تب سرماخوردگی را با این دارو از بین ببرید

تب سرماخوردگی را با این دارو از بین ببرید

تب سرماخوردگی را با این دارو از بین ببرید

هر ساله با شیوع بیماری های ویروسی، مصرف آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و انواع ویتامین ها نیز در کشور رو به افزایش است. موضوعی که پزشکان هشدار می دهند و تاکید می کنند که مصرف بی رویه و بی رویه برخی داروها از جمله آنتی بیوتیک ها هیچ تاثیری در بهبود بیماری های ویروسی ندارد، بلکه عوارض زیادی بر جای می گذارد و می تواند واکنش های آلرژیک را بدتر و همچنین افزایش دهد. بیماری بیمار به دلیل مصرف همزمان داروهای تزریقی باعث خطرات جدی و حتی مرگ می شود.

به گزارش عصرترکیه، دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران، دکتر. محمدحسن بمانیان گفت: با شروع فصل سرما و شیوع بیماری های ویروسی، برخی مشاغل فرصت بیشتری برای ارائه خدمات به عزیزان خود دارند. شهروندان پزشک خانواده، همکاران اورژانس 24 ساعته، کلینیک، مطب عمومی، متخصص داخلی، متخصص اطفال، عفونی، گوش و حلق و بینی و غیره. علاوه بر تلاش های شدید پزشکان، افراد کمی هم هستند که دانسته یا ندانسته تعداد زیادی داروی تزریقی را تجویز می کنند. این شرایط که مبنای علمی ندارد در حالی که هزینه های درمانی خانواده و کشور را افزایش می دهد می تواند جان بیمار را نیز به خطر بیندازد.

مشکل اینجاست که اکثر بیماری های ویروسی رایج نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند و اغلب استفاده از چند داروی ساده که نیاز به تجویز پزشک ندارند برای کنترل علائم ناخوشایند سرماخوردگی کافی است. تجویز داخل وریدی دارو و مصرف همزمان داروهای گروه های مختلف مانند آنتی بیوتیک ها، کورتون ها، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و انواع ویتامین های رنگی هیچ نقشی در درمان بیماری های ویروسی ندارد و همچنین احتمال عوارض دارویی را افزایش می دهد. واکنش های آلرژیک، به ویژه شوک آلرژیک، می تواند به دلیل مصرف همزمان داروهای تزریقی، بیمار را با خطرات جدی و حتی مرگ مواجه کند.

چند توصیه عملی

1- با توجه به اینکه اکثر سرماخوردگی ها ویروسی هستند و بهبودی در عرض یک تا دو هفته اتفاق می افتد، در صورت تب با مصرف مایعات گرم و مصرف خوراکی استامینوفن علائم را کنترل کنید.

2- اگر در ابتدای بیماری تب شدید (بیش از 38.5-39) داشتید و یا بعد از چند روز علائم سرماخوردگی تب شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

3- آنتی بیوتیک ها داروهای تب بر نیستند، بنابراین با شروع تب نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارید.

4- از آنجایی که عوارض احتمالی و شدت عوارض داروهای خوراکی کمتر از داروهای تزریقی است، به خصوص از داروهای تزریقی نوع وریدی تا حد امکان اجتناب شود.

5- ترکیب چند دارو احتمال واکنش های دارویی را افزایش می دهد، بنابراین از تزریق همزمان چند دارو به صورت وریدی خودداری شود.

6- در صورت کمبود ماده ای خاص مانند ویتامین، داروهای مکمل یا تقویت کننده مصرف شود و تزریق وریدی بر خوراکی ارجحیت ندارد، لذا در صورت لزوم از نوع خوراکی آن استفاده شود.

7- یکی از داروهایی که احتمال واکنش های آلرژیک بالایی دارد، گروهی از آنتی بیوتیک ها (خانواده بتالاکتام) و دیگری مسکن های غیر استروئیدی و این دو گروه از داروها پرمصرف ترین هستند. برخی از انواع سفتریاکسون، گروه دوم آمپول کتورولاک است. متأسفانه در برخی از مراکز به صورت داخل وریدی همراه با سرم برای بیماران سرماخوردگی (آنفولانزا یا کروناویروس) تجویز می شود و در بسیاری از موارد منجر به واکنش های آلرژیک به دارو و شوک آنافیلاکتیک می شود. بنابراین اکیداً توصیه می شود از چنین روش های درمانی خودداری کنید.

8- البته باید به وظیفه و نقش نظارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت پزشکی دانشگاه های سراسر کشور، سازمان نظام پزشکی و انجمن های علمی روشنگر در این زمینه نیز اشاره کرد. این یک وظیفه ملی، اخلاقی و علمی است که انتظار نمی رود نسبت به آن بی تفاوت بمانیم.