خورش کرفس قرمز؛ متفاوت و خوشمزه

خورش کرفس قرمز؛ متفاوت و خوشمزه

خورش کرفس قرمز؛ متفاوت و خوشمزه

برای فرار خورش یکی از غذاهای اصیل و جزء لاینفک سفره های متنوع ایرانی است. خورش ها در شهرهای مختلف ایران به سبک ها و روش های مختلفی طبخ می شوند. خورش کرفس یکی از خورش های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که شبیه به قورمه سبزی است، با این تفاوت که برای تهیه آن از ساقه و برگ کرفس استفاده می شود. این خورش در نقاط مختلف ایران به روش های مختلفی طبخ می شود. خورش کرفس قرمز روشی جدید در پخت خورش کرفس با استفاده از رب گوجه فرنگی و مرغ است و به همین دلیل برخلاف خورش کرفس معمولی، این خورش قرمز رنگ است و یک خورش ترش و خوشمزه با رازیانه و شاهی است. اگر عاشق خورش کرفس هستید توصیه می کنیم این روش پخت خورش کرفس را امتحان کنید و از خوردن آن لذت ببرید پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز

پای مرغ: 4 عدد
کرفس خرد شده: 2 دسته
پیاز: 1 عدد
سیر: 3 حبه
گوجه فرنگی خشک: نصف پیمانه
بهترین برای: نیم پیمانه
آبغور: یک سوم لیوان
رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ: به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پاپریکا: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
آب جوش: 1 لیوان

چگونه تهیه می شود

برای تهیه این کاسه خوشمزه ابتدا پیاز را پوست گرفته و ریز خرد کنید. پیاز خرد شده را در قابلمه مناسبی با کمی روغن بریزید و روی اجاق بگذارید تا پیاز نرم شده و طلایی شود سپس سیر رنده شده را اضافه کرده و سی ثانیه تفت دهید. حالا زردچوبه و فلفل سیاه و فلفل قرمز را روی پیاز داغ و سیر بریزید سپس تکه های مرغ را اضافه کنید و مقداری زعفران دم کرده روی مرغ بریزید. مرغ را با پیاز و ادویه به مدت 1 دقیقه تفت دهید. حالا نوبت اضافه کردن رب گوجه فرنگی است. بعد از حدود 1 دقیقه تفت دادن رب گوجه فرنگی، آب جوش را اضافه کرده، هم بزنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید مرغ با حرارت ملایم بپزد. در همین حین کرفس را که خوب شسته اید خرد کرده و در مقداری روغن تفت دهید. بعد از نیم ساعت کرفس تفت داده شده، گوجه فرنگی خشک و نمک را به قابلمه اضافه کنید و دوباره درب قابلمه را ببندید و 20 دقیقه دیگر صبر کنید تا بپزد. در مرحله آخر آبگورا و کدو حلوایی را به قابلمه اضافه کنید و 20 دقیقه دیگر صبر کنید تا ماهیتابه روی حرارت ملایم بماند و روغن آن آزاد شود. در این مرحله کاسه کرفس قرمز خوشمزه ما که می توانید آن را با کیت زعفرانی میل کنید آماده سرو است.

نکات برجسته
1- اگر گوجه فرنگی خشک در خانه ندارید می توانید به جای آن از گوجه گیلاسی استفاده کنید.
2- سعی کنید همیشه از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید. زیرا هر چه زعفران را با آب بیشتری دم کنید، سبک تر می شود و برای به دست آوردن رنگ مورد نظرتان باید از زعفران بیشتری استفاده کنید. بنابراین روش دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را کاملا پودر کنید بدون اینکه شکر اضافه کنید. سپس 2 قاشق غذاخوری آب جوش و 2 تکه یخ را به 1 قاشق چایخوری زعفران اضافه کنید. افزودن یخ به زعفران ضربه وارد می کند و رنگ بیشتری به آن می دهد.
زعفران را در ظرف دربسته در فریزر نگهداری کنید و بگذارید قبل از استفاده در دمای اتاق یخ بزند. بعد از هر بار مصرف زعفران باقی مانده را در فریزر قرار دهید. دقت کنید زعفرانی که استفاده می کنید تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمیم صفرا تقلبی است یا خالص. زعفران را بین انگشتان خود بگیرید و فشار دهید. اگر روغن برنگردد؛ پس خالص است. زعفران های تقلبی معمولا براق هستند.
3- اگر بخواهیم کاربرد انواع پیاز را به اختصار توضیح دهیم، باید از پیاز زرد، معروف ترین عضو خانواده پیاز شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد شبیه پیاز قرمز است و می توان آن را به صورت خام خورد یا در سالاد و سس استفاده کرد. این پیاز برای غذاهای مکزیکی نیز بهترین انتخاب است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به دلیل رنگ زیبای آن می توان از آن برای تزئین بشقاب غذا استفاده کرد. همچنین برای کباب کردن، سالاد و ساندویچ انتخاب خوبی است. پیاز قرمز طعم کافی به غذا نمی دهد. بنابراین از آنها برای پخت و پز استفاده نمی شود.