اگر روغن موتور را بیش از حد در ماشین خود بریزیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر روغن موتور را بیش از حد در ماشین خود

سیستم روغن کاری موتور برای کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک و کمک به خنک کاری طراحی شده است.

به گزارش خبرآنلاین، کمبود روغن موتور می تواند آسیب جدی به اجزای موتور وارد کند. اما وقتی روغن بیش از حد در موتور خودرو وجود دارد چه اتفاقی می افتد؟

در این مقاله به این خواهیم پرداخت که اگر موتور خودروی خود را بیش از حد با روغن پر کنید چه اتفاقی می افتد.

چرا مقدار و وضعیت روغن موتور اینقدر مهم است؟

شکاف های سیستم روغن کاری بسیار کم است. این بدان معنی است که هر گونه کثیفی یا زباله ای که از سیستم عبور می کند می تواند باعث آسیب شود. اکثر موتورهای مدرن از آلومینیوم ساخته شده اند، فلزی بسیار قوی که سبک وزن است و در دفع گرما عالی است. از آنجایی که آلومینیوم نرمتر از فولاد است، به راحتی آسیب می بیند. روغن موتور خالی، آلوده یا کم به اندازه کافی اجزای داخلی موتور را روغن کاری نمی کند. بدون یک سیستم روغن کاری کاملاً کارآمد، اجزای داخلی به سرعت خراب می شوند و در نتیجه تعمیر یا تعویض عمده موتور انجام می شود. بسیاری از افراد احتیاط نمی کنند و خطرات موتور پر از روغن را بالاتر از حد مجاز نمی دانند.

بسته به نوع موتور، روغن و میزان پر شدن بیش از حد، ممکن است تعدادی از علائم ناشی از روغن بیش از حد در خودروی شما وجود داشته باشد که در زیر به هر یک از آنها اشاره شده است.

روشن و خاموش شدن چراغ موتور را بررسی کنید

اگر روغن بیش از حد باشد، میل لنگ موتور به سختی می چرخد. در صورت استفاده از روغن نادرست نیز ممکن است این اتفاق بیفتد. به طور کلی به دلیل بی نظمی در چرخش میل لنگ، چراغ کنترل و حتی خاموشی سیلندر باید بررسی شود. این اثرات می تواند عملکرد موتور را کاهش دهد و موتور را دشوار کند.

حباب های هوا و سایش اجزا

اگر روغن موتور را بیش از حد در ماشین خود بریزیم چه اتفاقی می افتد؟

یکی دیگر از مشکلات عمده موتور با روغن زیاد، احتمال کف شدن روغن و کاویتاسیون است (پدیده ای که در آن افت فشار باعث تبخیر موضعی مایع و تشکیل حباب می شود). هنگامی که حباب های هوا در روغن موتور ایجاد می شود، راندمان روغن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اساساً هوا نمی تواند قطعات را روغن کاری کند. این امر منجر به سایش زودرس اجزای داخلی موتور می شود. حتی پمپ های روغن نیز ممکن است به دلیل این مشکل از کار بیفتند و منجر به تعمیرات اساسی و گران قیمت شوند.

فشار روغن و نشتی

هنگامی که روغن موتور بیش از حد مجاز مصرف شود، ممکن است فشار روغن افزایش یابد. برخی افراد معتقدند که این به موتور کمک می کند. در واقع، زمانی که فشار روغن بیش از حد بالا می‌رود، آب‌بند روغن ممکن است از کار بیفتد و باعث نشت روغن شود. علاوه بر این، فشار بیش از حد روغن می تواند منجر به کمبود روغن در قسمت های خاصی از موتور، مانند سوپاپ ها شود.

ترکیب روغن

اگر روغن موتور را بیش از حد در ماشین خود بریزیم چه اتفاقی می افتد؟

Oil Pool یک اصطلاح صنعتی برای ورود روغن اضافی به ورودی است. مقدار کمی روغن از سیستم PCV به ورودی هدایت می شود. با این حال، زمانی که روغن در موتور بیش از حد باشد، به سوپاپ ورودی نشت می کند. این باعث می شود بوی روغن سوخته و دود آبی از اگزوز گرفته شود و سیلندر خاموش شود. روغن داخل محفظه احتراق نیز می تواند شمع ها را آلوده کند.

چگونه روغن موتور بیش از حد پر شده را بررسی کنیم؟

برای بررسی اینکه آیا موتور خودروی شما با روغن بیش از حد پر شده است، باید این مراحل را دنبال کنید:

ماشین را روی زمین صاف قرار دهید.

کاپوت را باز کنید و میله روغن موتور را پیدا کنید.

چوب را بردارید و با حوله پاک کنید.

میله را دوباره وارد کنید، آن را بردارید و به صورت افقی قرار دهید تا سطح روغن را بررسی کنید.