این بیماری در بین ایرانیان رکورد زد

کم تحرکی ایرانی ها رکورد زد

بر اساس گزارش ارائه شده در نشست “عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در ایران” که در فرهنگستان علوم پزشکی در خرداد 1403 برگزار شد؛ متأسفانه سیستم بهداشتی و درمانی تشویقی به فعالیت بدنی نمی کند و فرهنگ مبارزه با کم تحرکی را که عامل بیماری های قلبی، سرطان و دیابت است ایجاد نمی کند. خیلی موفق نبود

به گزارش مهر، افشین استوار، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست مشترک گروه ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با جمعی از مدیران و کارشناسان نظام سلامت کشورمان سخنرانی کرد. وی به فرهنگستان گفت: برنامه اقدام جهانی برای کاهش بیماری های غیرواگیر در سال 2013 کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی خواستار کاهش 10 درصدی شاخص فعالیت بدنی ناکافی در مدت 5 سال بودند. همچنین در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر در کشورمان در سال 1393، کاهش 20 درصدی عدم تحرک در نظر گرفته شده است. این در حالی است که علیرغم مطالعات انجام شده تاکنون، این عامل خطر تنها 9 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: این بدان معناست که ایرانیان در مقایسه با مردم دنیا تحرک و تحرک کافی ندارند و روز به روز بیشتر به بیماری های غیرواگیر مبتلا می شوند. بر اساس نقشه جهانی فعالیت بدنی موجود در سایت سازمان جهانی بهداشت، متاسفانه ایرانی ها یکی از کم تحرک ترین گروه های جمعیتی در جهان هستند.

استوار ادامه داد: بیماری های غیرواگیر به ویژه بیماری های قلبی و عروقی (بیماری های قلبی و سکته مغزی)، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی تقریباً سه چهارم مرگ و میرهای جهانی را موجب می شوند.

وی ادامه داد: عوامل ایجاد این بیماری ها عوامل اجتماعی، محیطی، تجاری و ژنتیکی است که در سطح جهانی گسترش یافته است.

استوار بیان کرد: سالانه 17 میلیون نفر زیر 70 سال به دلیل بیماری های غیرواگیر جان خود را از دست می دهند که 86 درصد آنها در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​زندگی می کنند.