باستان شناسان آثار جدیدی را در حومه هامون کشف کردند

باستان شناسان آثار جدیدی را در حومه هامون کشف کردند

انتخابتو به نقل از ایلنا، رئیس هیئت باستان شناسی قلعه «گیردی» سیستان و بلوچستان گفت: پس از کار میدانی و تحقیقات روشمند این حوضه باستانی، تحقیقات توسط تیمی متشکل از 5 باستان شناس انجام شد. مناطق کویری در دشت جنوبی سیستان.

مجتبی سعادتیان گفت: در این پژوهش گام به گام، پس از کشف و ثبت آثار فرهنگی منقول و غیرمنقول در مساحتی به وسعت تقریبی 4 هزار هکتار، محدوده توزیع حوضه فرهنگی قلعه گیریدی انجام شد. تعیین شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این پژوهش 4 قلعه، 22 بنای معماری، 3 بنای صنعتی، 7 تپه باستانی، 14 تنور خشتی و آجری، 7 قبرستان انجام شد. شناسایی شدند. 36 مقبره، 3 اسباد و سازه های مرتبط با کنترل و انتقال آب شناسایی و فضاهای مختلف معماری انتخاب شدند.

به گفته این باستان شناس، از دیگر نتایج این پژوهش می توان به سفال های منقوش لعاب دار، مهره های تزئینی، اشیای سنگی، اشیای مفرغی، پیکره های انسانی و… اشاره کرد. می توان در مورد کشف قطعات متحرک ارزشمند مانند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تعداد زیادی محوطه ماقبل تاریخ و تاریخی در این منطقه ثبت شده است، گفت: بر اساس مطالعات اولیه و همگنی منقول است. و اموال غیرمنقول. این مجموعه از نظر مصالح فرهنگی، دوره و ساختار معماری، نمایانگر یک منطقه شهری است که احتمالاً قدمت آن به قرون میانی و متاخر اسلامی می‌رسد.

رئیس هیئت باستان شناسی قلعه گیردی نیز گفت: همانطور که قبلا ذکر شد در دل این منطقه محوطه های باستانی زیادی از دوران پیش از تاریخ و تاریخی وجود دارد.

محوطه باستانی گیردی در شهر هامون واقع در جنوب بخش سیستان استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و تاکنون اطلاعات باستان شناسی از آن در دست نیست.

به گزارش سلامنو