دانه انگور و خواص شگفت انگیز آنها

دانه انگور و خواص شگفت انگیز آنها

دانه های انگور سرشار از مواد مغذی هستند که فواید بسیاری برای سلامتی دارند و می توانند به عنوان روغن هسته انگور یا عصاره هسته انگور مصرف شوند.

به گزارش صداوسیما، دانه های انگور دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند، این دانه های انگور حاوی ترکیبات الیگومری پروآنتوسیانیدین هستند که به عنوان آنتی اکسیدان های قوی شناخته می شوند. جدا از این، دانه های انگور حاوی مواد مغذی مانند ویتامین E، اسید لینولئیک و فلاونوئیدها نیز هستند. وجود تمام این مواد مغذی در دانه های انگور آن را به یک ماده بالقوه با برخی از بهترین فواید سلامتی تبدیل می کند.

دانه های انگور را می توان عمدتا به صورت روغن هسته انگور یا عصاره هسته انگور به دست آورد. این روغن که از هسته انگور به دست می آید، برای پخت و پز در دمای بالا بسیار مناسب است زیرا نقطه دود بالای آن 485 است. این نقطه دود بالای روغن هسته انگور آن را سالم می کند. روغن هسته انگور علاوه بر نقطه دود بالا، سالم است. سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 و چربی اشباع کمی است.

در مبارزه با بیماری های قلبی عالی عمل می کند.

استفاده از عصاره یا روغن هسته انگور

عصاره انگور که به عنوان یک اسید چرب امگا 6 باعث افزایش HDL یا کلسترول خوب در سرم خون می شود، فواید سلامتی و تندرستی مختلفی دارد و می توان آن را به طور منظم در دوزهای تجویز شده با مشورت پزشک مصرف کرد.

اعتقاد بر این است که مصرف روزانه 25 تا 125 میلی گرم عصاره انگور می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عالی عمل کند. مواردی وجود دارد که در آن باید به مصرف دانه انگور یا عصاره انگور فکر کنید که در قسمت های بعدی به این موارد می پردازیم.

توجه داشته باشید که اگرچه انگور یک سبزی سالم و بی خطر برای کودکان است، عصاره انگور برای کودکان توصیه نمی شود.
دانه انگور برای بهبود سلامت پوست بسیار مهم است. خواص آنتی اکسیدانی هسته انگور با بیماری های پوستی مختلف مبارزه می کند. آکنه ملتهب، چین و چروک های زودرس پوست، پسوریازیس و غیره. برای آن مفید است.

دانه های انگور در مبارزه با برخی سرطان ها مفید است

در مطالعه ای که روی حیوانات انجام شد، عصاره انگور بر میزان تومور، اندازه تومور، تعدد تومور و غیره تأثیر گذاشت. مشخص شده است که با کاهش فتوکارسینوژنز ناشی از UVB از سرطان زایی ناشی از UVB محافظت می کند و همچنین از انتقال سلول های ناشی از UVB به کارسینوم های بدخیم جلوگیری می کند.

مطالعه دیگری که روی موش ها انجام شد نشان داد که پروآنتوسیانیدین های هسته انگور با کاهش آپوپتوز، سرطان زایی ناشی از آسیت را کاهش می دهد.

دانه انگور حاوی فلاونوئیدهایی از جمله گالیک اسید، کاتچین، اپی کاتچین، گالاکاتچین، اپی کاتچین، اپی کاتچین 3 حالته و عمدتاً پروآنتوسیانیدین های الیگومری است. مطالعات نشان داده اند که خواص آنتی اکسیدانی پروآنتوسیانیدین ها 20 برابر بیشتر از ویتامین E و 50 برابر بیشتر از ویتامین C است.

این خاصیت آنتی اکسیدانی قوی هسته انگور باعث شده تا تولید کنندگان مکمل ها دانه انگور را به قرص و کپسول تبدیل کنند، اکنون این خاصیت آنتی اکسیدانی هسته انگور آن را به یک مکمل مفید برای سلامتی تبدیل می کند زیرا آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن شما کمک می کنند. به علائم پیری زودرس و مشکلات سلامت قلبی عروقی کمک می کند. بیماری ضعیف، بیماری های پوستی، آسم و غیره

خواص آنتی اکسیدانی هسته انگور

  • – دانه انگور در کاهش چربی موثر است و به کاهش وزن کمک می کند.
  • – می توان از آنها برای درمان یا کاهش جذب چربی رژیم غذایی و تجمع چربی بدن استفاده کرد.

در سال 2010، یک تیم بین المللی از دانشمندان چین و ایالات متحده اعلام کردند که پروآنتوسیانیدین موجود در دانه انگور به بهبود شرایط سلامت روان کمک می کند. مطالعات روی موش‌ها نشان داد که پروانتوکوسینیدین‌ها دارای اثرات ضد افسردگی در موش‌ها هستند، بنابراین می‌توان آنها را به عنوان یک مکمل سلامت مفید در درمان افسردگی مصرف کرد.

نتایج مطالعات انجام شده برای ارزیابی اثرات عصاره انگور بر سلامت قلب و عروق در حیوانات و انسان بسیار امیدوارکننده بوده است. نشان داده شده است که دانه انگور در کاهش حملات قلبی، کنترل تاکی کاردی و محافظت در برابر سمیت قلبی به دلیل داروی دوکسوروبیسین مفید است. دانه های انگور علاوه بر کاهش سطح کلسترول LDL اکسید شده، تخریب کننده های بیولوژیکی آترواسکلروز اولیه را نیز مورد بررسی قرار می دهند.

یک مطالعه نشان داد که عصاره هسته انگور می تواند ورم پا ناشی از نشستن طولانی مدت در زنان را کاهش دهد. جدا از تمام فواید ذکر شده در بالا، دانه انگور برای دیابت، درمان هموروئید، بهبود دید در شب، آسم و غیره مفید است. فواید دیگری نیز وجود دارد، مانند فواید یا عوارض جانبی خوردن هسته انگور.

عصاره هسته انگور با فشار دادن و خالص سازی دانه های انگور تازه تهیه می شود. عصاره هسته انگور، غنی از پرو آنتوسیانین (PCO)، یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که می تواند از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری کند، بافت های همبند را ترمیم و تقویت کند و به فعالیت آنزیم کمک کند.

عصاره هسته انگور نقش موثری در درمان سرطان روده بزرگ دارد. این اثر مثبت حتی در موارد تهاجمی بیماری مشاهده می شود. عصاره هسته انگور از رشد و بقای سلول های سرطانی در سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

به طور کلی، هسته انگور بی خطر است، اما عصاره انگور ممکن است باعث سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، سبکی سر، خارش و غیره شود. ممکن است برخی از عوارض جانبی مانند: گاهی برخی افراد کهیر، بثورات پوستی، تورم صورت، دهان، پاها یا بازوها و غیره را تجربه می کنند. واکنش های آلرژیک مانند ممکن است رخ دهد.

چه کسانی نباید هسته انگور مصرف کنند؟

داروهای رقیق کننده خون، مسکن ها، داروهای سرطان، داروهای بیماری قلبی و غیره. افرادی که از داروهای خاصی استفاده می کنند، از جمله باید قبل از مصرف دانه انگور با پزشک مشورت کنند، زیرا ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشند و خطراتی برای سلامتی داشته باشند.

قبل از مصرف دانه های انگور مراقب باشید.

قلب، رقیق کننده های خون، داروهای سرطان و غیره. اگر دارو مصرف می کنید سعی کنید از عصاره انگور استفاده نکنید زیرا می تواند خطرناک باشد.

قبل از مصرف عصاره هسته انگور با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

استفاده از دوز صحیح برای جلوگیری از عوارض جانبی یا خطرات سلامتی مهم است.

اگر به هر یک از مواد تشکیل دهنده هسته انگور حساسیت دارید از عصاره هسته انگور خودداری کنید.

اگر مشکلات گردش خون دارید و علائم شما با عصاره هسته انگور بدتر می شود، حتما فورا به پزشک مراجعه کنید.