بیانیه دمشق در مورد هزینه عبور از تنگه هرمز

بیانیه دمشق در مورد هزینه عبور از تنگه هرمز

شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: بر اساس تفاهم نامه اسلام آباد به مدت 60 روز هیچ هزینه ای از متقاضیان دریافت نمی شود و این عوارض توسط دولت جمهوری اسلامی ایران پرداخت می شود.

به گزارش انتخابتو، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی.

در اجرای بند 5 تفاهم نامه اسلام آباد، کشتی های تجاری متقاضی عبور از تنگه هرمز باید درخواست خود را به سازمان آبراه خلیج فارس (PGSA.ir) ارائه کنند.

بر اساس تفاهم نامه اسلام آباد، به مدت شصت روز هیچ گونه هزینه ای از متقاضیان دریافت نمی شود و این هزینه ها تحت پوشش دولت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

بر این اساس، مدیریت آبراه خلیج فارس موظف شد در راستای تحقق اهداف تفاهم نامه، به سرعت و بر اساس اولویت به درخواست ها رسیدگی و پاسخ دهد.

با توجه به شرایط خاص و وجود برخی خطرات ایمنی در گذرگاه و لزوم اطمینان از تردد ایمن و جلوگیری از حوادث دریایی، کشتی ها باید در مسیر و زمان اعلام شده تردد کنند تا احتمال تردد افزایش یابد.

ضوابط اداری و جزئیات فنی در خصوص عبور از تنگه هرمز از طریق سازمان آبراه خلیج فارس اعلام می شود.

اقدامات لازم بر اساس بند 5 تفاهم نامه اسلام آباد در سایر موارد از جمله مین زدایی انجام خواهد شد.