خواص جوز هندی چیست؟

bato-adv

جوز هندی یک ادویه محبوب است که از دانه های درخت جوز هندی (Myristica fragrans) یک درخت همیشه سبز گرمسیری بومی اندونزی به دست می آید. جوز هندی هم به عنوان غلات کامل و هم به عنوان ادویه آسیاب شده فروخته می شود. جوز هندی طعمی گرم و کمی آجیلی دارد و در دسرها، مخلوط ادویه ها و همچنین نوشیدنی هایی مانند چای ماسالا استفاده می شود.

جوز هندی بیشتر به خاطر مزه اش مصرف می شود تا فواید سلامتی اش، اما جوز هندی دارای ترکیبات شگفت آور قدرتمندی است که ممکن است به پیشگیری از بیماری ها و بهبود سلامت کلی کمک کند.

1. حاوی آنتی اکسیدان های قوی است

اگرچه جوز هندی کوچک است، اما دانه هایی که جوز هندی از آن به دست می آید سرشار از ترکیبات گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. اینها مولکولهایی هستند که دارای یک الکترون جفت نشده هستند و آنها را ناپایدار و واکنش پذیر می کند.

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که سطح رادیکال های آزاد بدن بیش از حد بالا می رود. این بیماری با شروع و پیشرفت بسیاری از بیماری های مزمن مانند برخی سرطان ها، بیماری های قلبی و عصبی همراه است. آنتی اکسیدان ها با خنثی کردن رادیکال های آزاد و کنترل سطح رادیکال های آزاد از آسیب سلولی جلوگیری می کنند.

جوز هندی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان از جمله رنگدانه های گیاهی مانند سیانیدین ها، اسانس هایی مانند فنیل پروپانوئیدها و ترپن ها و ترکیبات فنلی شامل پروتوکاتچوئیک، فرولیک و اسیدهای کافئیک است.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که مصرف عصاره نارگیل از آسیب سلولی در موش های تحت درمان با ایزوپروترنول، دارویی که باعث استرس اکسیداتیو شدید می شود، جلوگیری کرد. موش هایی که عصاره جوز هندی دریافت نکردند در نتیجه درمان آسیب بافتی و مرگ سلولی قابل توجهی را تجربه کردند. در مقابل، این اثرات در موش های دریافت کننده عصاره جوز هندی مشاهده نشد.

مطالعات لوله آزمایش همچنین نشان داده اند که عصاره نارگیل دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی در برابر رادیکال های آزاد است.

2. خاصیت ضد التهابی دارد

التهاب مزمن با بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، دیابت و آرتریت مرتبط است. جوز هندی سرشار از ترکیبات ضد التهابی به نام مونوترپن ها از جمله سابینن، ترپینول و پینن است. این ترکیبات ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند و ممکن است برای افراد مبتلا به شرایط التهابی مفید باشد.

علاوه بر این، طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها مانند سیانیدین ها و ترکیبات فنلی موجود در این ادویه دارای خواص ضد التهابی قوی هستند. در یک مطالعه، یک محلول التهابی به موش ها تزریق شد و سپس به برخی از آنها روغن نارگیل داده شد. موش های مصرف کننده روغن کاهش قابل توجهی در التهاب، درد التهابی و تورم مفاصل نشان دادند.

گمان می رود جوز هندی با مهار آنزیم هایی که التهاب را تحریک می کنند، التهاب را کاهش می دهد. با این حال، مطالعات بیشتری در مورد اثرات ضد التهابی آن در انسان مورد نیاز است.

3. می تواند میل جنسی را افزایش دهد

برخی از مطالعات حیوانی نشان داده اند که جوز هندی ممکن است میل جنسی و عملکرد جنسی را افزایش دهد. در یک مطالعه، موش های نر دریافت کننده دوزهای بالای عصاره نارگیل (500 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) نسبت به گروه کنترل افزایش قابل توجهی در فعالیت جنسی و زمان عملکرد جنسی داشتند. در مطالعه مشابه دیگری، دادن همان دوز بالای عصاره نارگیل به موش‌های نر نشان داد که به طور قابل توجهی فعالیت جنسی آنها را در مقایسه با گروه کنترل افزایش می‌دهد.

محققان هنوز مطمئن نیستند که جوز هندی چگونه میل جنسی را افزایش می دهد. برخی معتقدند که این اثرات به دلیل محتوای بالای ترکیبات گیاهی قدرتمند و همچنین توانایی آن در تحریک سیستم عصبی است. در طب سنتی، مانند طب یونانی که در جنوب آسیا استفاده می شود، جوز هندی برای درمان اختلالات جنسی استفاده می شود.

4. خاصیت ضد باکتریایی دارد

ثابت شده است که جوز هندی دارای اثرات ضد باکتریایی در برابر انواع بالقوه مضر باکتری است. باکتری هایی مانند استرپتوکوک موتانس که می توانند باعث ایجاد حفره و بیماری لثه شوند.

یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که عصاره جوز هندی دارای اثرات ضد باکتریایی قوی علیه این باکتری ها و سایر باکتری ها از جمله Porphyromonas gingiva است. این باکتری ها باعث ایجاد حفره و التهاب لثه می شوند. همچنین مشخص شده است که جوز هندی می تواند از رشد انواع مضر باکتری ها جلوگیری کند. coli که باعث بیماری جدی و حتی مرگ در افرادی مانند O 157 می شود.

در حالی که جوز هندی به وضوح دارای خواص ضد باکتریایی است، مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است تا ثابت شود که جوز هندی می تواند عفونت های باکتریایی را درمان کند یا از مشکلات سلامت دهان و دندان در انسان جلوگیری کند.

اگرچه تحقیقات محدود است، اما مطالعات نشان داده اند که جوز هندی ممکن است اثرات زیر را داشته باشد:

5. ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد

مطالعات حیوانی نشان داده است که دوزهای بالای مکمل های نارگیل باعث کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند کلسترول بالا و تری گلیسیرید بالا می شود، اما هیچ تحقیقی در مورد انسان انجام نشده است.

6. می تواند خلق و خو را بهبود بخشد

مطالعات جوندگان نشان داده است که عصاره نارگیل اثرات ضد افسردگی قابل توجهی در موش و موش دارد. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا عصاره جوز هندی همان اثر را در انسان دارد یا خیر، مورد نیاز است.

7. ممکن است به بهبود کنترل قند خون کمک کند

مطالعه ای روی موش ها نشان داد که درمان با دوزهای بالای عصاره نارگیل به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح قند خون و افزایش عملکرد پانکراس می شود. با این حال، این اثرات سلامتی تنها بر روی حیوانات با استفاده از دوزهای بالای عصاره نارگیل آزمایش شده است. برای تعیین اینکه آیا مکمل های نارگیل با دوز بالا برای انسان بی خطر و موثر هستند، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

8. همه کاره و خوشمزه

این ادویه محبوب در آشپزخانه کاربردهای متنوعی دارد. می توانید آن را به تنهایی یا با سایر ادویه ها مانند هل، دارچین و میخک استفاده کنید. طعم گرم و شیرینی دارد، بنابراین اغلب به دسرهایی مانند پای، کیک، کلوچه، نان، سالاد میوه و پودینگ اضافه می شود. همچنین در غذاهای شور و گوشتی مانند گوشت بره استفاده می شود.

جوز هندی را می توان روی سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین، کدو سبز و کدو حلوایی بپاشید تا طعم جالبی داشته باشد.
همچنین می توانید آن را به نوشیدنی های گرم یا سرد مانند آب سیب، شکلات داغ، چای ماسالا، لاته زردچوبه و اسموتی ها اضافه کنید.
اگر می خواهید از نارگیل کامل استفاده کنید، آن را با رنده ریز رنده کنید. همچنین نارگیل تازه رنده شده را روی میوه تازه، بلغور جو دوسر یا ماست امتحان کنید.

اقدامات

مصرف مقادیر کم جوز هندی بعید است مضر باشد، اما مصرف مقادیر زیاد آن ممکن است عوارض جانبی منفی داشته باشد.

جوز هندی حاوی ترکیبات میریستسین و سافرول است. هنگامی که مقدار زیادی جوز هندی مصرف می کنید، ممکن است علائمی مانند توهم و از دست دادن هماهنگی عضلات را تجربه کنید. در واقع، بین سال های 2001 تا 2011، 32 مورد مسمومیت با جوز هندی تنها در ایلینوی گزارش شده است.

مسمومیت با جوز هندی می تواند علائم جدی مانند ضربان قلب سریع، حالت تهوع، بی نظمی، استفراغ و بی قراری ایجاد کند. اگر با داروهای دیگر ترکیب شود، حتی می تواند منجر به مرگ شود!

علاوه بر این، مطالعات روی موش ها نشان داده است که مصرف دوزهای بالای مکمل های نارگیل باعث آسیب طولانی مدت اندام می شود. اما مشخص نیست که آیا افراد همان اثرات را تجربه خواهند کرد یا خیر. توجه به این نکته ضروری است که اثرات سمی جوز هندی مربوط به مصرف مقادیر زیاد جوز هندی است، نه مقادیر کم آن که معمولا در آشپزخانه استفاده می شود.

برای جلوگیری از عوارض جانبی مضر از مصرف مقادیر زیاد نارگیل خودداری کنید.