بلاتکلیفی درباره مدیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر ادامه دارد

بلاتکلیفی درباره مدیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر ادامه

به گزارش خبرگزاری «انتخابتو»، جشنواره فیلم فجر امسال به همت دولت چهاردهم برگزار می شود اما فعلا و تا اطلاع ثانوی محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی دولت سیزدهم دبیر این جشنواره شد. رویداد زمانی که او انتخاب شد هیچکس فکر نمی کرد دولت سیزدهم که جایگزین مجتبی امینی چند ماه پیش دبیر جشنواره فجر بود، در عمر خود جشنواره چهل و دوم را برگزار نکند. پایان غیر منتظره دولت سیزدهم انتخابات زودهنگام و تغییر دولت سرنوشت خیلی چیزها را تغییر می دهد که یکی از آنها جشنواره صباح است. رویدادی که توسط دولت و به ویژه وزارت آموزش ملی برگزار شده است. جشنواره فیلم فجر تاکنون در هر دولتی با تغییر دبیران برگزار شده است و هنوز معلوم نیست این سنت تغییر کند یا خیر.
تماسی که خیلی زود انجام شد
در 18 جولای 1403 فراخوان چهل و سومین جشنواره فیلم منتشر شد. سال گذشته فراخوان اقامه نماز صبح در 31 شهریور صادر شد. فراخوان جشنواره عموماً در اواخر تابستان یا اوایل پاییز منتشر می شود، به جز یکی دو دوره مانند جشنواره چهل و یکم. با همان شرایط این دوره، یعنی با تاسیس جشنواره توسط دولت جدید، فراخوان در مهرماه و در برخی موارد در آبان ماه منتشر شد. نخستین جشنواره دولت روحانی در سال ۱۳۹۸ با انتشار فراخوان از ۵ مهرماه آغاز شد. 4 سال بعد و در حالی که دولت مستقر در دومین دوره خود ادامه می داد، در 17 مهر 1396 خبر دعوت به جشنواره در رسانه ها منتشر شد و این امر در 19 آبان 1400 در اولین سال دولت سیزدهم رخ داد. .

تولیدکنندگان انتظار تغییر دارند
محمد خزاعی، مسئول سازمان سینمایی، نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر را اینگونه تشریح کرد: کار «جشنواره فیلم صباح» به صورت روتین ادامه دارد. منتظر معرفی «وزیر ارشاد دولت جدید» هستیم تا ببینیم چه می شود!
این در حالی است که با آمدن وزیر جدید آموزش و پرورش ملی، ممکن است دبیر جشنواره فیلم فجر نیز تغییر کند. با وجود اینکه فراخوان حضور در جشنواره اعلام شده بود، بسیاری از تهیه کنندگان و سینماگران برای حضور در جشنواره فجر درخواست کردند. شاید کسانی که متقاضی حضور در جشنواره امسال بودند هم منتظرند ببینند در وزارت ارشاد و سپس سازمان سینمایی کشور چه اتفاقی می افتد.

برگزاری جشنواره ای با حضور فیلم های تولید شده در دولت قبل

در اولین سالی که دولت ها موظف به برپایی جشنواره فجر هستند، معمولاً شانس سیاست گذاری در تولیدات سینمایی را ندارند. تاریخچه جشنواره فجر به ما می گوید که هیچ دولتی در اولین سال حضور خود نتوانسته تحولی مشهود در سینما و جشنواره های ایران ایجاد کند. شاید تنها تفاوتی که در خاطره ها باقی مانده جشنواره شانزدهم صبح و فیلم «آژانس شیشه ای» حاتمی کیا باشد. در سالی که سیف الله داده بود، مدیریت سینمای ایران را از عزت الله ضرغامی تحویل گرفت. اکران «آژانس شیشه ای» در جشنواره فجر را به تغییر دولت و مدیریت سینما نسبت دادند اما نکته اینجاست که فیلم حاتمی کیا نه در دولت اصلاحات که در روزهای پایانی دولت سازندگی فیلمبرداری شد. بنابراین فیلم راه یافته به جشنواره شانزدهم محصول دولت قبل بود نه دولت اصلاحات. دولت ها فقط در اولین جشنواره ای که برگزار می کنند برگزارکننده این رویداد هستند، اکثر آثار در دوره دولت قبل مجوز و تولید شده اند.

22055

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین