تیامین یا ویتامین B1؛ ماده معجزه آسای بدن!

تیامین یا ویتامین B1؛ ماده معجزه آسای بدن

این مقاله به بررسی عملکرد تیامین یا ویتامین B1، علائم و نشانه‌های کمبود و چگونگی اطمینان از دریافت کافی این ماده غذایی ضروری می‌پردازد.

به گزارش خبرآنلاین، تیامین (ویتامین B1) یکی از هشت ویتامین ضروری در گروه B است. تیامین نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای مهم سلامتی دارد و مصرف ناکافی آن می تواند منجر به کمبود تیامین شود. اگر این کمبود شدید و مزمن باشد به آن «بری بری» می گویند. خوشبختانه تیامین به طور طبیعی در انواع غذاها یافت می شود. همچنین معمولاً به مولتی ویتامین ها اضافه می شود یا به تنهایی به عنوان مکمل یا به عنوان بخشی از مجموعه ویتامین B مصرف می شود.

برخی از بهترین منابع غذایی تیامین عبارتند از:

برنج سفید، تخم مرغ، غلات غنی شده، سالمون، لوبیا سیاه، تخمه آفتابگردان، کدو تنبل، ماست، ذرت و غیره.

علائم کمبود تیامین (B1)

برخی از شایع ترین علائم کمبود تیامین عبارتند از:

1. از دست دادن اشتها

از دست دادن اشتهای غیرمعمول ممکن است یکی از اولین علائم کمبود تیامین باشد. از دست دادن اشتها (عدم احساس گرسنگی) می تواند منجر به کاهش وزن ناخواسته شود. به نظر می رسد تیامین نقش مهمی در تنظیم سیگنال های گرسنگی و سیری در مغز دارد. ذخیره ناکافی تیامین می تواند این روند را مختل کند و حتی زمانی که واقعا سیر نیستید احساس سیری کنید. در نتیجه به دلیل بی اشتهایی کمتر از حد معمول غذا می خورید و در نتیجه خود را از مواد مغذی ضروری محروم می کنید.

2. خستگی

بسته به شدت کمبود، کمبود تیامین می تواند به صورت خستگی سریع یا در طول زمان ظاهر شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که خستگی ممکن است در هفته های بعد از کمبود ویتامین رخ دهد. با توجه به نقش تیامین در تبدیل غذا به انرژی، این علامت منطقی است. نداشتن تیامین کافی در بدن به این معنی است که بدن نمی تواند به اندازه سوخت انرژی تولید کند.

3. تحریک پذیری

کمبود تیامین می تواند باعث تغییرات خلقی شود که شما را تحریک پذیرتر یا به راحتی تحریک می کند. احساس تحریک پذیری اغلب یکی از اولین علائم کمبود تیامین است و ممکن است در عرض چند هفته همراه با خستگی ظاهر شود. نوزادان مبتلا به کمبود تیامین اغلب به عنوان یک علامت تحریک پذیری افزایش یافته است.

4. آسیب عصبی

بیماری “باریبری” نوعی بیماری است که ممکن است در صورت کمبود تیامین یا ویتامین B1 در بدن ایجاد شود. کمبود شدید این ماده غذایی می تواند منجر به آسیب دائمی به سیستم عصبی و قلب شود. علائم بیماری بری بری عبارتند از: ضعف عضلانی، ضربان قلب سریع، مشکل در بیدار شدن، آشفتگی ذهنی، فلج پایین تنه (ناتوانی در حرکت دادن پاها).

5. گزگز دست و پا

گزگز یا سوزن سوزن شدن در بازوها و پاها یکی از علائم اولیه کمبود تیامین است.

6. تاری دید

به دلیل نقش تیامین در حفظ سلامت اعصاب، کمبود آن می تواند بر عصب بینایی چشم تأثیر بگذارد، به ویژه باعث تورم عصب بینایی و تاری دید شود. آسیب به عصب بینایی در صورت عدم درمان می تواند باعث کاهش بینایی شود.

7. حالت تهوع و استفراغ

هنوز دقیقاً مشخص نیست که چرا کمبود ویتامین B1 ممکن است باعث تهوع و استفراغ شود. با این حال، این علائم در افراد مبتلا به کمبود تیامین مشاهده شده است. گزارش ها نشان می دهد که چنین علائم گوارشی پس از شروع مصرف قرص ویتامین B1 بهبود یافته است.