ترشی سیر در خانه به ۶ روش

ترشی سیر در خانه به ۶ روش

ترشی سیر خانگی یکی از ترشی ها و خوشمزه های سفره ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. برای تهیه ترشی سیر باید گل سیر کامل را از سیر خشک اما جوان انتخاب کنید تا زمان بیشتری برای نگهداری و مصرف داشته باشید. در ادامه این مطلب به طرز تهیه ترشی سیر خانگی می پردازیم، با ما همراه باشید.

1. تهیه ترشی سیر با آب انگور

مواد لازم برای ترشی سیر با سرکه سفید
سیر 1 کیلوگرم
آب انگور 1 لیوان
سرکه 1 لیوان
نمک 2 قاشق غذاخوری
  1. در مرحله اول برای تهیه سیر: ابتدا سیر را کاملا و کامل بشویید. بهتر است از یک برس شستشوی جدید و تازه استفاده کنید تا تمام کثیفی ها از سیر پاک شود. اگر سیر آسیب دیده است، حتما قسمت آسیب دیده را با چاقو جدا کنید. سیر را روی یک حوله کاغذی بگذارید و بگذارید کاملا خشک شود.
  2. در این مرحله سیر را در قابلمه بریزید و به ازای هر کیلوگرم سیر 1 لیوان آب انگور، 1 لیوان سرکه و 2 قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. دقیقه اول درب قابلمه را ببندید سپس درب قابلمه را بردارید و سیر، سرکه و آب میوه ها را بدون درب به مدت نیم ساعت بجوشانید.
  3. بعد از نیم ساعت ترشی سیر شما آماده است و می توانید این ترشی را همراه با غذا مصرف کنید. ترشی سیر آماده شده را در ظرف شیشه ای مخصوص تمیز و خشک بریزید و درب آن را محکم ببندید و در جای تاریک، خشک و خنک نگهداری کنید. نوش جان!
شیره انگور شیررضا - 450 گرم

2. تهیه ترشی سیر با سرکه سفید

مواد لازم برای ترشی سیر با سرکه سفید
سیر 1 کیلوگرم
سرکه 1 لیتر
نمک 3 قاشق غذاخوری
  1. در ابتدای کار لایه اول پوست سیر را بردارید تا گل سیر خرد نشود و حبه های آن از یکدیگر جدا نشوند. سیر را به خوبی در سبد بشویید.
  2. یک پارچه تمیز بردارید یا سیر را با حوله خشک کنید. در واقع سیر را روی آن پخش کنید تا آب آن گرفته شود.
  3. بیست و چهار ساعت بعد، وقتی سیر کاملاً خشک شد. داخل لیوان بریزید و روی آن را با سرکه بپوشانید تا ظرف پر شود. کمی نمک اضافه کنید، یعنی به ازای هر کیلوگرم سیر یک لیتر سرکه و 3 قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. درب شیشه ها را محکم ببندید. در جای تاریک و خنک و ترجیحاً در فضای باز نگهداری شود.

2000 گرم سرکه سفید واردا

زمان لازم برای تهیه ترشی خانگی بین 1 تا 7 سال می باشد. هرچه زمان بیشتری را برای تهیه این ماریناد صرف کنید، رنگ سیر تیره تر می شود و طعم آن بهتر می شود..

3. تهیه سیر ترشی شمال

مواد لازم برای ترشی سیر شمال
سیر 1 کیلوگرم
با تشکر 250 گرم
سرکه 1 تا 2 فنجان
نمک 1 قاشق غذاخوری
  1. برای تهیه ترشی سیر شمال خوشمزه ابتدا باید سیر را کاملا بشویید و گرد و غبار لایه های آن را پاک کنید. سپس سیر را در قابلمه مناسبی بریزید و به ازای هر کیلو سیر 4 لیوان آب اضافه کنید.
  2. صبر کنید تا آب قابلمه به نقطه جوش برسد، سیر باید 10 دقیقه در آب جوش بماند. سپس سیر را آبکشی کرده و در سبد قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.
  3. حالا به ازای هر کیلوگرم سیر 250 گرم شکر را در قابلمه مناسبی بریزید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر کاملا آب شود و رنگ آن کاراملی شود. هنگام تفت دادن باید مراقب باشید شکر نسوزد زیرا سیر ترشی طعم آن را تلخ می کند.
  4. بعد از اینکه شکر کاراملی شد ۲ پیمانه سرکه اضافه کنید و مخلوط کنید تا مواد یکدست شود سپس ۱ قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید و هم بزنید تا نمک کاملا در سرکه حل شود.
  5. بعد از اینکه آب داخل سیر از سبد خارج شد، آن را در ظرف شیشه ای درب دار قرار دهید، سپس مخلوط سرکه و شکر را اضافه کنید. به یاد داشته باشید که سطح سرکه باید حدود یک نوک انگشت بالاتر از سطح سیر باشد.
  6. در برخی از دستور العمل ها به جای شکر از آب انگور نیز استفاده می شود. سپس درب ظرف را محکم ببندید تا هوا وارد آن نشود و سپس آن را به مدت حدود دو ماه در جای تاریک و خنک قرار دهید تا سیر ترشی شمال شما آماده شود. نوش جان!

۷ خاصیت باورنکردنی ترکیب سیر و زنجبیل

4. تهیه ترشی سیر با سیر خشک و رب انار

  1. در ابتدای کار لایه اول پوست سیر را بردارید تا گل سیر خرد نشود و حبه های آن از یکدیگر جدا نشوند. سیر را به خوبی در سبد بشویید.
  2. یک پارچه تمیز بردارید یا سیر را با حوله خشک کنید. در واقع سیر را روی آن پخش کنید تا آب آن گرفته شود.
  3. بیست و چهار ساعت بعد، وقتی سیر کاملاً خشک شد. سیر را در قابلمه ای بریزید و آب خرما و رب انار را که قبلاً مخلوط کرده اید روی سیرها بریزید و سپس سرکه را اضافه کنید. قابلمه را روی آتش بگذارید. بگذارید حدود 4 دقیقه بجوشد.
  4. وقتی احساس کردید سیر نرم شده، حرارت را خاموش کنید. پس از سرد شدن، سیر را در شیشه های تمیز و خشک بریزید. سپس سرکه ای را که در قابلمه جوشانده اید در شیشه ها بریزید تا سطح سیر را بپوشاند. درب شیشه را ببندید و در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری کنید..
رب انار ساموس - 350 گرم
33%

۵۰۰۰۰

۳۵۰۰۰ به مرد

آب نخل شيرضا - 450 گرم

خواص سیر سیاه; 7 فواید بی نظیر این غذا برای بدن

تصویر گل سیر تازه و یک شیشه سرکه را روی میز با حبه برای تهیه ترشی سیر خانگی نشان می دهد.

5. تهیه ترشی سیر با سرکه قرمز

مواد لازم برای ترشی سیر با سرکه قرمز
سیر 1 کیلوگرم
شیره خرما یا شیره انگور 1/2 فنجان
نمک 1 قاشق چایخوری
سرکه کافی
  1. ابتدا پوست بالای سیر را کمی تمیز کنید و ته سیر را با چاقو تمیز کنید تا گیاه کاملا جدا نشود. سپس تمام سیرها را کاملا بشویید و چند دقیقه در آب قرار دهید تا تمیز شوند.
  2. پس از تمیز کردن و شستن سیر، آن را روی یک پارچه تمیز قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. اجازه دهید سیر به مدت 24 ساعت روی پارچه بماند تا کاملا خشک شود. چون در غیر این صورت ترشی های شما کپک می زند.
  3. در این مرحله قابلمه را با آب و سیر روی اجاق گاز قرار دهید و بگذارید بجوشد سپس شعله گاز را کم کنید و 10-15 دقیقه بجوشانید تا نرم شود. وقتی این روش را انجام می دهید سیر یخ زده و ترشی شما سریعتر آماده می شود.
  4. بعد از 15 دقیقه قابلمه را از روی گاز بردارید و بگذارید خنک شود. در این مرحله مطمئن شوید که شیشه شما کاملا خشک شده است و سپس سیر را به آرامی داخل شیشه منتقل کنید. پس از پر کردن شیشه با سیر ابتدا مقداری نمک و سپس سرکه بریزید. در آخر شیره خرما یا هر آب میوه ای که در خانه دارید اضافه کنید تا ترشی خوش رنگ تر شود. بعد از دو سه هفته ترشی شما آماده می شود و می توانید آن را بنوشید.

6. تهیه ترشی سیر با سرکه بالزامیک

  1. در ابتدای کار لایه اول پوست سیر را بردارید تا گل سیر خرد نشود و حبه های آن از یکدیگر جدا نشوند. سیر را به خوبی در سبد بشویید.
  2. یک پارچه تمیز بردارید یا سیر را با حوله خشک کنید. در واقع سیر را روی آن پخش کنید تا آب آن گرفته شود.
  3. بیست و چهار ساعت بعد، وقتی سیر کاملاً خشک شد. سرکه بالزامیک و سرکه خرما را در ظرفی بریزید و مخلوط کنید.
سرکه بالزامیک وردا 0.25 لیتر
33%

۱۱۵۶۰۰

۸۰,۹۲۰ به مرد

4. حالا بوته های سیر خشک و تمیز را در قابلمه ای بریزید و مخلوط دو سرکه را روی آن بریزید سپس قابلمه را روی آتش بگذارید. در قابلمه را بپوشانید تا سیر کمی نرم شود. سیر را حدود 20 دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید تا له نشود..

5. وقتی سیر کمی گرم و نرم شد، وقت آن است که سس سویا را اضافه کنید و اجاق گاز را خاموش کنید..

6. صبر کنید تا سیر خنک شود. سپس آن ها را در شیشه ای بریزید و به اندازه ای سرکه روی سیر بریزید تا روی آن را بپوشاند. درب شیشه را ببندید و بگذارید حدود یک ماه در جای خشک، خنک و تاریک بماند تا ترشی سیر خانگی شما بالغ شود..

سرکه خرما 0.5 لیتر

7. باید بدانید که سس سویا باعث تخمیر ترشی شما می شود. بنابراین می توانید ترشی سیر هفت ساله را با این روش در چهل روز تهیه و میل کنید. سس سویا را می توانید از سوپرمارکت دیجی کالا خریداری کنید.

پودر کیک کاکائویی ماکارون طلایی مقدار 500 گرم

اگر نگرانی از بوی بد دهان بعد از خوردن سیر مانع از لذت بردن شما از این لذت می شود، توصیه می کنیم مقاله 12 راه عالی برای از بین بردن بوی سیر و پیاز در دهان را مطالعه کنید.

نکاتی برای تهیه ترشی سیر خانگی

  • سیر شسته شده برای جلوگیری از کپک زدن باید کاملا خشک شود.
  • نگهداری ترشی سیر در جای گرم باعث روشن شدن رنگ ترشی و شیرین شدن آن می شود.
  • اگر سرکه بالزامیک و سرکه خرما در دسترس نیست، می توانید به جای آن از سرکه قرمز و عسل استفاده کنید..
عسل آویشن رضویان - 1000 گرم
33%

۲,۳۰۰,۰۰۰

۱,۷۷۱,۰۰۰ به مرد

  • اگر ترشی را تیره تر و سفت تر دوست دارید، به یاد داشته باشید که آن را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.
  • اگر شما و خانواده تان طعم تند سرکه را دوست ندارید، در مرحله آخر یک تکه شکر روی سرکه بگذارید، شکر آب می شود و تیزی سرکه را می گیرد.

طرز تهیه پوره سیر; روشی عالی برای نگهداری سیر

شخصیت ترشی

همانطور که می دانید طبیعت سیر گرم است و طبیعت سرکه سرد است. بنابراین در طب سنتی سیر ترشی را دارای طبع معتدل معرفی می کنند که مصرف آن برای هیچ یک از فطرت های چهارگانه ضرر و دردسر ندارد.

رب انار کامبیز - 350 گرم

آخرین کلمه

سیر ترشی یکی از غذاهای پرطرفدار سر سفره ایرانیان به ویژه شمالی هاست. در این مقاله سعی کردیم روش های رایج ترشی سیر را معرفی کنیم، امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. اگر روش دیگری بلد هستید با کامنت برای ما بنویسید.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا