دبیر جشنواره صبح باید فردی از ژانر سینما و بدون گرایش های سیاسی و مذهبی انتخاب شود.

دبیر جشنواره صبح باید فردی از ژانر سینما و بدون

1. چهل و سومین جشنواره فیلم فجر که از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری با بیانیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و حکم محمد خزاعی دبیر جشنواره راه اندازی شده بود تا امروز برگزار نشده است. با توجه به روند حوادث و تغییر دولت و در نتیجه تغییر رئیس سازمان سینمایی اجرا شد. انتخابی که می تواند پس از سال ها تجربه موفق مرحوم سیف الله بابا در سمت دبیری جشنواره را تکرار کند و در عین حال جایگاه اول سینمای کشور را حفظ کند. انتخاب مدیر و مدیریت جشنواره یکی از مهم ترین شرایط برگزاری صحیح جشنواره است که مدیران ارشد فرهنگی باید به آن توجه کنند. در حالی که در سال های گذشته گاهی انتخاب کارگردانی که از ابتدا مورد قبول جامعه سینمایی و رسانه ها نبود، تردیدها و واکنش های منفی بسیاری را به همراه داشت، اکنون رائد فریدزاده کارگردانی را از سینما انتخاب کرده و بی شک رکورددار است. رونق و شکوه دوباره جشنواره ممکن است از منظر سیاسی یا امنیتی خصوصی جذابیت های زیادی داشته باشد و بسیاری از مسائل در سطح عمومی مطرح شده است.
2. ساختار ثابت و دائمی برگزارکننده و دبیرخانه جشنواره که سال هاست تغییر چندانی نکرده و مدیران سابق سازمان سینمایی به هر دلیلی باید با آن همکاری کنند، نیازمند بازنگری کلی و بازنگری سازمانی است. حقیقت این است که اکثر مدیران مراکز جشنواره سالهاست که به صورت تکراری برای جشنواره آماده می شوند و جشنواره با همان چیدمان قدیمی و تکراری برگزار می شود. البته این تغییر به معنای انکار تجربیات گذشته نیست و همچنان می توان از تجربیات مدیران بسیار قدیمی به عنوان مشاور استفاده کرد.
3. یکی از اهداف برگزاری جشنواره فیلم فجر در گذشته ایجاد شور و نشاط در جامعه سینمایی و حتی عموم مردم با نمایش تعداد بیشماری از علاقه مندان به سینما با نمایش فیلم هایی بود که توجه مخاطبان را به خود جلب می کرد و همچنین آثار سینمایی اخیر. بارها چهل و سومین جشنواره با توجه به اینکه دوره ها پتانسیل جذب مخاطب را ندارند و اساسا اکثر آثار فاقد پتانسیل جذب مخاطب هستند، می توان با سیاست گذاری های مناسب نسبت به جشنواره قبلی ترسیم کرد تا از همان ابتدا این مشکل برطرف شود. حداقل عناصر جذب مخاطب دوره ها از نظر جذب مخاطب.
4. یکی از مضرات جشنواره در سال های اخیر شلوغی و حضور بیش از حد افرادی است که هیچ ارتباطی با سینمای رسانه ای ندارند در سالن های خصوصی سینمای جشنواره. – مهمانان حرفه ای و صرفاً مخاطب (و بعضاً بچه های خردسال همراه آنها) که به هر دلیلی موفق به دریافت کارت مهمان به سینمای رسانه می شوند، یکی از آسیب های ملموس و آشکار جشنواره است. چاره اندیشی برای این امر یکی از مهم ترین آسیب هاست. اولویت های اصلی
5. در 2 دوره قبل تلفیق جشنواره بین المللی و ملی می توانست نقطه قوت جشنواره باشد اما با وجود تلاش های صورت گرفته در نهایت به دلایل مختلف به کل جشنواره لطمه زد. معاونت بین الملل نتوانست آنطور که باید (نسبت به دوره های قبل) انتظارات را برآورده کند و شرایط کنونی به حدی رسیده بود که توجه رسانه ها به حداقل ممکن به این بخش مهم رسیده بود و معاونت بین الملل فجره فیلم به این مهم رسید. این وضعیت جشنواره باید متحول شود و تغییرات اساسی ایجاد کرده است.
6. تعیین دلایل انتخاب آثاری که حداقل استانداردهای یک اثر سینمایی را در جذب مخاطب دارند و سیاست های هیئت انتخاب را از نکات مهمی است که سیاست گذاران جشنواره باید به آن توجه کنند. انتخاب انبوه آثار دولتی و ارگانیک اگرچه تحت تاثیر شرایط اجتماعی قرار گرفت، اما تاثیر چندانی بر کیفیت جشنواره فیلم فجر نداشت و نیاز به حضور پررنگ بخش خصوصی بیش از پیش احساس می شد. کاهش تعداد آثار دولتی و ارگانیک نسبت به چند دوره اخیر نیز می تواند عاملی برای چهل و سوم شدن قدرت جشنواره باشد.
7. یکی دیگر از نکات مهم و موثر در روند برگزاری جشنواره، بحث اعضای هیئت داوران و انتخاب اعضای قابل قبول و واجد شرایط هیئت داوران است. در گذشته جشنواره شاهد اعطای جوایز متناوب بحث برانگیز و غیرحرفه ای بوده است. اعلام نتایج بر کیفیت جشنواره تأثیر منفی گذاشت زیرا تماشاگران سینما را متقاعد نکردند.
8. در خصوص بخش استانی، صرف نظر از بایدها و نبایدهای جشنواره، این بخش به دلایلی از جمله عدم نمایش فیلم می تواند به نقطه قوت جشنواره در جذب مخاطب و میزبانی از مردم در دوره های مختلف تبدیل شود. . چند فیلم اصیل و مخاطب پسند اکران فقط در تهران با تاخیر در اعلام لیست فیلم های اکران شده در استان ها، امکان تبلیغات و جذب بیننده به حداقل رسیده است.

۵۷۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین