به این فرد با این 9 ویژگی اعتماد نکنید

به این فرد با این 9 ویژگی اعتماد نکنید

متأسفانه، هرکسی که ملاقات می کنیم نمی تواند اعتماد ما را جلب کند. برخی از افراد ممکن است رفتار فریبنده ای از خود نشان دهند که می تواند به سلامت و رفاه ما آسیب برساند.

به گزارش همشهری آنلاین، اعتماد ستون هر رابطه ای است، چه دوستی، چه عاشقانه و چه حرفه ای. با این حال، برخی از افراد ممکن است رفتارهای خاصی داشته باشند که نشان می دهد نمی توان به آنها اعتماد کرد.

این افراد ممکن است الگویی از عدم صداقت، ناسازگاری یا رفتار فریبکارانه از خود نشان دهند. این علائم ممکن است در ابتدا آشکار نباشند، اما با گذشت زمان ظاهر می شوند و می توانند کاملاً آسیب رسان باشند.

در این مقاله، فهرستی از 9 رفتار را به اشتراک می‌گذاریم که نشان می‌دهد شما با فردی روبرو هستید که نمی‌توان به او اعتماد کرد.

1) متناقض هستند

در آنها می توانید ناهماهنگی در گفتار و اعمال را مشاهده کنید. ممکن است متوجه شوید که آنچه آنها وعده می دهند به ندرت با آنچه که انجام می دهند مطابقت دارد. آنها ممکن است یک چیز بگویند و چیز دیگری انجام دهند، یا بسته به اینکه با چه کسی صحبت می کنند، داستان یا موقعیت خود را تغییر دهند.

مثلاً قول می دهند در پروژه ای به شما کمک کنند، اما در آخرین لحظه با بهانه ای مضحک این کار را انجام نمی دهند.

2) آنها شما را فریب می دهند

برای مثال، آنها ممکن است انکار کنند که یک گفتگو یا رویداد رخ داده است، یا اصرار کنند که شما آن را اشتباه به خاطر بسپارید. آنها ممکن است ادعا کنند که قولی نداده اند که شما به وضوح به خاطر داشته باشید.

این می تواند فوق العاده گیج کننده و گیج کننده باشد. شما به حافظه و توانایی خود در درک چیزها شک دارید و این دقیقاً همان چیزی است که فرد غیرقابل اعتماد می خواهد.

3) آنها بسیار دوستانه هستند

صمیمیت ذاتا بد نیست. در واقع، اکثر ما از افراد صمیمی استقبال می کنیم. با این حال، نزدیک بودن بیش از حد به یک فرد می تواند نشانه عدم اعتماد باشد.

به عنوان مثال، آنها ممکن است به شما تعارف کنند و توجه شما را جلب کنند. آنها همیشه می توانند دقیقاً همان چیزی را که می خواهید بشنوید بگویند و به نظر می رسد که دوست یا شریک کاملی هستند.

اما این نزدیکی بیش از حد اغلب می تواند یک نما باشد. این راه آنها برای جلب سریع اعتماد و محبت شماست و اغلب قصد دارند از این به نفع خود استفاده کنند.

4) از مسئولیت دوری می کنند

زندگی پر از فراز و نشیب، موفقیت و شکست است. این نحوه برخورد ما با این موقعیت ها است که واقعاً ما را تعریف می کند. یک فرد قابل اعتماد این را می داند و از اعتراف به اشتباهات خود ترسی ندارد.

از سوی دیگر، شخصی که نمی توان به او اعتماد کرد، اغلب از قبول مسئولیت اعمال خود اجتناب می کند. آنها راهی برای سرزنش دیگران یا بهانه تراشی برای رفتار خود خواهند یافت.

به عنوان مثال، اگر آنها برای یک جلسه دیر می آیند، به جای عذرخواهی و اعتراف به اشتباه خود، ممکن است ترافیک، باریستا یا حتی شما را به خاطر برنامه ریزی جلسه در زمان نامناسب سرزنش کنند.

امتناع آنها از قبول مسئولیت نشانه آشکاری است که نمی خواهند حتی با خودشان صادق باشند.

5) فاقد همدلی هستند

همدلی توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات دیگران است. این یک ویژگی مهم است که به ما کمک می کند با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم و اعتماد ایجاد کنیم.

با این حال، شخصی که نمی توان به او اعتماد کرد ممکن است عدم همدلی را نشان دهد. آنها ممکن است احساسات و مشکلات شما را نادیده بگیرند یا علاقه واقعی به شما نشان ندهند.

برای مثال، اگر از چیزی ناراحت هستید، ممکن است آن را کوچک جلوه دهند یا به شما بگویند که بیش از حد واکنش نشان می دهید. آنها ممکن است سعی نکنند به نگرانی های شما گوش دهند یا دیدگاه شما را درک کنند.

6) پنهان هستند

همه ما بخش هایی از زندگی خود را داریم که ترجیح می دهیم آن ها را خصوصی نگه داریم. اما تفاوت مهمی بین ارزش گذاری به حریم خصوصی و پنهان کاری عمدی وجود دارد.

کسی که نمی توان به او اعتماد کرد، اغلب تمایل دارد بسیار رازدار باشد. آنها ممکن است اطلاعات را پنهان کنند، از پاسخ دادن به سوالات مستقیم اجتناب کنند یا در مورد فعالیت های خود صحبت نکنند.

برای مثال، ممکن است اغلب برای تماس های تلفنی خصوصی ظاهر شوند یا تمایلی به معرفی شما به دوستان یا خانواده خود نداشته باشند. همچنین ممکن است عادت داشته باشند که از جزئیات مهم چشم پوشی کنند یا وقتی موضوعات خاصی مطرح می شود، موضوع را تغییر دهند.

این نوع پنهان‌کاری می‌تواند احساس ناراحتی و ناامنی ایجاد کند و شما را متعجب کند که چه چیزی را پنهان می‌کنند و چرا احساس نیاز به طفره رفتن می‌کنند.

۷) شنوندگان بدی هستند

گوش دادن ممکن است کار مهمی به نظر نرسد، اما در واقع نقش بزرگی در اعتماد ایفا می کند. شنوندگان خوب باعث می شوند احساس کنیم که شنیده می شوند، ارزشمند هستند و درک می شوند.

با این حال، کسی که قابل اعتماد نیست ممکن است شنونده خوبی نباشد. آنها ممکن است مدام حرف شما را قطع کنند، در حین صحبت کردن حواسشان پرت به نظر برسد یا چیزهای مهمی را که به آنها می گویید فراموش کنند.

به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که آنها نمی توانند فیلم مورد علاقه شما را به خاطر بسپارند، حتی اگر بارها به آنها بگویید. یا شاید آنها بارها و بارها از شما سؤالات مشابهی می پرسند زیرا بار اول واقعاً گوش نداده اند.

8) خود محور هستند

همه ما لحظات خودخواهانه خود را داریم. این بخشی از انسان بودن است. اما تفاوت زیادی بین یک لحظه خود محوری گاه به گاه و یک نگرش خودمحور وجود دارد.

اگر شخصی دائماً نیازها، خواسته ها و نظرات خود را بالاتر از دیگران قرار دهد، این نشانه روشنی است که نمی توان به او اعتماد کرد. آنها ممکن است دائماً در مورد خودشان صحبت کنند، نیازهای شما را نادیده بگیرند یا به چیزی که مستقیماً به نفع آنها نباشد علاقه کمی نشان دهند.

به عنوان مثال، ممکن است بدون اینکه نظر شما را بپرسد، رستورانی را برای شام انتخاب کند یا بدون در نظر گرفتن شما، برنامه هایی متناسب با برنامه خود داشته باشد.

9) عهد خود را زیر پا می گذارند

وعده ها چیز بزرگی است. آنها نشان دهنده تعهد و قابلیت اطمینان ما به تجارت ما هستند. وقتی کسی به طور مداوم وعده های خود را زیر پا می گذارد، این نشانه واضحی است که نمی توان به او اعتماد کرد.

شاید آنها اغلب در آخرین لحظه برنامه ها را لغو می کنند، به تعهدات خود عمل نمی کنند یا قول هایی می دهند که قصد انجام آنها را ندارند. این رفتار ناسازگار می تواند باعث شود که شما احساس ناامیدی و عدم اطمینان نسبت به موقعیت خود داشته باشید.

همیشه به یاد داشته باشید: اعمال بلندتر از کلمات صحبت می کنند. اگر اقدامات آنها با وعده هایشان مطابقت ندارد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که میزان اعتماد شما به آنها را دوباره ارزیابی کنید.

نتیجه گیری

استاد روانشناسی و علوم مغز در دانشگاه ماساچوست، دکتر. به گفته سوزان کراوس ویتبورن، اعتماد در یک رابطه مبتنی بر امنیت است، نه فریب. اگر با کسی سر و کار دارید که به طور مداوم ناصادق است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که رابطه خود را دوباره بررسی کنید.

به یاد داشته باشید، هر کسی سزاوار است در روابطی باشد که در آن احساس امنیت، ارزش و احترام داشته باشد. اگر این عناصر از دست رفته اند، ممکن است زمان آن رسیده که در رابطه یا تعامل خود تجدید نظر کنید.

در نهایت به غرایز خود اعتماد کنید. اگر چیزی درست نیست، احتمالاً درست است. به روابط و تعاملات خود فکر کنید. آیا آنها به شما احساس مثبت و شادی می دهند؟ یا از نظر عاطفی شما را تخلیه می کنند؟