برای تثبیت حافظه بلند مدت چه می توان کرد؟

برای تثبیت حافظه بلند مدت چه می توان کرد؟

برای تثبیت حافظه بلند مدت چه می توان کرد؟

آزمایش‌ها روی موش‌ها نشان داد که در ساعات بیداری، سلول‌های هیپوکامپ مغز با الگوی خاصی به نام امواج تیز شلیک می‌کنند که سیگنال‌هایی را برای تجارب مهم برای حرکت در حافظه بلندمدت در طول خواب نشان می‌دهد. این نشان می دهد که خواب نقش مهمی در تثبیت خاطرات بلندمدت – حافظه دوره ای ایفا می کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ساینس، حافظه انسان می تواند امری مرموز باشد. در حالی که برخی از وقایع زندگی مهم نیست که چقدر طول بکشند در ذهن ما باقی می مانند، برخی از رویدادهای روز قبل ممکن است فراموش شوند و به خاطر سپردن آن دشوار باشد.

مطالعه ای که به تازگی منتشر شده است نشان می دهد که چرا این اتفاق می افتد. دانشمندان کشف کرده‌اند که مغز انسان‌ها و سایر پستانداران سیستمی دارد که انتخاب می‌کند کدام تجربه‌های زندگی به اندازه‌ای مهم هستند که در حافظه بلندمدت تثبیت شوند یا محو شوند.

آزمایش‌ها روی موش‌ها نشان داده‌اند که در ساعات بیداری، سلول‌های هیپوکامپ مغز با الگوی خاصی به نام امواج سنبله شلیک می‌کنند که سیگنال‌هایی را برای تجارب مهم برای حرکت در حافظه بلندمدت در طول خواب نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، خواب نقش مهمی در تثبیت خاطرات در حافظه بلند مدت دارد.

به عنوان بخشی از این تحقیق، بوزاکی و همکارانش موش ها را از طریق پیچ و خم ها بردند و به کسانی که با موفقیت این پیچ و خم ها را به پایان رساندند، در پایان با آب نبات جایزه گرفتند. آنها مشاهده کردند که وقتی موش ها برای خوردن پاداش خود استراحت کردند، مغز آنها امواج شدیدی تولید کرد که تا 20 بار تکرار شد.

الگوی امواج سریع در طول شب تکرار شد. این فرآیندی بود که تجربه را به حافظه بلند مدت متعهد می کرد. تجربیاتی که در ساعات بیداری مهم تلقی می شوند به خاطرات ماندگار در طول خواب تبدیل می شوند. محققان خاطرنشان کردند که این فرآیند برچسب زدن به طور کامل ناخودآگاه در ساعات بیداری رخ می دهد. آنها افزودند: “مغز خودش تصمیم می گیرد، ما داوطلبانه تصمیم نمی گیریم.”

آرامش برای حافظه بلند مدت ضروری است

این تحقیق نشان می‌دهد که کارهایی وجود دارد که می‌توانیم برای افزایش احتمال حفظ دائمی یک حافظه انجام دهیم.

بوزاکی پیشنهاد کرد که ما نیاز به یک دوره آرامش داریم که در طی آن امواج تند رخ می دهد و در طی آن به هیچ چیز توجه نمی کنیم. این فرآیند بیداری بخش مهمی از ایجاد یک خاطره ماندگار است. از نظر عملی، این بدان معناست که اگر مثلاً قسمت‌هایی از یک سریال را پشت سر هم تماشا کنید، احتمالاً هیچ اپیزود دیگری به جز آخرین قسمتی که تماشا کرده‌اید، به خاطر نمی‌آورید. محققان توصیه می کنند که اگر می خواهید فیلمی را پس از تماشای آن به خاطر بسپارید، پس از آن به پیاده روی بروید.