خواص آب کرفس و طرز تهیه آن

خواص آب کرفس و طرز تهیه آن

کرفس یکی از مفیدترین سبزیجات است که هزاران خاصیت دارد و بیشتر برای کاهش وزن استفاده می شود. این گیاه بیشتر در زمستان و اوایل بهار می روید.

به گزارش دیجی صنعت، کرفس به صورت خام و پخته مصرف می شود و در انواع غذاها یا سالادها استفاده می شود. البته آب کرفس نیز خواص بی شماری دارد. این نوشیدنی شفابخش سبز بهترین گزینه برای شروع یک روز فوق العاده است. درست است که این نوشیدنی بیشتر برای اهداف کاهش وزن شناخته شده است، اما خواص غیر قابل انکاری دیگری نیز دارد. در این مقاله با فواید و مضرات کرفس آشنا می شویم و سپس طرز تهیه آب کرفس را به شما آموزش می دهیم.

ارزش غذایی آب کرفس

آب کرفس به دلیل ارزش غذایی بالا در بین نوشیدنی ها بسیار محبوب است. این نوشیدنی از موادی مانند پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، مس، منیزیم، آهن، روی، سدیم، فسفر و کلسیم تشکیل شده است و هر 100 گرم آب کرفس معادل 16 گرم انرژی است. حاوی انواع ویتامین های خانواده B و سایر ویتامین ها مانند C، E، K، A، D است.

این نوشیدنی به سلامت پوست و مو کمک می کند و به کاهش وزن و پیشگیری از سرطان کمک می کند. این نوشیدنی از سرطان سینه، روده بزرگ و سرطان خون پیشگیری می کند. اسیدهای فنولیک موجود در آب کرفس گسترش تومورهای سرطانی را در بدن محدود می کند.

مصرف آب کرفس باعث افزایش اتوفاژی می شود، فرآیندی که طی آن سلول های سرطان زا غیر موثر از بین می روند. آب کرفس کم کالری است و نوشیدن آن باعث کاهش اشتها می شود، بنابراین به افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند، توصیه می شود برای کاهش اشتها روزانه یک لیوان آب کرفس بنوشند.

ترکیبات موجود در کرفس با کاهش کلسترول و تری گلیسیرید از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند. به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در کرفس، سطح قند خون را کاهش می دهد و به کنترل دیابت کمک می کند.

آب کرفس یک مرطوب کننده قوی است که به کلاژن سازی کمک می کند و با وجود ویتامین های ذکر شده در بالا، پوست را شاداب نگه می دارد. برای مبتلایان به بی خوابی بهتر است این نوشیدنی را در رژیم غذایی خود بگنجانند زیرا منیزیم و کلسیم موجود در کرفس آرامش بخش است و به بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

بهترین نوشیدنی بعد از آب هویج برای بهبود بینایی قطعا آب کرفس است. زیرا ویتامین A موجود در کرفس سلامت چشم را بهبود می بخشد. این نوشیدنی علاوه بر خواص دیگری که دارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش درد مفاصل می شود که در پیشگیری از آلزایمر مفید است. این نوشیدنی گزینه مناسبی برای کسانی است که جراحی زیبایی بینی انجام داده اند. به دلیل خواص ضد التهابی که دارد می تواند تورم و التهاب را پس از جراحی کاهش دهد.

نکته: بهترین زمان مصرف آب کرفس صبح ها با معده خالی است، به خصوص برای کسانی که برای کاهش وزن آن را می نوشند.

عوارض و موارد منع مصرف آب کرفس

این نوشیدنی علاوه بر فواید فراوان، مضراتی نیز دارد. زیاده روی در مصرف این نوشیدنی می تواند عوارضی ایجاد کند و البته مصرف کرفس در برخی موارد توصیه نمی شود.

مواردی مانند:

– افراد مبتلا به صرع باید از این نوشیدنی دوری کنند.

– مصرف آن برای زنان باردار توصیه نمی شود زیرا برای جنین مضر است.

– اگر از اسهال رنج می برید نباید این نوشیدنی را مصرف کنید زیرا اسهال را تشدید می کند.

– به طور قطع برای افراد مبتلا به فشار خون پایین توصیه نمی شود.

– مصرف زیاد کرفس به دلیل وجود فیبر، آب بدن را کاهش می دهد.

تهیه آب کرفس

کرفس طبیعتی گرم دارد و به بدن گرما و رطوبت می دهد، بنابراین برای افراد سرد مزاج مناسب است. آب کرفس برای سرکه مفید است، بنابراین افراد با مزاج گرم و خشک باید کرفس را با سرکه در حد اعتدال مصرف کنند تا دچار مشکلاتی مانند نفخ نشوند.

طرز تهیه آب کرفس

برای تهیه این نوشیدنی به کرفس تازه نیاز است و برای بهبود طعم نوشیدنی می توان از سیب و لیمو استفاده کرد. برای تهیه آن می توانید از آبمیوه گیری یا مخلوط کن استفاده کنید. بعد از شستن، سر و انتهای کرفس را جدا کرده، همراه با میوه های دیگر در آب میوه گیری بریزید و آب آن را بگیرید.

می توانید از مخلوط کن یا غذاساز نیز استفاده کنید. میوه ها و کرفس ها را پس از خردکردن در مخلوط کن بریزید و پس از پوره شدن کامل، با آبکش دستی آب کرفس را از تفاله جدا کنید. نوشیدنی شما آماده است.

آب کرفس را می توان با بسیاری از میوه ها مانند سیب، هویج، آناناس، لیمو، پرتقال و خیار ترکیب کرد. این نیز باعث می شود طعم آن بهتر شود. آب کرفس را می توان به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کرد اما بهتر است بلافاصله پس از خشک شدن مصرف شود تا خاصیت آن از بین نرود.

یکی از محبوب ترین این ترکیب ها، ترکیب کرفس و هویج است. آب کرفس و هویج دارای خواص بسیاری مانند کمک به رشد کودکان، رفع مشکلات گوارشی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش سنگ کلیه و مثانه، درمان روماتیسم، درمان آرتروز، کنترل فشار خون و تقویت قوای جنسی در مردان است.

راه حل

خوردن و آشامیدن غذاهای مضر باعث کاهش کیفیت زندگی ما می شود و منجر به پیری زودرس یا بیماری های مختلف می شود. نوشیدن آب کرفس می تواند از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کند و اگر این نوشیدنی را در برنامه غذایی خود بگنجانید، در آینده متوجه تغییرات زیادی در بدن و کیفیت زندگی خود خواهید شد، بنابراین نمی خواهید این نوشیدنی را از زندگی خود حذف کنید.

نوشیدن آب کرفس به بدن کمک می کند همیشه هیدراته بماند. بسیاری از افراد عادت به نوشیدن آب کافی در طول روز ندارند و این امر می تواند باعث بروز مشکلات زیادی مانند سرگیجه، سبکی سر، خستگی، خشکی دهان و غیره شود. نکته مهم این است که این گیاه ارزان و همیشه در دسترس است، بنابراین هر زمان که بخواهید می توانید آن را داشته باشید. آرزو می کنیم این نوشیدنی که خواص زیادی دارد را در برنامه غذایی خود قرار دهید و منتظر معجزات آن باشید.