تخصیص 10 مطالعه برای جبران مشکلات نقدینگی دارو/ نیاز به جبران کمبود دارو در کشور

اجرای سیاست های جمعیتی با جدیت دنبال می شود

انتخابتو به نقل از وبدا، محمدرضا ظفرکندی در حاشیه نمایشگاه داروسازی ایران گفت: وزارت بهداشت متولی سلامت جامعه است و مشکلات مختلفی برای این امر وجود دارد و موضوع دارو نیز در دستور کار قرار دارد. یکی از این موضوعات مشکلات سلامت، نظام ارجاع، اقتصاد سلامت و … است. همه بحث ها به هم مرتبط هستند و هدف نهایی همه سلامت است.

این دوره که نمایشگاه ایران برگزار شد داروخانه وی آن را یک نمایشگاه بزرگ دارویی با حضور بیش از 700 شرکت داخلی و خارجی دانست و افزود: ایران داروخانه نمایشگاه فوق العاده و کار علمی درخشان، تولید دارو، تولیدکنندگان دارو، تولیدکنندگان علوم دارویی، یعنی دانشگاه های کشور، مایه افتخار ملی است.

وزیر بهداشت در ادامه سخنان خود اینگونه بیان کرد: هدف گذاری علاوه بر نیاز داخلی، صادرات خوب البته طبق قانون برنامه هفتم توسعه است و فکر می کنم پتانسیل لازم را در این زمینه داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم برای توسعه و صادرات داروی ایرانی، ادامه داد: موانعی بر سر راه وجود دارد و برای این منظور ابتدا باید به عنوان یک کشور این موانع برطرف شود. ما مشمول تحریم هستیم و مدافعان حقوق بشر تحریم می شوند. مواد، فناوری و تبادل ارز.

ظفرقندی اضافه کرد: آنچه ما نیز باید حل کنیم این است که باید موانع اقتصادی تولیدکنندگان دارو را چه نقدینگی و چه ارزی برطرف و ایمن کنیم و اگر این اتفاق بیفتد پتانسیل صادرات دارویی افزایش می یابد. نیز افزایش می یابد.

وی درباره اقدامات دولت برای حل مشکلات نقدینگی بخش دارویی بیان کرد: از زمانی که روی کار آمدیم حدود 10 صندوق از مجاری مختلف در نقدینگی بخش تولید دارو سرمایه گذاری کرده ایم مشکلات این حوزه برطرف شده است، اما این روند باید تا پایان سال ادامه یابد و بیشتر فراهم شود.

وزیر بهداشت افزود: تسهیلات توافق شده با بانک مرکزی علاوه بر حل مشکل ارزی باید به شرکت های دارویی نیز داده شود، انجام این اقدامات گام مهمی در رفع موانع تولید دارو خواهد بود.

در جریان نمایشگاه ایران داروخانه وی به اهمیت هم افزایی و همکاری بین فعالان صنعت دارو اشاره کرد و گفت: امروز دانشجویان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه دارو زیر یک سقف جمع شده اند تا استعدادهای خود را در این عرصه به نمایش بگذارند.

ظفرکندی با بیان اینکه رشته داروسازی یکی از رشته هایی است که پیشرفت چشمگیری داشته است، گفت: این بخش به یکی از رشته هایی تبدیل شده است که کشور به آن افتخار می کند، داروسازی یکی از معدود دانشکده های نسل سوم و چهارم است که می رود. فراتر از آموزش». مطالعه و تولید نیازها اساس علم و دانش در حال توسعه است و این گام بزرگی در پیشرفت صنعت داروسازی کشور است.

وی با تاکید بر اهمیت صادرات دارویی افزود: پس از تامین نیاز داخلی، صادرات دارویی باید به حد قابل قبولی برسد تا علاوه بر تامین نیاز داخلی، در بازارهای جهانی نیز حضور پررنگی داشته باشیم.

وزیر بهداشت با ارزیابی اینکه خودکفایی واقعی در صنعت دارو در گرو تامین مواد اولیه از داخل کشور است، گفت: زمانی که خودمان بتوانیم مواد اولیه دارویی تولید کنیم، به خودکفایی واقعی می رسیم.

وی خواستار همکاری و سرمایه گذاری داخلی و خارجی در زمینه تولید دارو شد و افزود: اینطور نیست که مردم از کمبود دارو رنج ببرند و باید تلاش کنیم این کمبودها را جبران کنیم.

ظفرکندی با اشاره به اینکه جلسات زیادی با سطوح مختلف دولت برای جبران مشکل نقدینگی برگزار شد، از اختصاص 10 هزار میلیارد تومان به این حوزه خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های قانونی قرار است صادرات دارویی کشور به یک میلیارد برسد. دلار در سال برای رسیدن به این هدف، تلاش بیشتر است.