بازپرداخت سومین قیمت خودرو؟

bato-adv

البته با توجه به اظهارات سکاندار بورس، احتمال فروش خودروهای وارداتی در بورس وجود دارد. در صورت موافقت سیاست گذار با فروش خودرو در بورس، «قیمت ثالث» یا قیمت بین قیمت دستوری و بازار آزاد که در شرایط فعلی – قیمت گذاری دستوری و قیمت بالاتر در بازار آزاد – خواهد بود. قیمت نهایی انتخاب ارجح برای خودروسازان و مصرف کنندگان.

به گزارش دنیای اقتصاد، به گفته حکت الله سعیدی، سازمان بورس همچنان به عرضه خودروهای صفر کیلومتر داخلی و وارداتی به بورس ادامه می دهد.

وی اگرچه در خصوص این رویداد و زمان تصمیم گیری نهایی برای عرضه مجدد خودروهای سواری در بورس اظهارنظر بیشتری نکرد، اما تاکید کرد که بورس می تواند میزبان محصولات مختلف در حوزه هایی مانند صنعت باشد. در این صورت به نفع کل اقتصاد ایران خواهد بود.

رئیس سازمان بورس از پیگیری برای بازگشت خودرو به بورس گفت که اولین بار در سال 1401 در عرضه نسبتاً زیاد اما کم حجم خودرو در بورس و با وجود رضایت نسبی عرضه شد. تولید این مدل توسط سازنده و مصرف کننده با تصمیم هیئت رقابت متوقف شد.

این شورا در دی ماه 1401 تنظیم بازار خودروهای سواری را ابلاغ کرد که در آن مقرر شد عرضه خودرو به سامانه یکپارچه محدود شود. به همین دلیل، خودروسازان دیگر نمی توانستند محصولات مسافربری خود را در بورس عرضه کنند. در این مدت همیشه شایعاتی مبنی بر بازگشت خودرو به بورس وجود داشت، اما سیاستمدار این اجازه را به خودروسازان نداد. این در حالی است که اکنون رئیس سازمان بورس می گوید پیگیر بازگشت خودروهای سواری به بورس است و امکان عرضه نه تنها نمونه های داخلی بلکه مدل های خارجی نیز بر روی این بستر وجود دارد.

پس چرا خودرو در سال 1401 به بورس رفت و نتیجه چه شد، چرا اکنون صحبت از بازگشت به این پلت فرم شده است؟

در سال 1401، مانند دوره کنونی، قیمت کارخانه‌های خودروهای داخلی متوقف شد و سیاست‌گذاران تمایل به اصلاحات نشان دادند. از سوی دیگر در حالی که خودروسازان با زیان انباشته فزاینده ای مواجه بودند، در تامین نقدینگی تولید نیز با مشکل مواجه شدند. راه حل طبیعی برای سیاستگذار این بود که به خودروسازان اجازه دهد محصولات خود را در حاشیه بازار بفروشند یا حداقل قیمت را در بازه های زمانی مناسب به صورت مستمر تعدیل کنند.

اما هیچ کدام از این اتفاقات رخ نداد و ناگهان گزینه فروش خودرو در بورس به وجود آمد. خودروسازان در ابتدا علاقه ای به این مدل نداشتند زیرا می دانستند با اجرای آن، عرضه و حتی اصلاح قیمت آن به تاخیر می افتد. اما پس از چند تلاش محدود که آنها را از قیمت درخواستی و حتی کسب سود دور کرد، خودروی سهام خوب بود و آنها طرفداران این برنامه شدند. البته یکی دیگر از دلایل تغییر موضع خودروسازان این بود که متوجه شدند سیاست گذار نمی خواهد قیمت را آزاد کند و یا حتی اصلاح قیمتی را مدام انجام دهد.

مدل کار این بود که وزارت حراست گهگاه مجوز محدودی به خودروسازان می داد تا برخی از محصولات خود را در بورس بفروشند. این خودروها با قیمت کف اجباری (قیمت تعیین شده توسط نهاد نظارتی) برای فروش در بورس کالا عرضه می شدند و اغلب قیمت کشف شده در این بستر (قیمت اعلام شده به مصرف کننده) بالاتر یا حتی سودآور از قیمت دستوری بود. .

بنابراین خودروسازان از عرضه محصولات خود در بورس رضایت نسبی داشتند. اما آنها معتقد بودند که سیاستگذار باید مجوز فروش خودرو در بورس را در تیراژ وسیع و بالاتر صادر کند.

شاید اگر عرضه خودرو در بورس ادامه پیدا می کرد این خواسته خودروسازان محقق می شد اما دستورالعمل هیات رقابت اجازه ادامه «خودروهای بورسی» را نداد.

عرضه خودرو در بورس نیز رضایت نسبی را برای مصرف کنندگان به همراه داشت، زیرا می توانستند خودروی مورد نظر خود را با قیمتی بسیار کمتر از بازار آزاد خریداری کنند. قیمت های جدید در بازار سهام نتیجه عرضه محدود خودروها بود. اما در صورت افزایش عرضه، قیمت نیز کاهش می یابد.

چرا ماشین بورسی؟

پس چه شد که آپشن استوک خودرو دوباره ارتقا یافت؟ آیا سیاست گذاران خودرو با معرفی مجدد خودرو به بورس موافق هستند؟

از آنجایی که خبر نظارت بر عرضه خودرو در بورس از سوی رئیس سازمان بورس منتشر شد، در نگاه اول به نظر می رسد پیگیری این موضوع به اصطلاح یک پروژه بورسی باشد. در واقع از آنجایی که بازگشت خودرو به بورس ممکن است باعث افزایش ارزش معاملات در این بستر شود، طبیعی است که بورس ها این موضوع را بپذیرند و خودروی معامله شده در بورس را دنبال کنند.

پس آیا وزارت حراست و هیات رقابت فروش خودرو در بورس را قبول دارند؟ پاسخ این سوال در حال حاضر و تا زمان اعلام نتیجه مذاکرات احتمالی سازمان بورس و هیات رقابت مشخص نیست، اما به نظر می رسد بازگشت خودرو به بورس می تواند فشار وارده را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بازار سیاستمداران قیمت های کارخانه ای خودروها را آزاد یا تغییر خواهند داد.

به عبارت دیگر اگر باز هم سیاست گذار بخواهد قیمت ها را فریز کند، عرضه خودرو در بورس می تواند بخشی از مشکل نقدینگی خودروسازان را حل کند و روند زیان آنها را کند کند. حتی اگر اصلاح قیمت باشد [نه آزادسازی] اگر این کار انجام شود، عرضه خودرو در بورس گزینه مناسبی به نظر می رسد، زیرا خودروسازان می توانند با فروش محصولات خود به قیمتی بالاتر از قیمت پایه (همان قیمت اصلاح شده) وجه نقد بیشتری برداشت کرده و برای تولید استفاده کنند. ).

از سوی دیگر تقاضای بازار آزاد همزمان با عرضه خودرو در بورس کالا کاهش می یابد، بنابراین می توان به کنترل قیمت ها و حتی کاهش قیمت ها (در صورت رعایت سایر شرایط مانند عدم جهش نرخ تورم) امیدوار بود. انتظارات بازار و قیمت ارز).

آیا کالاهای وارداتی مشمول بیمه اجباری هستند؟

نسخه استوک خودرو در بازار خودروهای وارداتی نیز قابل استفاده است و خودروهای خارجی را از سایه سنگین سیاست های اجباری نجات می دهد. در حال حاضر تقریباً صفر تا 100 درصد واردات خودرو در اختیار سیاستگذاران دولتی است و واردکنندگان مانند قبل از ممنوعیت واردات (اردیبهشت 1396) از آزادی عمل در زمینه فروش و قیمت برخوردار نیستند. این در حالی است که اگر سیاستگذار عرضه خودروهای وارداتی در بورس را بپذیرد، «قیمت سوم» به نفع تأمین‌کننده نیز وجود دارد (این امر می‌تواند نقدینگی تأمین‌کنندگان را افزایش دهد و منجر به واردات بیشتر شود). مشکل پول حل می شود) و به نفع مصرف کننده نیز می باشد (زیرا مصرف کننده می تواند خودروی مورد نظر خود را با قیمت کمتری در بازار آزاد خریداری کند).