تربیت جنسی کودکان؛ قطعه گم شده از پازل والدین

تربیت جنسی کودکان؛ قطعه گم شده از پازل والدین

آگاهی در مورد تربیت جنسی کودکان و راه های آموزش مسائل جنسی به کودکان یکی از مهمترین جنبه های تربیتی است که والدین باید به آن توجه کنند. می تواند آسیب های روحی و روانی زیادی برای کودکان ایجاد کند.

به گزارش ایمنا، واژه «تربیت» به معنای رشد تدریجی بر حسب توانایی است و در مورد تربیت جنسی، هدف رشد تدریجی است که به صورت میدانی و هماهنگ با توانایی ها و توانایی های ذهنی کودک انجام شود. به عبارت دیگر، تربیت جنسی شامل ایجاد دانش و اطلاعات، احساس ارزش، دیدگاه و رفتار مناسب و قدرت تصمیم گیری در کودک است.

رعایت نکردن برخی نکات باعث می شود کودکان با مشکلات و مشکلات زیادی روبرو شوند. پاسخ ندادن به سوالات جنسی کودک، سکوت، محکوم کردن، تنبیه، دادن پاسخ های غیرواقعی و غیرعلمی و یا نادیده گرفتن آنها از عوامل موثر در پیدایش این اختلالات است، زیرا با این واکنش ها کودک را آگاهانه به سمت منابع اطلاعاتی نامعتبر سوق می دهیم.

تحقیقات نشان می دهد که آموزش مناسب در مورد سلامت جنسی می تواند نتایج ارزشمندی مانند افزایش اعتماد به نفس، رضایت از زندگی، احترام به خود و دیگران، کسب هویت سالم، مثبت اندیشی در روابط بین فردی، ایجاد تصویر مثبت از خود و سلامت روان را به همراه داشته باشد. . اثرات تربیت جنسی صحیح در کودکان.

تعریف دقیق، محوریت تربیت جنسی

فاطمه عطاریانی نویسنده و پژوهشگر حوزه مادر و کودک می گوید: تربیت جنسی به کودکان تنها آموزش خودمراقبتی نیست، تربیت جنسی علاوه بر ارائه روش های خودمراقبتی به کودکان، به این موضوع نیز توجه بیشتری دارد. جنسیت و هویت جنسی.”

وی می افزاید: تعیین جنسیت به این معناست که فرزندان در نهایت ویژگی های خود را بپذیرند، یعنی فرزند دختر از آموزش مناسب دختران و پسر از تربیت مناسب پسران بهره مند شده و در آینده بتواند جنسیت خود را محقق کند. آموزش جنسی در کودکان مهم، کلیدی و محوری است، اما بیشتر والدین فقط بر خودمراقبتی آموزش جنسی تمرکز می کنند.

این فعال در حوزه مادر و کودک با اشاره به اهمیت تربیت جنسی کودکان ادامه می دهد: منشأ بسیاری از بیماری ها و اختلالات روانی مانند اختلال هویت جنسیتی بر اساس تربیت جنسی در دوران کودکی نیست توجه به این جنبه از آموزش باعث شناسایی نادرست جنسیت فرد می شود و در نهایت فرد دچار اختلالات روانی می شود.

عطاریانی می گوید: محور هویت جنسیتی این است که کودکان در ابتدا جنسیت خود را بپذیرند، با رفتارهای متناسب با جنسیت خود بزرگ شوند و پس از شناخت نقش و جایگاه خود در خلقت، خانواده و جامعه بتوانند آن نقش را به درستی ایفا کنند. افراد باید از جنسیت خود رضایت داشته باشند و بتوانند نقش های فردی و اجتماعی خود را در حد نیاز ایفا کنند و این محور بخشی از هدف و رسالت آموزش جنسی است.

فرصتی طلایی برای آموزش جنسی به کودکان

وی می افزاید: تربیت جنسی کودکان از دوران نوزادی و کودکی شروع می شود، میزان رضایت والدین پس از یادگیری جنسیت فرزندشان چقدر است و این احساس چه تاثیری بر هویت جنسی کودکان و همچنین هویت جنسی آنها دارد که بر تعامل والدین با فرزندان نیز تاثیر می گذارد. نقش مهمی ایفا می کند و نیاز به ارتباط متناسب با جنسیت دارد. به عنوان مثال، والدین می توانند فرزندان خود را با عبارات محبت آمیز مانند دختر عزیزم، پسر عزیزم خطاب کنند.

نویسنده و محققی که در زمینه مادر و کودک فعالیت می کند، پوشاندن لباس آبی به نوزادان پسر و صورتی به دختران و یا موی بلند دختران و موهای کوتاه به پسران را یکی از اصول تربیت جنسی برای کودکان زیر شش سال عنوان می کند. پسرها باید زمان خاصی را با والدین خود به تفریح ​​بگذرانند و دخترها باید زمان خاصی را برای تفریح ​​با والدین خود بگذرانند. این سرگرمی ها و تعامل ویژه والدین با فرزندان در رابطه جنسی موفق موثر است. تشخیص کودکان

عطاریانی درباره فرصت طلایی تربیت جنسی کودکان می گوید: تعیین زمان تربیت جنسی کودکان کار سختی است و قوانین خاصی برای آن وجود ندارد. اما هویت جنسی اکثر کودکان در حدود هفت سالگی شکل می گیرد و این دوران برای تربیت صحیح و موفق اهمیت بیشتری دارد.

والدین از تربیت جنسی فرزندان خود غافل نشوند/ منع ایجاد حس ترس و ناامنی در کودکان

دلیل بی توجهی والدین به تربیت جنسی کودکان را اینگونه بیان می کند: آگاهی ناکافی عمومی و دیدگاه نامناسب نسبت به تربیت جنسی کودکان دو دلیل مهم بی توجهی برخی والدین به این موضوع است، بنابراین تنها بخش خودمراقبتی ناکافی است. بی توجهی به این جنبه آموزشی باعث کاهش آگاهی عمومی مردم به ویژه والدین در مورد محوریت هویت جنسی صحیح شده است، بنابراین ناگفته هایی است که باید در تربیت جنسی مورد توجه قرار گیرد. به عنوان هویت جنسی، که نیازمند توجه بیشتر و ترویج عمومی است.

این فعال تربیتی درباره نحوه تربیت صحیح کودکان می گوید: آموزش والدین و مربیان باید به گونه ای باشد که کودک نسبت به محیط خود احساس ترس و ناامنی نداشته باشد و فکر نکند که دیگران مدام در صدد آسیب رساندن به او هستند، بلکه دیدگاه صحیح را تضمین کند. رابطه جنسی در آموزش به این معنی است که کودک حریم خصوصی خود و دیگران را به رسمیت می شناسد و سعی می کند از این حریم خصوصی محافظت کند.

عطاریانی با تاکید بر اینکه والدین و مربیان نباید با ایجاد ترس در کودکان فرآیند آموزش را آغاز کنند، می گوید: در تربیت جنسی مفاهیم اولیه و اساسی وجود دارد که در صورت یادگیری کودک به صورت ناخودآگاه به آنها توجه لازم می شود. حریم خصوصی یکی از این مفاهیم است و می توان آن را از طریق بازی یا داستان به کودک آموزش داد.

بر این اساس یکی از مهم ترین مسائل تربیتی که ذهن والدین را به خود مشغول می کند، آموزش مسائل جنسی و تربیت صحیح جنسی به فرزندان است. وقتی والدین روش هایی را برای آموزش مسائل جنسی به فرزندان خود یاد می گیرند، به راحتی می توانند اطلاعات جنسی کودک را بیاموزند. مدیریت و کمک گرفتن از یک مشاور کودک متخصص در امر تربیت می تواند راهنمای بسیار خوبی برای آموزش مسائل جنسی به کودک باشد.

زمانی که قصد دارید آموزش های جنسی را شروع کنید و در مورد این موضوعات اطلاعاتی را منتقل کنید، به یاد داشته باشید که باید از گفتگوهای طولانی و کسل کننده پرهیز کنید، در واقع والدین باید در روند رشد و تربیت فرزند خود داستان های مختلفی در مورد این اطلاعات بگویند. توجه داشته باشید که تربیت جنسی، یکی از ابعاد تربیتی، تنها مختص دوره خاصی از زندگی افراد نیست.