راز پیرترین فرد جهان که در 117 سالگی درگذشت

راز پیرترین فرد جهان که در 117 سالگی درگذشت

بعدی- ماریا برانیاس موررا اسپانیایی-آمریکایی که به عنوان مسن ترین فرد جهان شناخته می شد در خواب درگذشت.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، ماریا برانیاس موررا به عنوان مسن ترین فرد جهان شناخته می شد. این هنرمند که اوایل امسال تولد 117 سالگی خود را با یک کیک کوچک جشن گرفت، یکی از دلایل عمر طولانی خود را دوری از افراد منفی نگر عنوان کرد. ماریا برانیاس موررا این هفته در خواب درگذشت. خانواده او در بیانیه ای در شبکه های اجتماعی اعلام کردند که اوبا 117 سال و 168 روز سن دارد و او را هشتمین فرد مسن تاریخ می کند. علت مرگ او علنی نشد. به گفته گینس او ​​به جز مشکلات شنوایی و حرکتی هیچ بیماری دیگری نداشت. مرگ او همچنین توسط گروه تحقیقاتی پیری، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در ایالات متحده که به تحقیق و ردیابی افراد صد ساله می پردازد، تأیید شد.

خانواده برانیاس می گویند که او در روزهای اخیر در مورد احساس نزدیکی به مرگ صحبت کرده و فعالیت های روزانه مانند نوشیدن قهوه، خوردن ماست و دیدن حیوان خانگی خود را از دست داده است. به گفته خانواده برانیاس، او قبل از مرگ گفت: “من فقط خاطراتم را می بینم و دیگر در این بدن نیستم. نمی دانم چه زمانی اما به زودی این سفر طولانی به پایان می رسد.” مرگ مرا خسته و فرسوده خواهد یافت. بیرون از زندگی، اما من آن را با لبخند، با احساس آزادی خواهم دید و می خواهم از آن استقبال کنم.”

به گفته گینس، برانیاس طول عمر خود را به شانس و ژنتیک خوب نسبت داد. او همچنین نظم، آرامش، ارتباط خوب با خانواده و دوستان، گذراندن وقت در طبیعت، ثبات عاطفی، دوری از نگرانی و پشیمانی، مثبت اندیشی و دوری از افراد منفی را از عواملی بود که در پیری و سلامتی خود نقش داشت.

برانیاس در 4 مارس 1907 در سانفرانسیسکو به دنیا آمد و در سن 7 سالگی به اسپانیا مهاجرت کرد. او در طول زندگی خود دو جنگ جهانی، جنگ داخلی اسپانیا و دو بیماری همه گیر، آنفولانزای 1918 و ویروس کرونا را تجربه کرد. به گفته گینس، او در سال 2020 زمانی که 113 سال داشت به کووید-19 مبتلا شد، اما پس از تجربه علائم خفیف به سرعت بهبود یافت. برانیاس در طول جنگ داخلی اسپانیا با همسرش برای درمان سربازان مجروح کار می کرد و چند سال بعد به عنوان دستیار شوهرش مشغول به کار شد. این زوج سه فرزند، 11 نوه و دستاوردهای بسیاری داشتند. برانیاس در طول زندگی خود به مصر، ایتالیا، هلند و بریتانیا سفر کرد و از خیاطی، آواز و موسیقی لذت برد. با وجود اینکه 110 سال سن دارد، همچنان هر روز روزنامه می خواند.

به گزارش گینس، پس از مرگ راهبه فرانسوی لوسیل راندون، معروف به خواهر آندره در سن 118 سالگی، برانیاس در ژانویه 2023 مسن ترین فرد جهان شد. مسن ترین فرد زنده جهان در حال حاضر 116 سال سن دارد. این شخص به نام تومیکو ایتوکای اصالتا ژاپنی است و در سال 1908 به دنیا آمد. در ایالات متحده، الیزابت فرانسیس 115 ساله مسن ترین آمریکایی زنده جهان است.

برانیاس در اوایل سال جاری در مصاحبه ای با یک روزنامه اسپانیایی گفت: “من برای رسیدن به این سن کار خاصی انجام ندادم.” رئیس بخش تحقیقات رشته پیری، برانیاس را فردی با طول عمر فوق العاده معرفی کرد. این محقق در تماس تلفنی با واشنگتن پست گفت: “او نه تنها در دوران پیری حواس خود را حفظ کرد، بلکه توانایی های جسمانی بالایی نیز داشت. او حتی پس از 110 سالگی می توانست راه برود و حتی از همه گیری کووید جان سالم به در برد.”

Vaclav Jan Kruczek، رئیس تحقیقات دپارتمان پیری شناسی، خاطرنشان کرد که علاوه بر داشتن ژن های خوب و سبک زندگی و رژیم غذایی سالم، اکثر افراد صد ساله دیدگاه بسیار مثبتی به زندگی دارند. کروچک افزود: «استرس قاتل شماست، پیری را تسریع می کند و باعث مرگ زودرس می شود. روزنامه پست با 14 نفر بالای 100 سال در مورد آنچه برای داشتن یک زندگی سالم و شاد لازم است مصاحبه کرد. بسیاری از این افراد عمر طولانی خود را مدیون ارزش گذاری مثبت اندیشی، دوستی ها و مهربانی هستند.

دیوید جیمز، استاد بیوجرونتولوژی در دانشگاه کالج لندن می گوید: «جنسیت یک فرد نیز عامل مهمی در طول عمر است. زنان بیشتر از مردان عمر می کنند و دیرتر پیر می شوند. از نظر ژنتیکی، تفاوت‌های جنسیتی که بگذریم، مطمئناً طول عمر در خانواده جریان دارد، اما در اصل، طول عمر هر فرد یک موضوع شانس است!»

بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد، تا سال 2022، 593000 صد ساله در سراسر جهان وجود خواهد داشت. این گروه سنی به سرعت در حال رشد است. مطالعات سازمان ملل تخمین می زند که تعداد صد ساله ها تا سال 2050 به 3.7 میلیون نفر برسد.