بایدها و نبایدها در تغذیه نوزاد با شیر مادر/شیر مادر چه باید باشد؟

نقش مکمل های ضروری در بهبود کیفیت شیر ​​مادر

ضیاءالدین مظهری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان این مطلب گفت: شیر دادن به کودک تا دو سالگی ضروری است و در صورت تمایل مادر و نوزاد می توان بعد از آن نیز ادامه داد اما برخلاف سال اول این امر ادامه دارد. سایر غذاها که بخش مهمی از زندگی کودک را تشکیل می دهند، منبع اصلی تغذیه کودک هستند و به همین دلیل کودک باید در هر وعده غذایی اصلی بخورد و در میان وعده ها با شیر مادر تغذیه شود.

وی افزود: شیر مادر تا سال دوم زندگی کودک می تواند یک سوم یا بیشتر از انرژی، پروتئین، آهن و اکثر ویتامین ها را تامین کند. بیا و این رفع نیازهای کودک از یک تا دو سالگی؛ در واقع شیر مادر مواد مغذی ارزشمندی را فراهم می کند و ارزش بیولوژیکی آنها را افزایش می دهد.

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: شیردهی در سال دوم زندگی نیز به پیشگیری از اسهال و عفونت های حاد تنفسی کمک می کند، در صورت عفونت شدت بیماری در این نوزادان کمتر است و کودکان بیمار اغلب اشتهایی به سایر غذاها ندارند. . اما از آنجایی که شیر مادر برای آنها مغذی و قابل هضم است، تمایل به تغذیه با شیر مادر نشان می دهند.

مظهری با بیان اینکه تغذیه کودکان بیمار با شیر مادر در تسریع بهبودی کودکان و جلوگیری از سوءتغذیه بسیار موثر است، ادامه داد: در دوران شیردهی مادر باید از خستگی مفرط خودداری کند و ضمن انجام فعالیت بدنی مناسب به تغذیه خود نیز توجه کند. دریافت حمایت روانی از سایر اعضای خانواده به ویژه همسرش برای ایجاد احساس شادابی و سلامتی.

وی گفت: مصرف شیر در برنامه تغذیه مادران شیرده بسیار ضروری تلقی می شود و در مواقعی که شیر در دسترس نیست می توان علاوه بر مصرف روزانه شیر یا ماست از مقادیر مناسبی از ماست، دوغ، کشک و پنیر استفاده کرد. مادر هنگام تشنگی باید آب و سایر مایعات بنوشد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: ویتامین بیا با مصرف انواع سبزیجات زرد و سبز مانند هویج، اسفناج و کدو سبز و میوه هایی مانند خربزه، هندوانه، زردآلو و انگور به دست می آید. علاوه بر این باید از لبنیات برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن استفاده کرد. باید از رژیم غذایی متعادل مادر و مادر استفاده کرد. در واقع هیچ غذایی را بدون دلیل نباید از برنامه غذایی مادر حذف کرد و در عین حال مادر در تغذیه خود زیاده روی نکند زیرا دچار اضافه وزن و چاقی می شود.

مظهری خاطرنشان کرد: بهتر است مادر از انواع ویتامین های خوراکی برای پیشگیری از ابتلای مادر به پوکی استخوان، کم خونی یا سایر مشکلات استفاده کند. معدنی و اتو کنید و پوست بدن خود به خصوص دست ها و صورت خود را تا حد امکان به مدت پنج دقیقه در روز در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.