تابش گرمای بدن پشه ها را جذب می کند

تابش گرمای بدن پشه ها را جذب می کند

بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله نیچر منتشر شده است، محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کردند که تشعشعات مادون قرمز تولید شده توسط گرمای بدن انسان و سایر حیوانات خونگرم پشه ها را جذب می کند. قبلاً ثابت شده است که پشه ها جذب دی اکسید کربن موجود در هوای استنشاقی و بوی بدن انسان می شوند.

به گزارش ایسنا، در این مطالعه محققان «پشه Aedes aegyptia» را در قفسی با دو محفظه مجزا قرار دادند. در هر قسمت، تیم تحقیقاتی بوی بدن انسان و غلظت دی اکسید کربن بازدم را زیر نظر گرفتند. اما در یک بخش جداگانه، پانلی وجود داشت که تشعشعات مادون قرمز مشابه آنچه که از پوست ساطع می‌شود، نظارت می‌کرد.

محققان گزارش کردند که پشه ها در این بخش دو برابر بیشتر از سایر بخش ها نیش می زنند. البته محققان تاکید کردند که انتشار اشعه مادون قرمز به تنهایی تاثیری در افزایش جذابیت پشه ها ندارد، اما تاثیر آن به ترکیب این تشعشعات با سایر محرک ها از جمله دی اکسید کربن و بوی بدن بستگی دارد.

این یافته ها می تواند در مبارزه با پشه ها، به ویژه در مناطقی که بیماری هایی مانند تب دنگی، مالاریا یا تب زرد شایع هستند، حیاتی باشد.

به گفته محققان، پشه ها نسبت به سایر حیوانات بیشتر مسئول مرگ و میر انسان هستند زیرا با وجود جثه کوچک ناقل ویروس های مختلف هستند.

نتایج یک مطالعه اخیر نشان می دهد که چرا لباس های گشاد به خوبی از افراد در برابر نیش پشه محافظت می کند. از آنجا که این لباس ها تا حدی انتشار تشعشعات مادون قرمز ساطع شده از بدن را محدود می کنند، پشه ها نمی توانند به راحتی هدف بعدی خود را تشخیص دهند.