جناب و خانم وزیر راه و گردشگری! با خطوط هوایی بین المللی تماس بگیرید

میراث واقعی ضرغامی برای وزارت میراث؛ از رویا تا واقعیت

این خطوط هوایی نقشی بی بدیل در مبادلات اقتصادی و فرهنگی ایران داشتند. حتی در سخت ترین شرایط از جمله جنگ ایران و عراق، بسیاری از این پروازها قطع نشد. اما امروزه در شرایطی که کشور نیاز مبرمی به تجارت بین المللی، جذب گردشگر و افزایش درآمدهای ارزی به دلایل مختلف از جمله تحریم، عدم مدیریت صحیح، ناتوانی در مدیریت، حمایت و ایجاد امنیت لازم دارد، بسیاری از کشورها متوقف شده اند. این خطوط پروازی و ایران پروازی ندارد.

اخیرا پروازهای ماهان و ایران ایر به مقاصد اروپایی نیز لغو شده است. این امر نه تنها باعث افزایش هزینه های سفر برای ایرانیان و گردشگران شد، بلکه فرصت های اقتصادی ارزشمندی را از کشور سلب کرد و در نتیجه باعث افزایش هزینه ها برای تجار و مسافران و خروج بیش از حد ارز از کشور شد. این وضعیت در آغاز فصل سفر به ایران که دوران طلایی برای جذب گردشگر و درآمدزایی است، ضربه مهلکی به حوزه گردشگری و اقتصاد کشور خواهد زد.

در حالی که پروازهای ایران به دلیل عدم مدیریت، حمایت های لازم و ایمنی روانی لغو شد، کشورهای همسایه مانند ترکیه، امارات و قطر نیز از این فرصت استفاده کردند و به مقصد اصلی مسافران ایرانی و گردشگران خارجی تبدیل شدند. ترکیه و امارات در حال حاضر به قطب اصلی ترانزیتی مسافران ایرانی تبدیل شده اند که به معنای انتقال سود کلان به جیب این کشورها، جدای از اتلاف وقت، هزینه های ترانزیت و حذف مقاصد گردشگری کشور است. فعالان گردشگری سال ها بر روی بسته های تبلیغاتی سفر زحمت کشیده اند.

عدم همکاری ایرلاین های ایرانی با شرکت های خارجی به دلیل تحریم ها و ناتوانی در انعقاد قراردادهای خدمات مشترک باعث شد مسافران ایرانی بارهای خود را در فرودگاه های بین المللی جمع آوری و دوباره تحویل دهند. این وضعیت نه تنها اتلاف وقت و هزینه مسافران است، بلکه وجهه بین المللی ایران و سفرهای امن و راحت مسافران را نیز تضعیف می کند. اینکه مسئولان ذیربط به جای حل مشکل فقط به گونه ای عمل می کنند که گویی مشکل را رصد می کنند و اطلاع رسانی نمی کنند مایه شرمساری آشکار است.

در این شرایط بحرانی، وزیر گردشگری و وزیر راه با همراهی دستگاه دیپلماسی با مراجعه به فهرست شرکت های هواپیمایی 30 سال گذشته و دعوت از آنها و ارائه تسهیلات درخواستی، سریعاً و بدون معطلی وارد عمل شوند. برقراری پروازهای مستقیم به ایران و ایجاد همکاری های بین المللی هوایی از هر طریق ممکن علاوه بر افزایش ایمنی روانی مسافران و گردشگران، می تواند چرخ های صنعت گردشگری، حمل و نقل هوایی و اقتصاد کشور را نیز به حرکت درآورد. دوباره

اولویت باید به سرمایه گذاری برای بهبود زیرساخت های فرودگاهی و ایجاد مشوق های مالی برای خطوط هوایی خارجی داده شود. در غیر این صورت با از بین رفتن این خطوط پروازی و جایگزینی آنها با مسیرهای دیگر، ایران نه تنها درآمد ارزی حاصل از گردشگری و حمل و نقل هوایی را از دست خواهد داد، بلکه فرصت های شغلی، توسعه اقتصادی، تردد تجار و سرمایه گذاران نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.

بخش گردشگری که یکی از منابع اصلی درآمد و اشتغال زایی در ایران محسوب می شود، در آستانه یک بحران جدی قرار دارد. در صورت عدم اقدام عاجل برای احیای مسیرهای پروازهای بین المللی و جذب مجدد گردشگر، شاهد کاهش بی سابقه مسافران ایرانی و خارجی، موج جدید بیکاری فعالان گردشگری و ورشکستگی شرکت های مسافرتی، تورگردان ها و هتل ها خواهیم بود. .

شروع فصل سفر به ایران فرصتی است که باید از آن نهایت استفاده را کرد. مسئولان کشور نباید اجازه دهند فرصت های ارزشمند اقتصادی و گردشگری به راحتی از دست برود. احیای پروازها نه تنها صنعت گردشگری و اقتصاد ملی را تقویت می کند، بلکه به بهبود وجهه جهانی ایران نیز کمک می کند. در غیر این صورت کشورهایی که برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری رقابت می‌کنند، همچنان از بی‌توجهی ایران سود می‌برند و ما کاری جز تماشای از بین رفتن فرصت‌ها نداریم.

* روزنامه نگار

۴۷۴۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین