توجیه/تاریخچه “اپنهایمر” و بمب اتمی توسط صاحبان رسانه توضیح داده می شود.

توجیهتاریخچه اپنهایمر و بمب اتمی توسط صاحبان رسانه توضیح داده

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، محمدرضا مجداسیان مجری و منتقد سینما به مناسبت 16 آگوست (15 مرداد) سالروز پرتاب بمب هسته ای آمریکا به هیروشیما در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: روایت سلیقه ای تاریخ در سینما: حداقل چیزی که در یک قرن اخیر شاهد آن بوده ایم یک مسئله تاریخی مهم وجود دارد و آن نگارش گزینشی و سلیقه ای تاریخ است. در واقع، ضرب المثل قدیمی “تاریخ را فاتحان می نویسند” اکنون شروع به تفسیر کرده است: “تاریخ را کسانی می نویسند که رسانه ها را کنترل می کنند.” سینما به‌عنوان رسانه‌ای بسیار تأثیرگذار امروز، از یک هنر ناب به صنعتی که در ظاهر صنعت سرگرمی است، تبدیل شده است، اما در واقع سینما تلاش می‌کند تا نوعی رسانه فکری در سراسر جهان ایجاد کند. ، فرهنگی، تاریخی و سیاسی را در ذهن مخاطب شکل دهد.

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق رویارویی گزینشی با تاریخ، بمباران هولناک هیروشیما و ناکازاکی توسط ارتش آمریکا بود، گفت: در قرن اخیر حوادث مهمی از نظر نسل کشی، جنایت و جنگ را تجربه کرده ایم، اما تجربه کرده ایم. از لحاظ سینمایی و رسانه ای نیز اتفاقات مهمی را تجربه کرد. ما انتخاب کردیم که کدام یک از این اتفاقات بد و کدام درست است. نسل کشی و کشتار دسته جمعی مردم به هر شکل و توسط هرکسی مذموم و غیرانسانی است. ما در قرن گذشته رویدادهای مهم بسیاری را تجربه کرده ایم. یکی از آنها کشتار یهودیان توسط آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم بود. صرف نظر از ابعاد حادثه، همه ما با هم مخالفیم. اما ما همچنین شاهد بمباران به همان اندازه شدید و کم اهمیت هیروشیما و ناکازاکی بودیم. امروز نیز شاهد نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه مسلمانان فلسطین هستیم. این موارد همه از یک نوع هستند، رفتار یک دیکتاتور هیتلری.

در ادامه این انتقاد آمده است: همانطور که نازی ها در جنگ جهانی هولوکاست را مرتکب شدند، آمریکا نیز در بسیاری از کشورها مرتکب جنایات شد و رژیم صهیونیستی سال هاست که همین جنایات را در سرزمین های اشغالی انجام می دهد، اما از سوی دیگر زمانی که ما رسانه ها را دنبال کنید، داستان های زیادی در مورد جنگ جهانی دوم وجود دارد، فیلم ها و سریال های تلویزیونی وجود دارد و در این جنگ، آلمان نازی و هیتلر همیشه محکوم می شوند و آمریکا و اروپا به عنوان مظلوم و پیروز معرفی می شوند.

مگداسیان موضوع فیلم اوپنهایمر را ارزیابی کرد و گفت: فیلم «اپنهایمر» کریستوفر نولان که درباره ساخت و اختراع بمب اتم توسط اوپنهایمر و استفاده از این بمب در ژاپن به بهانه پایان جنگ جهانی دوم است. در زمین بازی به همین شکل انجام شد. حقیقت این است که دنیا نمی پذیرد که استفاده از بمب اتمی یک عمل انسانی است و همه آن را محکوم می کنند. در واقع نمی توان توجیه کرد که کل جهان بمب اتمی و سلاح های کشتار جمعی تولید می کند. در این صورت، دولتی مانند آمریکا دو راه دارد: یکی این است که این واقعه تاریخی را کاملا زیر سوال ببریم که چون عواقب آن آشکار می شود امکان پذیر نیست. راه دوم این است که تاریخ را به سبک خود بنویسید. تمام مطالعات پیرامون این موضوع، از جمله مستند زندگی اوپنهایمر که قبل از فیلم نولان به نمایش درآمد و دیگر فیلم‌های مرتبط با این موضوع، در همین راستا به سمت مشروعیت بخشیدن به ساخت بمب اتمی و استفاده از آن در ژاپن پیش می‌رود.

چه کسی مسئول استفاده از بمب اتمی بود؟

وی افزود: دو خط متمایز از این سبک جهت گیری در این فیلم وجود دارد. اول اینکه خود اوپنهایمر شخصیتی با رفتار ضداجتماعی بوده و این بمب را تحت فشار سیاستمداران در زمانی خاص ساخته است. توجیه استفاده از این سلاح این بود که اگر این بمب ساخته و استفاده نمی شد، جنگ جهانی دوم پایان نمی یافت. این منطق در ابتدا می گوید که اوپنهایمر و رئیس جمهور آمریکا مقصر هستند و توجیه می کند که ما از این بمب برای ایجاد اختلال در روند کشتار مردم در جنگ استفاده کردیم، اما در ادامه نمی گویند که ما تعداد زیادی از مردم را کشته ایم. ما 2 شهر را ویران کردیم و سال ها اثرات ژنتیکی بمب را بر مردم ژاپن تحمیل کردیم. در آن زمان خطر رقابت هسته ای در جهان بین آمریکا و شوروی و کشورهای صاحب این فناوری را نیز مطرح کردیم. همان مردمی که هولوکاست را محکوم می کنند، کارهایی که در ژاپن انجام دادند و به کار رژیم صهیونیستی در غزه برای منافع انسانی مشروعیت می بخشند.

تحقیق در مورد لایه های مختلف فیلم

این منتقد سینما با اشاره به اینکه سینما جذابیت بصری و روایی منحصر به فردی دارد، تصریح کرد: نمی خواهیم خود را از هنر سینما و لذت مواجهه با آثار سینمایی محروم کنیم، بلکه به عنوان شهروندانی مسئول وظیفه داریم لایه های سیاسی را حذف کنیم. . آثار اجتماعی و تاریخی را بررسی کنیم و آگاهانه تر به آنها مراجعه کنیم.

مجداسیان در پایان گفت: اگر بررسی کنیم سالانه چند اثر درباره جنگ جهانی، هولوکاست و خطر نازیسم در جهان تولید می شود، به این نتیجه می رسیم که شاید حداقل 10 اثر مهم در سال تولید می شود. این آثار که زمانی برای معرفی آمریکا به عنوان ناجی اروپا تولید می شد، گاه به جنایات رژیم صهیونیستی عدالت می داد و گاه سیاست های روسیه را با آلمان نازی و هیتلر مقایسه می کرد. عموماً تاریخ را طوری تعریف می کنند که امروز به دردشان بخورد. ماجرای بمباران هیروشیما و ناکازاکی یا بمب شیمیایی که در دوران دفاع مقدس بر سر کشور خودمان ریخته شد بسیار دردناک است و آثار آن همچنان ادامه دارد، اما جریان غالب رسانه ای، سرمایه داری و حکومتی نمی خواهد این مسائل مطرح شود. گفت. اگر روایتی باشد، روایت نرم و مستدل خود را ارائه می کنند.

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، جنگ جهانی دوم. این دو عملیات اتمی بود که به دستور رئیس جمهور وقت ایالات متحده هری ترومن در طول جنگ جهانی دوم علیه امپراتوری ژاپن انجام شد. فیلم “اپنهایمر” به نویسندگی و کارگردانی کریستوفر نولان جی رابرت اوپنهایمر یک فیزیکدان نظری آمریکایی است که به عنوان “پدر بمب اتمی” شناخته می شود.

22055

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین