طرز تهیه عدس پلو به سبک رستورانی؟

پودینگ برنج هیرشا - 400 گرم

عدس پلو با گوشت چرخ کرده یکی از غذاهایی است که خاطرات خوش دوران کودکی و دورهمی های خانوادگی را برای شما زنده می کند. در این مطلب از انتخابتو طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت و دو نسخه دیگر آن یعنی عدس پلو ساده و عدس پلو با مرغ را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید تا از تهیه این غذای بی نظیر لذت ببرید و تجربه ای فراموش نشدنی را برای خانواده خود رقم بزنید.

طرز تهیه پلو پلو با گوشت چرخ کرده و عدس

عدس پلو با گوشت چرخ کرده محبوب ترین روش طبخ این غذای اصیل ایرانی است. افزودن گوشت چرخ کرده به عدس پلو طعم لذیذ و رضایت بخشی به آن می دهد و آن را به یک غذای کامل و سیر کننده تبدیل می کند. این ترکیب هم از نظر ظاهر و هم از نظر طعم بسیار اشتها آور است و می توان آن را به عنوان یک وعده غذایی کامل برای ناهار یا شام سرو کرد. در زیر طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده
برنج 3.5 فنجان
گوشت چرخ کرده 300 گرم
عدس 2.5 فنجان
پیاز 2 عدد
کره 100 گرم
کشمش پیلویی 1 فنجان
زعفران دم کرده کافی
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، ادویه کاری کافی
دارچین (اختیاری) کافی

طرز تهیه پلو پلو با گوشت چرخ کرده و عدس

دستور پخت:

  1. عدس ها را دو ساعت در آب خیس کنید و مقداری نمک اضافه کنید. سپس عدس ها را در قابلمه بریزید و با حرارت ملایم بپزید تا نیم پز شود. (مهم است که عدس کاملا نپخته باشد زیرا در صورت مخلوط شدن با برنج له می شود.)
  2. کره را در تابه آب کنید و پیاز رنده شده را تفت دهید تا نرم و شفاف شود. سپس گوشت چرخ کرده را با کمی روغن به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.
  3. نمک، ادویه و نیمی از زعفران دم کرده را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا بوی ادویه ها از بین برود و مواد کاملا سرخ شوند.
  4. برنج خیس شده را آبکش کنید. در قابلمه ای جداگانه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. سپس برنج را به آرامی به آب در حال جوش اضافه کنید و اجازه دهید نیم پز شود. بعد از آن برنج را آبکش کنید.
  5. کف قابلمه را با روغن چرب کنید. می توانید از قاچ سیب زمینی یا نان به عنوان پیش غذای دلچسب استفاده کنید. مخلوط گوشت و عدس نیم پز را با هم ترکیب کنید. مخلوط برنج، عدس و گوشت آبکش شده را لایه لایه داخل قابلمه بریزید. به هر لایه زعفران دم کرده اضافه کنید.
  6. در قابلمه را با بخارپز بپوشانید و اجازه دهید عدس ها کاملا دم بکشند. برای طعم بهتر می توانید قبل از پخته شدن کامل عدس پلو، دو قاشق غذاخوری کره یا چربی حیوانی روی آن بریزید.
  7. در تابه ای جداگانه پیاز خلال شده را با ادویه های دلخواه تفت دهید تا طلایی شود. سپس کشمش پلو را که از قبل خیس کرده اید به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا کمی قهوه ای شود.
  8. در آخر عدس پلو را با مخلوط کشمش و پیاز خلال شده سرو کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

برنج تارم ممتاز گلستان مقدار 1 کیلوگرم

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو با گوشت و کشمش

طرز تهیه عدس پلو ساده بدون گوشت

اگر گیاهخوار هستید، خوردن گوشت قرمز را دوست ندارید یا ترجیح می دهید یک غذای سبک بخورید، می توانید دستور عدس پلو بدون گوشت را امتحان کنید. در این نوع عدس پلو به جای گوشت از مواد دیگری مانند کشمش، خرما یا خلال بادام برای خوش طعم شدن آن استفاده می شود.

مواد لازم برای تهیه عدس پلو ساده بدون گوشت
برنج 2 لیوان
عدس 2 لیوان
پیاز بزرگ 2 عدد
کره 50 گرم
روغن کافی
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
کشمش نصف فنجان
تاریخ ها (اختیاری) 10 مسئله
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین و پودر زیره کافی

طرز تهیه عدس پلو ساده بدون گوشت

دستور پخت:

  1. برنج را حداقل یک ساعت قبل از پخت در آب کمی نمک خیس کنید. با توجه به اینکه در این روش پخت عدس برنج را در قابلمه می‌پزید، برای خیس کردن برنج از آب کمتری نسبت به معمول استفاده کنید.
  2. عدس ها را شسته و داخل قابلمه (حدود یک سانت بالاتر از سطح عدس) آب بریزید و روی آتش بگذارید تا آب عدس کاملا تبخیر شود. اگر عدس ها هنوز پخته نشده اند، با وجود اینکه آب آن تبخیر شده است، مقداری آب جوش اضافه کنید و صبر کنید تا دوباره آب را جذب کند.
  3. پیازها را خلال کنید و در تابه در روغن تفت دهید تا نرم و طلایی شود. سپس کره را اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا پیازها کاملا طلایی شوند. در این مرحله نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم کرده را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  4. برنج خیس خورده را در قابلمه ای با مقداری آب (یک سانت بالاتر از سطح برنج) بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.
  5. بعد از اینکه آب برنج به جوش آمد، مخلوط پیاز داغ و عدس را اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید پودر زیره و دارچین را برای طعم و مزه بهتر اضافه کنید.
  6. بعد از اینکه آب برنج کاملا کشیده شد، در قابلمه را بپوشانید و حرارت را تا کمترین حد ممکن کاهش دهید. اجازه دهید عدس ها به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت دم بکشد.
  7. در صورت تمایل کشمش و خرما را در تابه ای جداگانه با کمی کره تفت دهید تا نرم و طلایی شود. سپس عدس برنج را در بشقاب دلخواهتان بچینید و با کشمش و خرما تفت داده تزیین کنید.
مقدار خرمای عسل تازه: 700 گرم
18%

65000

53000 به مرد

طرز تهیه عدس برنج مرغ

اگر گوشت قرمز دوست ندارید اما نمی خواهید این غذا را خیلی راحت تهیه کنید، توصیه می کنیم تاپیک طرز تهیه عدس پلو با مرغ را دنبال کنید.

مواد لازم برای تهیه عدس پل. با جوجه
جوجه 4 عدد (ران یا سینه)
برنج 3 لیوان
عدس 1.5 فنجان
کشمش پیلویی 4 قاشق غذاخوری
پیاز 2 عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه کافی
روغن کافی
پودر دارچین نصف قاشق چای خوری
زعفران دم کرده کافی

طرز تهیه عدس برنج مرغ

دستور پخت:

  1. ابتدا مرغ را با پیاز خرد شده، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آب کافی در قابلمه بریزید و روی آتش بگذارید تا مرغ کاملا بپزد. پس از پخت، مرغ را از قابلمه خارج کرده و به صورت مکعبی یا ریز خرد کنید.
  2. عدس ها را به مدت 2 ساعت در آب خیس کنید. سپس در قابلمه دیگری با آب بپزید تا نرم شود.
  3. برنج را در حالت آبکش بپزید.
  4. داخل قابلمه مقداری روغن بریزید و نان یا سیب زمینی را کف قابلمه قرار دهید. مقداری برنج در قابلمه بریزید و دارچین را روی آن بپاشید. سپس عدس پخته شده را روی برنج بریزید و ادامه دهید تا برنج و عدس تمام شود.
  5. در آخر مقداری روغن داغ روی برنج بریزید و در قابلمه را ببندید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا برنج بپزد.
  6. در تابه ای جداگانه مقداری روغن داغ کنید و مرغ را با زعفران و نمک و فلفل سیاه تفت دهید. کشمش برنج را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا کمی نرم شود.
  7. پس از دم کشیدن برنج، آن را در ظرف مورد نظر خود بریزید و مخلوط مرغ و کشمش را روی آن بریزید.
زعفران مصطفوی درجه یک - 4.608 گرم

جامع

عدس پلو با گوشت چرخ کرده، مرغ یا حتی بدون گوشت یکی از غذاهایی است که همیشه می تواند شما را راضی کند. در این مطلب سعی کردیم طرز تهیه عدس پلو مجلسی را به سه روش به شما آموزش دهیم، امیدواریم با تهیه این غذا لحظات خوشی را در کنار خانواده و دوستان خود داشته باشید.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا