طرز پخت نان آب انگور

طرز پخت نان آب انگور

طرز پخت نان آب انگور

نان شیر یکی از خوشمزه ترین انواع نان است که می توان آن را در وعده صبحانه، شام و میان وعده میل کرد.

به گزارش سرویس مجله خانواده، نان میوه ای یکی از خوشمزه ترین انواع نان است که می توان آن را با شیره انگور، شیره خرما یا آب میوه پخت. این نان مقوی گزینه مناسبی برای صبحانه و شام و یا میان وعده ای برای مدرسه و سرگرمی کودکان است. اگر می خواهید طرز پخت انواع نان با طعم های مختلف را یاد بگیرید، در این مقاله با ما همراه باشید که طرز تهیه نان با آب میوه را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای تهیه نان کشمشی

– شیر (گرم): 2 لیوان فرانسوی دسته دار

– آب انگور: 3 قاشق غذاخوری

– آرد: حدود 6 لیوان دسته دار فرانسوی

– شکر: 3 قاشق غذاخوری

– تخم مرغ: 1 عدد

– پودر کاکائو: 1 قاشق غذاخوری

– روغن: 1 لیوان فرانسوی دسته دار

– خمیر مایه فوری: 1 قاشق غذاخوری

– نمک: 1 قاشق چایخوری

– زمان مورد نیاز برای تهیه مواد اولیه نان: 2 ساعت

– زمان لازم برای تهیه نان شیره انگور: 30 دقیقه

مرحله 1: مخمر را آماده کنید

در مرحله اول تهیه نان کشمشی، شیر را داخل شیر در حال جوش ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود. سپس یک لیوان شیر گرم را در ظرف مناسبی بریزید و مایه خمیر و شکر را اضافه کنید. به یاد داشته باشید که شیر نباید خیلی گرم یا خیلی داغ باشد. در غیر این صورت مخمر شما کار نمی کند و خراب می شود. این مخلوط را کاملا مخلوط کنید و حدود 10 دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه فعال شده و کاملا کف کند.

مرحله دوم: باقی مانده شیر و روغن را اضافه کنید

پس از سپری شدن این زمان و تشکیل مایه، شیر و روغن باقیمانده را داخل کاسه بریزید و مواد را خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند.

مرحله 3: سفیده تخم مرغ را اضافه کنید

طرز تهیه نان با شیره انگور: در این مرحله باید زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید. زرده را برای نان رول نگه دارید و سفیده را با همزن برقی بزنید تا کاملا پف کند. حالا سفیده ها را با شیر و شکر و مایه و روغن داخل کاسه بریزید و با لیسک مخلوط کنید.

مرحله 4: خمیر نان را آماده کنید

حالا نمک و آرد را با هم مخلوط کرده و کاملا مخلوط کنید. این مخلوط را به صورت کنترل شده و تدریجی به مواد داخل کاسه اضافه کنید. در حین انجام این کار، مواد را به آرامی داخل کاسه بریزید تا خمیر نان کم کم به هم برسند.

مرحله پنجم: اجازه دهید خمیر نان استراحت کند

در این مرحله از طرز تهیه نان شیره انگور، خمیر را جمع کنید تا به شکل گلوله درآید. سپس روی خمیر جمع آوری شده را با یک پارچه نخی تمیز و مرطوب بپوشانید و حدود یک ساعت و نیم در آشپزخانه استراحت دهید و حجم آن را دو برابر کنید.

مرحله 6: روی خمیر مذاکره کنید

در پایان این مدت خمیر نان کاملاً ور آمده و حجم آن دو برابر شده است. حالا وقت آن است که خمیر را هوا دهید و سپس آن را به 8 تا 10 نان به اندازه یکسان تقسیم کنید. روی خمیر را با یک پارچه نخی تمیز و مرطوب بپوشانید و بگذارید حدود یک ساعت بماند.

مرحله هفتم: فک های خمیر را باز کنید

در این مرحله از طرز تهیه نان شیره، ابتدا فر را روشن کرده و روی 180 درجه سانتیگراد قرار دهید تا کاملا گرم شود. سپس هر تکه از خمیر را با وردنه پهن کنید و مقداری آب انگور (روش تهیه آب انگور) و پودر کاکائو روی آن بریزید.

سپس خمیر رول شده را به دلخواه رول کرده یا دوباره رول کنید. سینی فر را با کاغذ مومی بپوشانید و خمیر پر از پودر کاکائو و آب انگور را روی سینی قرار دهید و با برس زرده تخم مرغی که قبلا رزرو کرده بودید بمالید.

مرحله هشتم: نان را در فر بپزید

در همین حین فر کاملاً گرم شده و آماده پخت نان است. بنابراین سینی را با خمیر نان در طبقه وسط فر قرار دهید. حدود 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا نان آب میوه شما کاملا پخته شود. در دقایق پایانی پخت توصیه می کنیم فر را روی حالت گریل قرار دهید تا سطح نان کاملا طلایی شود.

مرحله آخر: نان را سرو کنید

بعد از این مدت نان تازه و خوشمزه را از فر خارج کرده و در پارچه نخی بپیچید تا گرم بماند. این نان مقوی را می توانید به عنوان میان وعده مدرسه و میان وعده های مفرح در کیف فرزندان خود قرار دهید و یا در وعده صبحانه و شام آن را با پنیر، کره، خامه ترش یا خامه ترش میل کنید.

نکات مهم در طرز تهیه نان شیری

– در روش تهیه نان با شیره انگور می توانید در صورت تمایل شیره خرما یا آب میوه را جایگزین شیره انگور کنید.

– می توانید به سلیقه خود پودر کاکائو را از دستور نان حذف کنید.

-در صورت تمایل می توانید پودر کاکائو و ملاس را به خمیر نان ملاس اضافه کنید و با مواد دیگر مخلوط کنید.

-در صورت تمایل می توانید نان آب میوه فندقی را با قرار دادن گردو و کشمش و همچنین آب میوه و پودر کاکائو در وسط خمیر پهن شده تهیه کنید.

ارزش غذایی نان شیره انگور

همانطور که از نام آن پیداست، نان آب انگور با استفاده از آب انگور و پودر کاکائو پخته می شود. این تونیک ها حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات موثری هستند که به تامین انرژی و سلامت بدن کمک می کنند.

به عنوان مثال، آب انگور حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، قند، آهن، سدیم، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و ویتامین های A، B و C است. ترکیب این ترکیبات نه تنها انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند، بلکه با تنش عصبی مبارزه کرده و سیستم ایمنی را تقویت می کند. همچنین مصرف مداوم آب انگور می تواند در بهبود روند رشد کودکان و درمان کم خونی موثر باشد.

پودر کاکائو همچنین حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که مهمترین آنها ویتامین های K، E و A و همچنین فولات، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر، روی، مس، منگنز، سلنیوم، فیبر، پروتئین است. و ریبوفلاوین اشاره کرد. این ترکیبات با هم به بهبود عملکرد مغز و حافظه، کاهش خطر ابتلا به دیابت، افزایش کارایی فیزیکی بدن، ایجاد احساس شادی، تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده کمک می کنند.

بنابراین نان کشمشی می تواند یک میان وعده سالم برای تنقلات مدرسه و سرگرمی کودکان باشد.

اگر خمیر نان سفت شد چه باید کرد؟

اگر خمیر شما خیلی سفت است باید مقداری شیر یا آب گرم اضافه کنید و آن را ورز دهید تا مایعات اضافه شده کاملا جذب خمیر شود.

اگر خمیر نان شل شد چه باید کرد؟

اگر خمیر نان شل شد، فقط مقدار کمی آرد اضافه کنید و ورز دهید. خمیر باید آنقدر سفت باشد که به دست نچسبد.

چرا نان آب میوه بالا نمی آید؟

مهم ترین دلایلی که باعث بالا نیامدن نان می شود عبارتند از:

– استفاده از خمیر مایه بی کیفیت.

– استفاده از مایعات سرد یا گرم.

خمیر را در محیط سرد استراحت می دهیم.

– استفاده بیش از حد از آرد، نمک یا شکر.

– زمان استراحت خمیر ناکافی است.

– استفاده از آرد بی کیفیت.

– نپوشاندن سطح خمیر در هنگام استراحت.

– ورز ندادن خمیر به اندازه کافی.

دمای شیر یا آب چقدر باید باشد تا مخمر عمل کند؟

دمای شیر یا آبی که برای تهیه خمیر استفاده می شود باید بین 35 تا 40 درجه سانتی گراد باشد. در غیر این صورت مخمر شما کار نمی کند و نان شما بالا نمی آید.