تاثیر رژیم غذایی بر روند شیمی درمانی / آیا مصرف جو، تخم مرغ و آووکادو مجاز است؟

چه عواملی باعث افزایش حالت تهوع بعد از شیمی درمانی

ضیاءالدین مظهری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در مراحل شیمی درمانی از داروهای مختلفی برای پیشبرد روند بهبودی استفاده می شود، گفت: خشکی دهان، خستگی، تهوع و استفراغ را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از مواد غذایی مناسب در رژیم غذایی افراد مبتلا به سرطان و شیمی درمانی از اهمیت بالایی برخوردار است افزود: در واقع گنجاندن غذاهای مناسب در رژیم غذایی این افراد نه تنها به پیشرفت درمان کمک می کند. پیشرفت بیماری منجر به کاهش عوارض جانبی ناخوشایند شیمی درمانی می شود.

یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی گفت: بلغور جو دوسر یکی از غذاهایی است که می تواند در طول درمان شیمی درمانی به افراد کمک کند. این غذا عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد، باکتری های مفید روده را تغذیه می کند، سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی مختلف است و همچنین حاوی مقدار کمی چربی های مفید است.

مظهری با بیان اینکه مصرف جو دو سر پخته یا آغشته به شیر و مصرف آن با عسل یا میوه های مختلف برای بیماران مبتلا به خشکی دهان، زخم دهان یا گلو در دوره شیمی درمانی ممکن است مناسب باشد، ادامه داد: این غذا باید دو ساعت قبل از شیمی درمانی مصرف شود. . برای جلوگیری از عوارض جانبی مانند حالت تهوع، این مدت را طولانی کنید.

وی با اشاره به اینکه ممکن است افراد در طی فرآیند شیمی درمانی دچار بی اشتهایی شوند، گفت: مصرف آووکادو می تواند کالری لازم را برای جلوگیری از کمبود انرژی در اختیار افراد قرار دهد و همچنین این میوه دارای مقدار زیادی فیبر است که می توان از آن برای بهبود سلامت استفاده کرد. از بدن. باعث می شود دستگاه گوارش کار کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه آووکادو برای افرادی که از خشکی دهان یا زخم های دهان شکایت دارند و برای افرادی که وزن کم کرده اند مناسب است، افزود: با توجه به اینکه خستگی یکی از عوارض شیمی درمانی است، استفاده از تخم مرغ حاوی پروتئین و چربی بالا و … افزایش انرژی بدن به لطف ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی که دارد می تواند به عنوان یک ماده غذایی مناسب برای افزایش در نظر گرفته شود

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه بافت نرم تخم مرغ آن را گزینه مناسبی برای افزودن به رژیم غذایی افراد تحت شیمی درمانی می کند، اظهار داشت: مصرف پروتئین موجود در تخم مرغ از تحلیل عضلانی جلوگیری می کند و می توان تخم مرغ را به صورت آب پز مصرف کرد. یا سرخ شده و به سایر غذاها اضافه می شود.