تهدید سلامت روان؛ حقیقت پنهان پیری

تهدید سلامت روان؛ حقیقت پنهان پیری

انتخابتو، سالمندی پدیده ای طبیعی است که افراد در طول زمان با آن مواجه می شوند و تغییرات این دوران شامل تغییرات جسمی و روحی است که بر هر جنبه ای از زندگی انسان تاثیر می گذارد و ویژگی های منحصر به فردی دارد. سالمندی برای هر فردی متفاوت خواهد بود و افراد در این سنین شرایط متفاوتی را تجربه خواهند کرد.

سالمندان یکی از اقشار حساس جامعه محسوب می شوند که نیاز به مراقبت ویژه دارند و اطرافیان و فرزندانشان نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند. علاوه بر این، با افزایش سن جمعیت در برخی از جوامع، مقوله ای به نام پیری پویا پدید آمده است. پیشنهادی ارائه شد که تمرکز آن بر آماده سازی افراد به ویژه جوانانی است که به دلیل کهولت سن در معرض استرس هستند.

برای داشتن یک سالمندی پویا، به افراد توصیه می شود که سبک زندگی سالمی داشته باشند، درست غذا بخورند، به اندازه کافی ورزش کنند و در طول زندگی خود از عوامل مضری مانند سیگار دوری کنند. ورزش و فعالیت بدنی می تواند روند پیری سلول های بدن را کند کند، از زوال عقل جلوگیری کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، انعطاف پذیری را افزایش دهد، کیفیت خواب را بهبود بخشد و درد عضلانی و استخوانی را کاهش دهد.

در این میان، به همان اندازه که باید به سلامت جسمی سالمندان توجه بیشتری شود، حفظ و ارتقای سلامت روانی آنها از مهم ترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین افراد می توانند از نظر اجتماعی فعال باشند و برای داشتن زندگی سالم و شاد در سالمندی به یادگیری مهارت های جدید فکر کنند.

استرس یکی از معضلاتی است که سالمندان به دلیل تغییر در زندگی با آن مواجه هستند و با توجه به اینکه استرس بر حافظه، تصمیم گیری و حتی خلق و خوی تأثیر منفی می گذارد، افراد باید محیطی امن برای زندگی سالم برای خود فراهم کنند. آن ها می توانند سعی کنند استرس و اضطراب خود را کاهش دهند تا دوران پیری سالمی داشته باشند.

پیری پویا؛ یک دسته قابل توجه از جامعه

با توجه به اهمیت حفظ سلامت روان افراد در دوران سالمندی و لزوم توجه فرزندان به این موضوع، سامیه طاهری، روانشناس و مشاور خانواده وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا به ضرورت حفظ سلامت روان در دوران سالمندی اشاره کرد و گفت: اهمیت داشتن سلامت روان و حفظ و ارتقای آن در همه سطوح و سنین بر کسی پوشیده نیست در سنین بالا به شکل دیگری ظاهر می شود و این باعث می شود که بسیاری از افراد به این موضوع توجه کنند، هرچند که اینطور نیست.

دوران سالمندی دوره ای است که افراد به تدریج توانایی های جسمی خود را از دست می دهند، برخی به سن بازنشستگی می رسند، ممکن است به دلایل زیادی دوستان یا فرزندان زیادی را از دست داده باشند مانند مشغله های روزمره، کار یا ازدواج، کمتر و کمتر به آنها سر می زنند. سلامت روان سالمندان تحت الشعاع همه این مشکلات است.

این روانشناس و مشاور خانواده با اشاره به اینکه برخی از سالمندان در خانه می مانند و در دوران سالمندی انزوای اجتماعی و تنهایی را تجربه می کنند، گفت: با توجه به اینکه جمعیت بسیاری از کشورهای دنیا در حال سالمندی هستند، بسیاری از کارشناسان این مقوله بر سالمندی پویا تاکید دارند.

طاهری با اشاره به اینکه بسیاری از اختلالات روانی در دوران سالمندی می تواند سلامت انسان را تهدید کند، ادامه داد: بسیاری از سالمندان پس از رسیدن به دوران بازنشستگی حس هدفمندی، اعتماد به نفس و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و بر این باورند که صرف زندگی برای یادگیری چیزی بیهوده است. جدید ممکن است به بهبود شرایط فعالیت یا مهارت کمک کند.

وی با بیان اینکه سالمندی می تواند فرصت مناسبی برای انجام فعالیت هایی باشد که افراد مبتلا به اضطراب هرگز برای آن وقت ندارند، گفت: همانطور که ضعف جسمانی و قرار گرفتن در معرض بیماری ها می تواند بر سلامت روان افراد در دوران سالمندی تاثیر بگذارد، بیماری ها و بیماری های روانی نیز می تواند بروز کند. بیماری هایی که در اختلالاتی مانند افسردگی دخیل هستند.» همچنین می تواند کیفیت زندگی سالمندان را کاهش دهد و باعث تضعیف سلامت جسمانی آنها شود.

برای تغییرات آماده باشید

این روانشناس و مشاور خانواده با تاکید بر اینکه فرزندان در دوران پیری والدین خود را تنها نگذارند، افزود: جوانان فراموش نکنند که والدینی که به سن پیری رسیده اند، بیشتر عمر خود را صرف معنا بخشی می کنند. کیفیت زندگی و رفاه فرزندان و خانواده و سالمندی یکی از فرصت هایی است که کودکان می توانند برای قدردانی از زحمات والدین خود در آن مشارکت کنند.

طاهری با بیان اینکه سالمندان دارای تجربیات و مهارت های فراوانی هستند و می توانند راهنمای خوبی برای فرزندان و خانواده خود باشند، گفت: با توجه به اینکه سالمندی بر تمام ابعاد زندگی انسان تأثیر می گذارد، توصیه می شود افراد برای این تغییرات آماده باشند و آن را اتخاذ کنند. در نظر گرفتن شروع از بزرگسالی. سبک زندگی مناسب برای یک سالمندی پویا.

وی با اشاره به اینکه برقراری ارتباط موثر با افراد دیگر و حضور در کارگاه های آموزشی که برای سالمندان برگزار می شود می تواند راهکاری موثر برای حفظ سلامت روانی افراد در دوران سالمندی باشد، خاطرنشان کرد: رسیدن به سالمندی می تواند برای افراد استرس زا باشد، اما سالمندان می توانند دوران سالمندی را به عنوان فرصتی در نظر بگیرند. استراحت کنید، مهارت های جدید بیاموزید و با اعضای خانواده وقت بگذرانید.