(تصاویر) این افراد 2 هزار سال پیش باتری ساختند!

تصاویر این افراد 2 هزار سال پیش باتری ساختند

تاریخ مملو از اختراعاتی است که با وجود خاستگاه باستانی خود، هنوز دانشمندان امروزی را شگفت زده و شگفت زده می کند. از ابزارهای پیچیده گرفته تا سازه های تاریخی، این اختراعات نشان دهنده خلاقیت تمدن های باستانی است. آنها درک ما از قابلیت های تکنولوژیکی تاریخی را به چالش می کشند و همچنان موضوع تحقیقات زیادی هستند.

مکانیسم آنتی کیترا

یکی از این اختراعات که علامت سوال های زیادی بر جای می گذارد آنتی کیترا است. این دستگاه که در سال 1901 در یک کشتی غرق شده در جزیره آنتیکیترا یونان کشف شد، به عنوان اولین کامپیوتر آنالوگ جهان شناخته می شود. تاریخچه آن به قبل از میلاد مسیح برمی گردد. تخمین زده می شود که قدمت آن به 100 سال قبل می رسد، سیستم دنده پیچیده این مکانیسم برای پیش بینی موقعیت های نجومی و خسوف ها مورد استفاده قرار گرفت. پیچیدگی آن نشان می‌دهد که فناوری یونان بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد.

بتن رومی

بتن رومی که در ساخت بناهای تاریخی دائمی مانند پانتئون و کولوسئوم استفاده می‌شود، تقریباً دو هزار سال است که امتحان خود را پس داده است. دانشمندان امروزی از دوام آن شگفت زده شده اند زیرا مقاومت آن حتی از بتن امروزی نیز بالاتر است. شاید راز دوام این بتن در مخلوطی از خاکستر آتشفشانی نهفته است که به آن کمک می کند حتی در برابر فرسایش آب دریا مقاومت کند. سازه هایی مانند پانتئون و قنات هایی که با بتن رومی ساخته شده اند، قرن ها در برابر زمان مقاومت کرده اند و مهارت های مهندسی و معماری پیشرفته روم باستان را نشان می دهند. بتن رومی در ساخت سازه های دریایی مانند بنادر و اسکله موثر بود. واکنش بین خاکستر آتشفشانی و آب دریا به سخت شدن و استحکام بتن در طول زمان حتی در زیر آب کمک کرد.

اشکانیان 2 هزار سال پیش باتری ساختند!  / راز شاهکارهای دنیای باستان تکمیل شد

جام لیکورگوس

نور با عبور از زوایای مختلف این جام شیشه ای قرن چهارم تغییر رنگ می دهد. این اثر به دلیل وجود نانوذرات طلا و نقره است که نمونه ای از نانوتکنولوژی باستانی هستند و قرن ها قبل از درک مدرن ما ایجاد شده اند.

اشکانیان 2 هزار سال پیش باتری ساختند!  / راز شاهکارهای دنیای باستان تکمیل شد

فولاد دمشق

فولاد دمشق که به خاطر ساخت برخی از تیزترین و بادوام ترین شمشیرهای تاریخ مشهور است، به قبل از میلاد مسیح برمی گردد. این محصول روش آهنگری بود که در حدود 300 سال قبل از میلاد از هند آمد. دستور العمل نحوه ساخت فولادی که الگوی تیغه را تشکیل می دهد در قرن 18 گم شد و یک راز باقی ماند. یکی از بارزترین ویژگی های فولاد دمشق، الگوی متمایز آن است که اغلب شبیه آب جاری یا خطوط مواج است. این الگو نتیجه یک فرآیند آهنگری منحصر به فرد است که شامل بارها خم کردن و چکش زدن فولاد است.

اشکانیان 2 هزار سال پیش باتری ساختند!  / راز شاهکارهای دنیای باستان تکمیل شد

زلزله شناس ژانگ هنگ

لرزه نگار که توسط چینی Zhang Heng در سال 132 پس از میلاد ساخته شد، یکی از جذاب ترین اختراعات باستانی است. این دستگاه می تواند زلزله های صدها کیلومتر دورتر را تشخیص دهد، حتی زمانی که هیچ لرزشی در محل قرارگیری لرزه نگار احساس نمی شد. این وسیله توپی را از دهان اژدها به داخل دهان قورباغه پرتاب می کند که جهت زلزله را نشان می دهد. عملکرد درونی این دستگاه که از هیچ فناوری مدرن تشخیص لرزه ای استفاده نمی کند، امروزه برای دانشمندان یک راز باقی مانده است.

اشکانیان 2 هزار سال پیش باتری ساختند!  / راز شاهکارهای دنیای باستان تکمیل شد

کاتزیبیوس اسکندریه

Ctesibius اسکندریه، مخترع و ریاضیدان یونانی، ساعت آبی بسیار پیچیده ای به نام clepsydra را در قرن دوم قبل از میلاد ساخت. این دستگاه نه تنها زمان را نشان می داد، بلکه طول روزهای مختلف سال را نیز محاسبه می کرد. یک سیستم پیچیده از چرخ دنده ها و جریان آب برای اندازه گیری دقیق زمان استفاده شد. این یک پیشرفت قابل توجه نسبت به روش های قبلی اندازه گیری زمان بود. دقت و پیچیدگی ساعت آبی کاتزیبیوس، مهندسان و محققان امروزی را شگفت زده کرده است.

اشکانیان 2 هزار سال پیش باتری ساختند!  / راز شاهکارهای دنیای باستان تکمیل شد

باتری بغداد

این اثر که قدمت آن به دوره اشکانیان (250 قبل از میلاد – 224 پس از میلاد) می رسد، شامل یک کوزه سفالی، یک لوله مسی و یک میله آهنی است. باتری بغداد ممکن است قدیمی ترین باتری الکتریکی شناخته شده باشد. اگر این سازه واقعاً برای مصارف آبکاری الکتریکی یا پزشکی مورد استفاده قرار می گرفت، این به معنای دانش در آن دوران است که بسیار قدیمی تر از زمان و مکان است.

اشکانیان 2 هزار سال پیش باتری ساختند!  / راز شاهکارهای دنیای باستان تکمیل شد

صفحه فستوس

یکی دیگر از اختراعات باستانی که هنوز دانشمندان را شگفت زده می کند صفحه فستوس است. این بشقاب که در سال 1908 در کاخ مینوی فستوس در جزیره کرت کشف شد، از خشت پخته ساخته شده و دارای مارپیچی از نمادهای منحصر به فرد است که در دو طرف آن حک شده است. با وجود مطالعات گسترده، معنا و هدف این نمادها همچنان یک راز باقی مانده است. بر اساس برخی نظریه ها، این نماد ممکن است نوعی خط، تقویم یا حتی یک بازی باشد، اما نتیجه قطعی به دست نیامده است.

اشکانیان 2 هزار سال پیش باتری ساختند!  / راز شاهکارهای دنیای باستان تکمیل شد

کمک هند باستان به دنیای علم

یکی از معروف ترین مشارکت های علمی هند باستان، مفهوم صفر است. این ایده انقلابی که ریاضیات را به طور اساسی تغییر داد، برای اولین بار بین قرن های سوم و چهارم پس از میلاد در نسخه های خطی ثبت شد. در حدود سال 500 پس از میلاد، ریاضیدان هندی آریابهاتا از کلمه “kha” برای صفر در سیستم شماره گذاری خود استفاده کرد. بعدها، یکی دیگر از ریاضیدانان برجسته هندی، براهماگوپتا، این مفهوم را با معرفی عبارت «شونیا» (به معنای خالی) برای نشان دادن صفر، توسعه داد. این نوآوری نه تنها توسعه سیستم اعداد موقعیتی را تسهیل کرد، بلکه راه را برای توسعه جبر، حساب دیفرانسیل و انتگرال و سایر زمینه های ریاضیات هموار کرد.

اشکانیان 2 هزار سال پیش باتری ساختند!  / راز شاهکارهای دنیای باستان تکمیل شد

چگونه و چرا برخی اختراعات باستانی همچنان دانشمندان را شگفت زده می کند؟

برخی از اختراعات باستانی دانشمندان را به دلیل مهندسی پیشرفته و طراحی های پیچیده خود شگفت زده می کند که به نظر می رسد فراتر از توانایی های تکنولوژیکی زمان خود است. این آثار اغلب مهارت های دقیق و عملکرد پیچیده ای را نشان می دهند که درک ما از توسعه تاریخی را به چالش می کشد.

این راز زمانی عمیق تر می شود که ابزار و دانش محدود تمدن های باستانی را در نظر بگیریم و در مورد منابع نبوغ آنها سؤالاتی را مطرح کنیم. علاوه بر این، برخی از این اختراعات از مواد و تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند که حتی با فناوری مدرن تکرار آن‌ها دشوار است، که نشان‌دهنده سطح بی‌شماری از تخصص است. این رمز و راز پایدار به تحقیقات و بحث های مداوم دامن می زند زیرا دانشمندان سعی می کنند رازهای پشت این دستاوردهای خارق العاده را کشف کنند.

اشکانیان 2 هزار سال پیش باتری ساختند!  / راز شاهکارهای دنیای باستان تکمیل شد

منبع: خبرآنلاین