خواب کافی از نیازهای مهم زائران اربعین است

خواب کافی از نیازهای مهم زائران اربعین است

بشیر اسلامیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه خواب کافی یکی از مهم ترین رکن های قبل و بعد از سفر اربعین است، گفت: خواب در این سفر از نظر روحی و جسمی بسیار مهم و امکان پذیر است. خواب ناکافی یا عدم توجه به خواب باعث کاهش انگیزه فرد می شود.

ممکن است سفر به اربعین شبیه ماه مبارک رمضان باشد و به دلیل شرکت در مجالس عزاداری و نماز شب در این ایام، چرخه خواب تغییر کرده و باعث می شود که شب ها به اندازه کافی نخوابیم. دمای هوا نیز به میزان قابل توجهی بر کیفیت خواب تأثیر می گذارد، از این رو مسافران و زائران کربلا از بعدازظهر و شب پیاده روی را آغاز می کنند و تا طلوع صبح ادامه می دهند.

این روانشناس و مشاور خاطرنشان کرد: میزان خواب در طول سفر کاهش می یابد و این یکی از ویژگی های سفر است.

این اسلام شناس بیان کرد: میزان و کیفیت خواب باید به گونه ای باشد که انرژی لازم را برای بدن تامین کند، بنابراین میزان خواب بهینه حدود هشت ساعت در روز در شب و ظهر است، البته میزان خوابی که کافی است برای هر فرد متفاوت است و از هنجار خاصی پیروی نمی کند.

وی با بیان اینکه داشتن نشاط و انگیزه کافی سرآغاز یک زیارت معنوی و کامل است، گفت: زائران باید با توجه به توانایی ها و شرایط بدنی خود بهترین زمان خواب را تعیین کنند تا با خواب کافی در آن ساعت خواب خود را تجدید کنند. . آنها همچنین باید به چرت بعد از ظهر خود توجه کنند.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه پیاده روی باید به دور از افراط باشد و نباید طولانی و مداوم باشد، خاطرنشان کرد: بهتر است کل مسیر پیاده روی را یکجا و در زمان کوتاه سپری نکنید تا مردم این کار را نکنند. تجربه فیزیکی داشته باشند و اگر تحت فشار روحی هستند، اگر کمبود خواب داریم، باید استراحت کافی داشته باشیم.