جاده سخت میراث/چالش های پیش روی سیدرضا صالحی امیری و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

جاده سخت میراثچالش های پیش روی سیدرضا صالحی امیری و

به گزارش انتخابتو، نام سیدرضا صالحی امیری که به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ورزش در دولت روحانی خبرساز شد، اکنون به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت گردشگری در لیست کابینه مسعود بیزیکیان قرار دارد. و میراث فرهنگی مردی که الیاس نادران در سال 2012 او را “راهپیمایی روحانیت” نامید کیست و چه سابقه علمی، اداری و سیاسی دارد؟

به گزارش روزنامه سازندگی، سیدرضا صالحی امیری از سوی مسعود بیزیمیان به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت گردشگری و میراث فرهنگی برای دولت چهاردهم معرفی شد. نامی که در مرداد 1392 رواج یافت و پیش از آن کمتر برای عموم شناخته شده بود. گفته می شود وی در دهه 60 و 70 معاونت ویژه وزارت اطلاعات بوده است.

سختی های سید رضا
اما قبل از اینکه بدانیم صالحی امیری کیست، باید از وزارت میراث فرهنگی عکس بگیریم. سکانداری این وزارت به زودی به سومین وزیری که از بدو تأسیس تاکنون ریاست این وزارتخانه را برعهده دارد، سپرده می شود. هر کسی که وزارت میراث سیاسی را برعهده بگیرد با تعدادی از چالش ها و خواسته های این بخش روبرو خواهد شد که از روز اول مطرح خواهد شد.

این سازمان که از سال 1384 با ادغام بسیاری از نهادها و زیر مجموعه‌های وابسته به وزارتخانه‌های مختلف تشکیل شده است، در سال 1397 در دولت دوازدهم به وزارتخانه تبدیل شد. علی اصغر مونسان که آخرین رئیس سازمان میراث فرهنگی پیش از تأسیس این وزارتخانه بود نیز عنوان وزیر اول را بر عهده گرفت و تا سال 1400 این مسئولیت را بر عهده داشت. با شروع به کار دولت سیزدهم، سید عزت الله ضرغامی جایگزین وی شد. با پایان نابهنگام دولت قبل که اکنون باید وزارت میراث فرهنگی را به فرد بعدی واگذار کند، با مشکلات زیادی مواجه است که به برخی از آنها اشاره کردیم.

بازار راکد صنایع دستی و گردشگری
در زمینه صنایع دستی حتی در فرش، محصول ایرانی که شهرت جهانی دارد، اوضاع خوب نیست. محصولاتی که هم می توانند نماد فرهنگی ایران باشند و هم درآمد ارزی کشور را تامین کنند، امروز بازار داخلی و خارجی مناسبی ندارند. بخشی از مشکلات ناشی از مشکلات اقتصادی در کشور و درآمد مردم است و بخشی از آن به دلیل تحریم های بین المللی است. در عین حال بی توجهی به نیازهای بازار و نوآوری در طراحی و تولید محصولات باعث کاهش تقاضا و رقابت پذیری این بخش شده است. علاوه بر این، تولیدکنندگان صنایع دستی در بسیاری از استان ها با مشکل بسته بندی مواجه هستند که گاهاً منجر به عدم استقبال خریداران می شود.

تخریب آثار
آگاهی و ناآگاهی مردم و مسئولین نسبت به اهمیت میراث فرهنگی و لزوم حفاظت از آنها یکی دیگر از چالش های مهم در این زمینه است. این کشور با کمبود بودجه برای حفظ و احیای آثار تاریخی و فرهنگی خود مواجه است. از سوی دیگر تخریب بناهای تاریخی و تغییر کاربری آنها شرایط را دشوارتر کرده و برخی از بناهای تاریخی به دلیل توسعه شهری و عدم کنترل کافی در حال تخریب یا تغییر هستند.

کاهش تعداد گردشگران
کمبود بودجه که عموماً در حوزه میراث فرهنگی رایج است، کاهش جدی تعداد گردشگران داخلی و خارجی و نبود زیرساخت های لازم برای ظرفیت ها، گمانه زنی ها، پروژه های غیرکارشناسی و جست و جوهای غیرقانونی، طولانی و دشوار است. روند اخذ مجوزهای گردشگری، تصمیم این وزارتخانه در سطح ملی و استانی با مشکلات قابل توجهی مواجه است. در عین حال سرمایه‌گذاری‌هایی برای احداث تأسیسات گردشگری در استان‌های مختلف انجام شده است، اما سرمایه‌گذاران توجیهات اقتصادی و ظرفیت گردشگری منطقه را در نظر نگرفته‌اند و یا در اجرای طرح به تغییر شرایط توجه نشده است. این پروژه، و در نتیجه، آنها اکنون با بحران درآمد مواجه هستند. اما هرکس مسئولیت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بر عهده بگیرد، در مسیری سخت قدم گذاشته است.

چهره تحریف شده بین المللی
علاوه بر تحریم های بین المللی در حوزه فناوری، حمل و نقل و روابط، توصیه های وزارت امور خارجه بسیاری از کشورهای غربی و برخی کشورهای آسیایی مبنی بر عدم سفر به ایران از دیگر دشواری های این حوزه است. در سال‌هایی که بخش گردشگری با بحران‌های اجتماعی، سیاسی و بهداشتی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند، علاوه بر کمبود آموزش و کمبود نیروی انسانی متخصص در بخش گردشگری، وجهه بین‌المللی نیز رو به زوال است و احساس امنیت نمی‌شود. در بخش گردشگری سفر به ایران و نگرانی از دستگیری گردشگران بالقوه نیز از جمله مشکلات جدی در حوزه گردشگری است. از دیگر چالش های جدی وزیر منتخب، حذف سفر از سبد خانوارها به دلیل مشکلات اقتصادی مردم، تعطیلی تورهای بوم گردی به دلیل کمبود گردشگر یا غیراقتصادی بودن آن و کاهش اقامت گردشگران داخلی در مجوزها خواهد بود. اقامتگاه ها . علاوه بر این، مهاجرت راهنمایان گردشگری، جایگاه و رتبه پایین ایران در بازار بین المللی سفر و بودجه اندک تبلیغات گردشگری از دیگر چالش های سطح ملی در این زمینه است.

کمبود مراکز مددکاری اجتماعی
در حال حاضر، بسیاری از استان ها با کمبود خدمات مدرن گردشگری و مراکز کمک های اجتماعی مواجه هستند. علاوه بر این، تبلیغات ناکافی و برندسازی ضعیف از مشکلات مهم در این زمینه است. بسیاری از مناطق گردشگری استان ها قابل تبلیغ نیستند و گردشگران داخلی و خارجی از آن بی اطلاع هستند. بعضی ها حتی پول چاپ کتابچه هم ندارند. علاوه بر این مشکل کمبود نیروی انسانی شایسته و متخصص در حوزه مدیریت و بازاریابی گردشگری در بسیاری از استان ها وجود دارد و فارغ التحصیلان این رشته ها نیازمند به کارگیری در استانداری ها هستند.

صالحی امیری را بیابید و نجات دهید
صالحی امیری در 24 اردیبهشت 1340 در بابل شهرستان امیرکلاست به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در همان شهر به پایان رساند و با شروع جنگ ایران و عراق به جبهه رفت. همزمان تحصیلات خود را در دانشگاه آغاز کرد، پس از گذراندن دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی، دکترای خود را در رشته مدیریت دریافت کرد و به تدریس در دانشگاه پرداخت و در سال های بعد در این رشته فعالیت کرد. وی به عنوان دانشیار به عضویت هیات علمی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی درآمد.

اولین حضور علنی صالحی امیری در دنیای سیاست در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ بود که معاون فرهنگی تیم حسن روحانی و نماینده فرهنگی وی در مناظره ها و مناظره های انتخاباتی بود.
پس از آن که مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت ورزش از نمایندگان مجلس رای اعتماد نگرفت. روحانی در مرداد 1392 سیدرضا صالحی امیری را به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب و در مهرماه همان سال وی را به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد. رای اعتمادی که به صالحی امیری داده شد کاملا متشنج و پر خبر بود.

در جلسه علنی مجلس ملی کبیر ترکیه که در تاریخ 14 آبان 92 برگزار شد، نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات پیشنهادی برای بررسی صلاحیت سه وزیر باقی مانده از کابینه یازدهم شنیده شد. در بین وزرا، نمایندگان مجلس نهم به رضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی پست وزارت ورزش و جوانان رای اعتماد ندادند و صالحی امیری نیز از رای اعتماد نگرفت. مجلس ملی کبیر ترکیه وی با کسب 261 رای، 107 رای موافق، 141 رای مخالف و 13 رای ممتنع نتوانست وارد کابینه یازدهم شود. خیلی ها فکر می کنند صحبت های الیاس نادران علیه صالحی امیری دلیل اصلی عدم کسب رای اعتماد او بوده است.

الیاس نادران مخالف صالحی امیری در جریان رای اعتماد مدعی شد که صالحی امیری از مجرمان پرونده کلاهبرداری بیمه در ایران رشوه دریافت کرده است. در سال های بعد صالحی امیری از ادعای نادران شکایت کرد و نادران در دادگاه محکوم شد. وی درباره محکومیت نادران در دادگاه در سال 1396 چنین گفت: حکم زندان نادران در دادگاه تجدید نظر تایید و قطعی شد، حکم اجرا شد اما آدرسی که آقای نادران داده اند در گرگان است که نشان می دهد سیاست اخلاقی یعنی چه. یعنی؟” باید بداند کسانی که ادعای انقلابی بودن می کنند حالا که قانون تصویب شده آدرس جعلی می دهند که برای سیاستمداران فاجعه است. او همچنین گفت: یک بار دیگر در دادگاه ثابت شد که آقای کریمی- سخنان قدوسی توسط آقایان نادران و توکلی نقل شده است: «این سخنان صحت ندارد و آقای کریمی قدوسی از من تقاضای بخشش کردند، من موافقت کردم، اما آقای نادران کتباً از عذرخواهی خودداری کرد و به 10 ماه حبس محکوم شد. زندان.”

صالحی امیری که در سال 1392 نتوانسته بود رای اعتماد بگیرد با حکم حسن روحانی به عنوان رئیس مرکز کتابخانه ملی منصوب شد. سه سال بعد و پس از استعفای علی سنتی در 2 آبان 1394، وی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شد و در 11 آبان 1394 موفق شد از مجلس رای اعتماد بگیرد. 180 رای موافق، 89 رای مخالف و 6 رای ممتنع داده شد.

اردیبهشت 1395 و در روز انتخابات ریاست جمهوری، ویدئویی در شبکه های مجازی منتشر شد که صالحی امیری در حالی که در شعبه اخذ رای در حسینیه جماران ایستاده بود با خبرنگاری، رقیب انتخاباتی خود حسن روحانی را خشن و جزم اندیش خواند. در پاسخ به سوال این خبرنگار: اخیرا یک خواننده با آقای رئیسی (اشاره به امیر تتلو) ملاقات کرد و موجی فضای مجازی را فرا گرفت، نظر شما در این باره چیست؟ وی می گوید: این یک شوخی انتخاباتی است، این یک شوخی است، من به نامزد عزیزی که در صحنه مسابقه است پیام می دهم که اگر واقعاً نیاز به حمایت هنرمند داشتید به من پیام می دادم و من می فرستم. پس از پاسخ او، خبرنگار می پرسد: “جدی می گویید یا داری شوخی می کنی؟”

در پی این اظهارات بسیاری از هنرمندان از جمله کیومرث پوراحمد، سعید سهیلی، رضا ایرانمنش، مسعود جعفری جوزانی و رضا کیانیان که در انتخابات از حسن روحانی حمایت کردند، سخنان صالحی امیری را ابزار و توهین به هنرمند دانستند و مطالباتی را از زمان مطرح کردند. به زمان . یک عذرخواهی در پی این حادثه، وزیر آموزش ملی روز بعد بیانیه ای داد و با عذرخواهی از مزاحمت پیش آمده، مصاحبه روز قبل را یک مصاحبه طنز توصیف کرد.

چند روز پس از اعلام نتایج دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و اعلام پیروزی مجدد حسن روحانی، صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه ای را به عبدالعلی علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما تسلیم کرد. تلویزیون در حاشیه جلسه هیئت دولت حضور داشت که رب محمدرضا شجریان درخواست کرد که دعای ایشان در ماه مبارک رمضان پخش شود. پیش از این حسن روحانی در اولین مناظره انتخاباتی همان سال نسبت به پخش نشدن نمازهای مورد نظر از تلویزیون اعتراض کرده بود.
وی همچنین به عنوان رئیس صالحی، رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضویت در هیئت مدیره مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، معاونت تحقیقات راهبردی و عضو هیئت مدیره فعالیت داشته است. وی به عنوان متولی مؤسسه مطالعات راهبردی، مشاور رئیس جمهور در دولت، سید محمد خاتمی عضو شورای اجتماعی کشور و عضو شورای اطلاع رسانی دولت فعالیت می کرد. وی در عین حال به مدت 8 سال معاونت پژوهشی فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات راهبردی شورای تخصصی را عهده دار بوده است. صالحی امیری همچنین عضویت در نشریات و موسسات علمی از جمله موسسات مطالعات سیاسی، پژوهشکده مطالعات راهبردی، مطالعات بین فرهنگی و مجله علمی پژوهشی مدیریت فرهنگی به عنوان مدیر مسئول و سردبیر است. محمدعلی نجفی شهردار تهران در تاریخ 30 آبان ماه 1395 صالحی امیری را به سمت معاون شهردار و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران منصوب کرد. وی در ۸ دی ۱۳۹۴ از سمت معاونت شهرداری تهران استعفا داد و محمدعلی نجفی استعفای وی را پذیرفت.

46363

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین