کشک ها را در ظرف های دربسته قرار دهید و در صورت خشک شدن کامل در کمد نگهداری کنید.

از ماست ترش به راحتی و بدون دردسر در منزل کشک درست کنید. در هنگام مصرف باید کشک را مخلوط کرده و داخل غذای خود بریزید تا به طور یکنواخت در غذا پخش شود.

خواص کشک؛ 8 فواید باورنکردنی کشک برای سلامتی

طرز تهیه کشک خشک

طرز تهیه کشک خشک

کشک خشک ماندگاری بیشتری دارد. علاوه بر این، برای سالم ماندن نیازی به نگهداری این کشک ها در یخچال ندارید. همانطور که در قسمت بالا گفتیم برای خشک شدن کشک باید آن را به اندازه دلخواه برش دهید و بگذارید کشک در آفتاب کاملا خشک شود. اما برای تهیه کشک خشک می توانید از روش های دیگری نیز استفاده کنید. در این مورد به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

مواد مورد نیاز مقدار
آرد گندم 1 کیلو
ماست ترش 1 کیلو
زردچوبه 20 گرم
زیره سبز هر چقدر که بخواهی
پودر سیر ¼ قاشق چایخوری
پودر زیره گلستان - 60 گرم

طرز تهیه کشک با آرد: برای تهیه کشک به این صورت ماست را به مدت 3 روز در دمای معمولی اتاق بگذارید تا مزه ترش پیدا کند. سپس ماست را با آرد گندم مخلوط کرده و زردچوبه، زیره و پودر سیر را اضافه کنید. حالا همه مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست آید. در مرحله بعد این خمیر را به قسمت های مساوی تقسیم کرده و روی پارچه نخی قرار دهید. بعد از یک ساعت این پالپ های کوچک را آسیاب کنید تا مخلوط شبیه شکر شود. حالا باید بگذارید این ذرات کاملا خشک شوند. حداقل یک هفته زمان نیاز دارید تا کاملا خشک شود. سپس می توانید کشک زرد را برای مدت طولانی در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

یادداشت ها: این نوع کشک که به پنیر کمه نیز معروف است، در واقع کشک سنتی استان خراسان است.

بهترین پروتئین برای رشد عضلات؛ چه مکمل ها و غذاهایی مفید هستند؟

طرز تهیه کشک مایع

طرز تهیه کشک مایع

اگر می خواهید کشک مایع درست کنید باید طبق مراحل زیر عمل کنید. ابتدا به مواد زیر نیاز دارید:

مواد مورد نیاز مقدار
آیران ترش 2 کیلوگرم
این 2 لیتر
نمک در صورت نیاز

کره 2 لیتری پگاه حرارت دیده

دوغ نعناع ماهشم - 1.5 لیتر

طرز تهیه کشک محلی با عایران: در مرحله اول دوغ را در قابلمه بریزید و روی شعله گاز بگذارید و با درب بسته به مدت 5 ساعت روی آتش بگذارید. در این فاصله باید دوغ را گهگاهی هم بزنید. در نیم ساعت آخر باید تعداد اختلاط را افزایش دهید. حالا این مخلوط را از روی اجاق بردارید و بگذارید خنک شود. سپس آن را در یک پارچه تمیز بریزید، پارچه را در یک سبد قرار دهید یا آن را در جایی آویزان کنید تا آب اضافی آن خارج شود. حالا کشک داخل پارچه را در مخلوط کن با مقداری نمک و مقداری آب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود. طرز تهیه کشک مایع محلی به همین سادگی است. برای جلوگیری از خراب شدن چنین لخته هایی، باید آنها را در یخچال یا فریزر عمیق نگهداری کنید.

7 حقیقت مهم در مورد کلسیم و 15 منبع غذایی سرشار از کلسیم

و در نهایت…

در این مطلب در مورد طرز تهیه کاشار صحبت کردیم و چند تکنیک مهم فتوکور را به شما آموزش دادیم تا بدون هیچ مشکلی کاشار محلی خوشمزه را در خانه درست کنید. نکته مهم این است که هنگام تهیه کشک به هیچ وجه کیسه دوغ را فشار ندهید تا آب آن سریعتر خارج شود. همچنین می توانید با استفاده از قالب های مختلف برای تهیه کشک خشک آن را زیباتر کنید. می توانید از انواع ادویه جات مانند موسیر، شیرین بیان، آب نمک، فلفل، آویشن، رازیانه برای طعم دادن به کشک خود استفاده کنید.

سوالات متداول

1. آیا می توان از ماست پاستوریزه در تهیه کشک استفاده کرد؟

در تهیه کشک بهتر است از ماست پاستوریزه استفاده نکنید.

2. برای آب کیسه دوغ چه می توان استفاده کرد؟

از این آب می توان به عنوان ادویه در انواع سوپ ها و همچنین در تهیه کراروت استفاده کرد.

3. کشک محلی لرستان را چگونه تهیه کنیم؟

کشک محلی لرستان که یک خوراکی فوق العاده لذیذ به حساب می آید همانطور که در ابتدای مطلب توضیح دادیم تولید می شود; برای تهیه این نوع کشک می توانید از مخلوط ماست ترش و آب استفاده کنید.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا