طرز تهیه آش کشک به 7 روش مختلف؟

طرز تهیه آش کشک به 7 روش مختلف؟

یک کاسه سوپ خوشمزه در هر فصلی از سال میچسبد! به خصوص آشی که طعم اصلی آن از کشک، پیاز داغ و نعناع تلخ است. در فصول سرد سال، یک کاسه سوپ داغ می تواند تمام سرمای زمستان را از بدن شما دور کند. خاکستر انواع مختلفی دارد و هر کسی با هر سلیقه ای می تواند از خوردن آن لذت ببرد. اما در میان آش ایرانی، آش کاشار طعم و مزه دیگری دارد. در هر استان ایران این آش خوشمزه را به روش خود درست می کنند، اما حرف اول در هر نسخه کشک است. در این مطلب ابتدا طرز تهیه آش کشک ساده را با دستوری ساده به شما آموزش می دهیم و سپس طرز تهیه این آش در استان های مختلف ایران را توضیح می دهیم. این مطلب از انتخابتو را تا انتها دنبال کنید.

برای آموزش های بیشتر، می توانید صفحه آموزش آشپزی را بررسی کنید.

طرز تهیه آش چدار (دستور کامل)

برای تهیه آش کشک به مواد زیر نیاز دارید:

مواد مورد نیاز مقدار
نخود 1 لیوان
لوبیا 1 لیوان
کشک 2 لیوان
خاکستر سبزیجات 2 لیوان
پیاز 2 عدد
برنج نیم پینت
بلغور جو دوسر نیم پینت
پیاز داغ و نعنا داغ در صورت نیاز
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در صورت نیاز

کشک خشک کشکم با طعم پنیر چدار سامیا - 25 گرم

22000

20000

تقسیمی

مقدار کشک پاستوریزه کلم پیچ: 250 گرم

24000

22000

تقسیمی

طرز تهیه آش کشک مجلسی: مراحل پخت را مرحله به مرحله دنبال کنید تا یک غذای خوشمزه برای خود و خانواده تان آماده کنید.

گام اول: بهتر است لوبیا، گندم و برنج را یک شب خیس کنید. در این مدت چند بار آب حبوبات را عوض کنید تا ورم آن برطرف شود. حالا در قابلمه ای مقداری آب بریزید و حبوبات را بپزید. سپس بلغور و گندم را اضافه کنید تا پخته شود. وقتی همه این مواد پخت، برنج را بریزید و صبر کنید تا کاملا پخته شود.

مرحله دوم: پیاز را ریز خرد کنید. آن را در مقداری روغن با مقداری زردچوبه سرخ کنید. در این مرحله می توانید مقداری سیر رنده شده نیز اضافه کنید. حالا این مخلوط را با مقداری آب به حبوبات و گندم و برنج اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا بجوشد. پس از آن شعله گاز را کم کنید.

مرحله سوم: در این مرحله آب سبزی را در آن بریزید و بگذارید سبزیجات کاملا بپزند و با حرارت ملایم تغییر رنگ دهند.

مرحله چهارم: دقت در تهیه نوع کشک این سوپ مفید است. زیرا در طعم نهایی تاثیر زیادی دارد. بعد از اینکه همه مواد با هم پخت، کشک را بریزید و خوب مخلوط کنید. اجازه دهید سوپ کاملا غلیظ شود و روی آتش بنشیند.

مرحله پنجم: سوپ را از روی اجاق بردارید و در ظرف مناسبی بریزید و با تزیین پیاز داغ و نعناع سرو کنید.

سوپ دوغ محلی سورین را چگونه تهیه کنیم؟

طرز تهیه آش کشک شیرازی

طرز تهیه آش کشک شیرازی

آش کاسک شیرازی به طعم مطبوعش معروف است. اگر شما و خانواده تان می خواهید این طعم را تجربه کنید، به مواد زیر نیاز دارید:

مواد مورد نیاز مقدار
پیاز شماره 1
لوبیا قرمز 1/5 فنجان
برنج 1 لیوان
خاکستر سبزیجات 150 گرم
کشک 1 لیوان
نعنا داغ در صورت نیاز
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در صورت نیاز
پختن سبزیجات خشک به مدت یک دقیقه - 200 گرم

طرز تهیه آش کشک خوشمزه:

بهتر است حبوبات را یک شب خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. حالا پیاز را نگینی خرد کرده و در کمی روغن تفت دهید. در آخر زردچوبه را به آن اضافه کنید. سپس 4 تا 5 لیوان آب داخل آن بریزید. در مرحله بعد لوبیاها را اضافه کنید و بگذارید کاملا نرم شوند. سپس برنج را اضافه کنید. وقتی برنج پخت، سبزی های خرد شده را به سبزی ها اضافه کنید و اجازه دهید سبزی ها تغییر رنگ دهند و کاملا بپزند. در آخر ملاس را اضافه کرده و مخلوط کنید. اجازه دهید سوپ غلیظ شود و کاملا جا بیفتد. در آخر به سوپ نمک اضافه کنید و در بشقاب مناسب سرو کنید. برای تزیین از پیاز داغ و نعنا داغ استفاده کنید.

چگونه آش ترخینه مقوی و خوشمزه را به سادگی تهیه کنیم؟

طرز تهیه آش کاشک اصفهانی

طرز تهیه آش کاشک اصفهانی

بهتر است آش کشک اصفهانی را در فصل پاییز درست کنید و در هوای زیبای پاییزی از خوردن آن لذت ببرید. برای پخت این غذا باید مواد زیر را تهیه کنید:

مواد مورد نیاز مقدار
اسفناج یا چغندر نیم کیلو
گوشت در صورت نیاز
پیاز 2 عدد
بین 1 لیوان
کشک نیم کیلو
جو، گل های پوست کنده - 900 گرم

طرز تهیه آش کشک برای 4 نفر:

در مرحله اول بهتر است جو را با مقداری آب بپزید و با مخلوط کن پوره کنید. حالا آن را با مقداری آب گرم کنید و بگذارید با اسفناج خرد شده بپزد. گوشت را با ۱ عدد پیاز روی آتش بگذارید و بعد از پخت با چنگال آن را رنده کنید. حالا گوشت را به سوپ اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. در آخر کشک را داخل آن بریزید و بگذارید کاملا جا بیفتد. حالا آن را میل کنید و اگر نمک نیاز داشت مقداری اضافه کنید.

طرز تهیه سوپ جو; خوشمزه و مغذی

طرز تهیه آش کشک مازندرانی

طرز تهیه آش کشک مازندرانی

کشک شمال ارزش غذایی زیادی دارد. می توانید روی آن به عنوان یک وعده غذایی کامل و مغذی حساب کنید. برای ساخت این کار به مواد زیر نیاز دارید:

مواد مورد نیاز مقدار
سیم مخصوص خاکستر بسته 1/3
کشک یک و نیم پیمانه
پیاز شماره 4
سیر 10 قرص
خاکستر سبزیجات 1 کیلوگرم
اسفناج نیم کیلو
چغندر 3 عدد
آیران 2 کیلوگرم
نخود 1 لیوان
لوبیا چشم بلبلی 1 لیوان
عدس 1 لیوان
برنج نیم دانه نیم پینت
نعناع خشک 3 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه در صورت نیاز
کره حرارتی تیمار شده پگاه، مقدار 2 لیتر
12%

48000

42240 تقسیمی

طرز تهیه آش کشک رشته ای:

گام اول: لوبیاها را در ظرف مناسبی با مقداری آب بپزید و کنار بگذارید. برنج را یک ساعت خیس کنید و در قابلمه بزرگی بریزید. سپس قابلمه را روی آتش بگذارید تا برنج کاملا پخته شود. حالا به سراغ پیازها رفته و ورقه ای برش دهید و با کمی روغن تفت دهید. چهار حبه سیر را ریز خرد کرده و همراه با پیاز در روغن تفت دهید.

مرحله دوم: چغندرها را به قطعات کوچک خرد کنید و بگذارید در قابلمه با مقداری آب بپزد. لوبیاهای پخته شده را به ظرف برنج اضافه کنید. اسفناج خرد شده را اضافه کنید و بگذارید همه مواد با هم بپزند.

مرحله سوم: دوغ را با یک لیوان کشک مخلوط کرده و خوب مخلوط کنید. سپس این مخلوط را به سوپ اضافه کنید و بگذارید کاملا بجوشد. حالا رشته ها را برش زده و به سوپ اضافه کنید.

مرحله چهارم: نعنا را در مقداری روغن سرخ کنید و پس از مدت کوتاهی از روی اجاق بردارید. سیر باقی مانده را پوست بگیرید و ریز خرد کنید. سیر را با زردچوبه در مقداری روغن تفت دهید تا قهوه ای طلایی شود.

مرحله پنجم: بعد از اینکه آش کاملا پخت و غلیظ شد، آن را در بشقاب مناسب سرو کنید و روی آن را با نعنا داغ، سیر و پیاز داغ تزئین کنید.

طرز تهیه آش کاشر بختیاری

طرز تهیه آش کاشر بختیاری

یکی از خوشمزه ترین سوپ هایی که می توانید امتحان کنید آش کشک بختیاری است. این آش همان آش بلگ بختیاری است که بسیار راحت درست می شود و بسیار خوشمزه است. برای ساخت این کار به مواد زیر نیاز دارید:

مواد مورد نیاز مقدار
آرد برای رشته فرنگی لیوان فرانسوی 3/4
کشک محلی نصف لیوان فرانسوی
خاکستر سبزیجات نیم پینت
خمیر نصف لیوان فرانسوی
پیاز داغ در صورت نیاز
نعنا داغ در صورت نیاز
زردچوبه، نمک و فلفل در صورت نیاز
نعناع خشک آنید - 500 گرم
20%

156000

141600 تقسیمی

دستور تهیه سوپ کشک:

گام اول: ماش را چند ساعت در آب خیس کنید. حالا آنها را در تابه بریزید و روی آتش بگذارید تا خوب بپزند.

مرحله دوم: اگر می خواهید این سوپ طعم اصلی خود را حفظ کند، بهتر است رشته آن را خودتان درست کنید. آرد را با مقداری نمک در ظرفی بریزید و به آرامی آب را اضافه کنید. بدین ترتیب خمیر سفت به دست می آید. حالا خمیر را خوب ورز دهید؛ تا زمانی که دیگر به دست نچسبد. روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید و خمیر را روی آن پخش کنید. ضخامت خمیر باید تقریباً 2 میلی متر باشد. حالا مقداری آرد روی آن بپاشید و خمیر را تا کنید. با یک چاقوی تیز خمیر را به آرامی به نوارهای نازک برش دهید و روی نوارها را با پلاستیک بپوشانید و اجازه دهید خمیر به مدت 10 دقیقه استراحت کند.

مرحله سوم: بعد از پختن ماش، کشک و سبزیجات را به آش اضافه کنید و صبر کنید تا آش استراحت کند. در 10 دقیقه آخر پخت، رشته فرنگی را اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. حالا روی سوپ را با مقداری پیاز و نعنا داغ تزیین کنید و در ظرف مناسبی سرو کنید.

طرز تهیه آش کشک تبریز

اگر یک سوپ خوشمزه و سرشار از ویتامین و پروتئین می خواهید که گزینه مناسبی برای افطار به حساب می آید، سوپ کش تبریز را انتخاب کنید. این سوپ خوشمزه حاوی مقدار زیادی کلسیم است و به سوپ گورود معروف است. برای ساخت این کار به مواد زیر نیاز دارید:

مواد مورد نیاز مقدار
بلغور گندم 1 لیوان
برنج نیم دانه 2 لیوان
لوبیا قرمز یا چیتی 1 لیوان
نخود 1 لیوان
عدس 2 لیوان
پیاز 2 تا بزرگ
هویج 3 عدد
خاکستر سبزیجات در صورت نیاز
آب مداد در صورت نیاز
کشک هر چقدر که بخواهی
نعنا داغ و سیر داغ در صورت نیاز
900 گرم لوبیا قرمز خشک
10%

139000

125100 تقسیمی

چگونه تهیه می شود:

نخود و لوبیا را در قابلمه ای جداگانه با مقداری آب بپزید. پیاز را به صورت شورتینگ سرخ کنید؛ بلغور و عدس و برنج را با مقداری آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید نیم پز شود. حالا آب قلم را اضافه کنید و بعد از اینکه جوش آمد هویج ها را داخل آن بریزید. بهتر است هویج را کمی درشت خرد کنید. بعد از گذشت یک ربع سبزیجات را اضافه کرده و حدود 45 دقیقه تفت دهید. سپس نخود و لوبیا را که قبلا پخته بودید داخل قابلمه بریزید و در صورت تمایل مقداری رشته اضافه کنید. حالا روکش Ash را تا زمانی که کاملاً جا بیفتد، تعویض کنید. در آخر مقداری کشک اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. سوپ را در بشقاب مناسب سرو کنید و با پیاز داغ و نعنا داغ تزیین کنید.

طرز تهیه آش کشک شهرکرد

برای تهیه آش کاشار شهرکرد ابتدا مواد زیر را تهیه کنید:

مواد مورد نیاز مقدار
نخود 100 گرم
لوبیا 100 گرم
عدس 100 گرم
برنج 50 گرم
بلغور گندم 300 گرم
خاکستر سبزیجات 1 کیلوگرم
پیاز 3 عدد
سری خاکستر در صورت نیاز (اختیاری)
نعناع خشک در صورت نیاز
کشک در صورت نیاز

چگونه تهیه می شود:

نخود و لوبیا را از یک روز قبل خیس کنید تا تورم برطرف شود. حالا اینها را در تابه با مقداری آب بپزید. گندم و عدس تقریباً پخته را اضافه کنید، بگذارید خوب نرم شوند و بپزند. حالا برنج نیم دانه و سبزیجات سبز را در قابلمه بریزید و مقداری نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید. پیاز داغ و نعناع داغ را آماده کرده و نیمی از آنها را داخل سوپ بریزید. اگر می خواهید رشته فرنگی اضافه کنید باید در این مرحله به آش اضافه کنید و روی آن کشک اضافه کنید. اجازه دهید خاکستر کاملا ته نشین شود. سپس در بشقاب مناسب سرو کنید و با مقداری پیاز داغ و نعنا داغ تزیین کنید.

سوالات متداول

  • آش سبزی حاوی چه سبزیجاتی است؟

سبزی زبان گنجشک شامل تره، جعفری، نعناع، ​​گشنیز و در صورت تمایل مقداری شنبلیله است اما مقدار شنبلیله باید بسیار کم باشد.

  • آیا می توان از رشته فرنگی فوری در آش بلاگ بختیاری استفاده کرد؟

بله، در صورت تمایل می توانید از رشته Ashi معمولی استفاده کنید.

  • آیا می توان دوغ را به آش کشک اضافه کرد؟

افزودن دوغ کاملا اختیاری است. اگر طعم دوغ را دوست دارید می توانید از ترکیب کشک و دوغ در سوپ استفاده کنید.

راه حل

در این مطلب طرز تهیه آش کشک را به چند روش مختلف توضیح دادیم و توضیح دادیم که چگونه می توانید یک سوپ خوشمزه و سنتی درست کنید. از آنجایی که کشک در این آش زیاد است، باید در آخرین مرحله بعد از افزودن کشک، نمک را اضافه کنید تا زیاد شور نشود. اگر از رشته فرنگی استفاده می کنید، بهتر است آن را در حجم کم داخل سوپ بریزید، زیرا بعد از پختن رشته ها بزرگتر می شوند. همچنین در انتخاب کشک دقت کنید تا عطر و طعم بهتری داشته باشد و غذا را لذیذتر کند.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا