در بخش تهدیدات گزارش آلودگی

در بخش تهدیدات گزارش آلودگی

انتخابتو، آلودگی هوا یکی از معضلات زندگی امروزی در سراسر جهان است و از هر نظر اثرات مخربی بر زندگی و سلامت مردم دارد و هیچکس را نمی توان از اثرات منفی این معضل در امان نگه داشت. فصل و روز و شب ندارد و به هر حال غول آلودگی بر سلامت مردم سایه افکنده است.

هوای آلوده شامل مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن های نسوخته، ذرات ریز معلق، برمید سرب و سایر ترکیبات سرب است. روح تأثیر دارد.

اثرات منفی آلودگی هوا بر بدن انسان شامل آسم، سرطان ریه، هیپرتروفی بطن، آلزایمر، پارکینسون و اختلالات روانی، رتینوپاتی، اوتیسم، رشد جنین و وزن کم هنگام تولد و همچنین تحریک پذیری، بی حوصلگی، افزایش عصبانیت، میل به ماندن است. سکوت، خواب آلودگی و بی حوصلگی، تشدید اختلالات وسواسی، گوشه گیری و عقب نشینی، بروز واکنش های هیجانی، افزایش خشونت و پرخاشگری از جمله اثرات این پدیده بر خلق و خوی افراد است.

در سال‌های اخیر شاهد افزایش آلودگی هوا در سراسر جهان بوده‌ایم و با توجه به افزایش غلظت آلاینده‌ها و مدت زمانی که افراد در معرض آنها قرار می‌گیرند، محققان در سال 1404 پیش‌بینی کردند که بسیاری از انواع سرطان از جمله چشم افزایش می‌یابد. سرطان. بدتر شدن علائم سرطان های سطحی و بیماری های چشمی در 160000 مورد گزارش شده است، افزایش بروز سکته مغزی، بیماری های قلبی، سرطان های دوران کودکی و ظهور و تشدید بیماری های مرتبط با ریه از جمله آسم و آلرژی.

خلق و خو با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا تغییر می کند

سامیه طاهری کارشناس روانشناسی وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا به تاثیرات آلودگی هوا بر روح و روان مردم اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا یکی از معضلات جهانی است که بسیاری از مردم به ویژه در کلان شهرها و شهرهای صنعتی با آن دست به گریبان هستند. آلودگی هوا جدا از تاثیرات فراوانی که بر بدن افراد می گذارد، می تواند بر روحیه، خلق و خوی افراد نیز تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات، بروز اضطراب یکی از پیامدهای منفی آلودگی هوا است، گفت: ذرات آلاینده می تواند تحمل افراد را کاهش داده و به طور کلی باعث شکل گیری یا تشدید اضطراب شود. کسالت افرادی که در معرض آلودگی هوای زیادی هستند تمایل دارند فعالیت ها را سریعتر انجام دهند، به خصوص فعالیت های روزانه.

این کارشناس روانشناسی گفت: آلودگی هوا احتمال عفونت است اوتیسم در حال افزایش است و به گفته محققان، کودکانی که در شهرها زندگی می کنند، 62 درصد بیشتر از سایر کودکان در معرض ابتلا به بیش فعالی هستند.

طاهری ادامه داد: به طور کلی تحریک پذیری، کسالت، افزایش عصبانیت، میل به سکوت، بی حالی و کسالتتشدید اختلالات وسواسی، گوشه گیری و گوشه گیری، بروز واکنش های هیجانی، افزایش خشونت و پرخاشگری از جمله عوارض مواجهه طولانی مدت با ذرات آلوده کننده هوا است.

ذرات آلودگی هوا عامل تشدید کننده اختلالات روانی است

وی با بیان اینکه افراد به دلیل وجود آلاینده ها میل به انجام برخی فعالیت ها را از دست می دهند و احساس بی حالی می کنند، بیان کرد: کاهش سطح اکسیژن به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند باعث احساس کسالت، ضعف و حتی افسردگی شود. مردم را بیاورد

این کارشناس روانشناسی افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده حس نشاط و انرژی درونی در افرادی که بیشتر در معرض آلودگی هوا هستند کاهش می یابد و بسیاری از افراد دچار درونگرایی و انزوا می شوند.

طاهری با بیان اینکه یکی از موارد دیگری که پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا رخ می دهد تحریک پذیری است، افزود: هیپوکامپ مغز بر خلق و خو و حافظه افراد تاثیر دارد و در اثر التهاب ناشی از قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا ایجاد می شود. احتمال تحریک بیش از حد مغز و علائم افسردگی افزایش می یابد.

با توجه به اینکه بسیاری از اختلالات روانی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا تشدید می شوند، به عنوان مثال در حضور و تشدید آلودگی هوا شاهد افزایش تعداد افرادی خواهیم بود که درگیر اختلالات خود تشخیصی می شوند. این گروه بیماران علائم بیماری های جسمی را به خوبی تقلید و اعمال می کنند و آلودگی هوا را فرصت مناسبی برای آشکار شدن علائم جسمی بیماری هایی می دانند که در نتیجه این شرایط ایجاد می شود.

در بخش تهدیدات گزارش آلودگی

سیستم تنفسی، سیستم اصلی متاثر از آلودگی هوا

سارا محمدی، متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اثرات آلودگی هوا بر سلامت جسمانی افراد، اظهار کرد: می توان باور داشت که کل سیستم بدن به ویژه دستگاه تنفسی، قلبی عروقی و عصبی در اثر قرار گرفتن در معرض مواد سمی آسیب می بیند. هوا، از جمله سیستم تنفسی، اصلی ترین سیستمی است که بیشتر در معرض پیامدهای ذرات آلوده کننده است.

وی با بیان اینکه میزان آسیب به سلامت جسمی افراد در اثر آلودگی هوا به زمان استنشاق و غلظت ذرات آلاینده بستگی دارد، گفت: سن، جنسیت، بیماری های زمینه ای و تغذیه افراد از جمله این عوامل است. بر سلامتی تأثیر می گذارد سلامت جسمانی افراد نقش مهمی در آلودگی هوا دارد.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند آسم، آلرژی، نارسایی قلبی، دیابت و فشار خون بیشتر در معرض تهدیدات این بیماری ها خواهند بود، گفت: تغذیه برای همه اعضای بدن می تواند کاهش دهد. یا برخی از این آسیب ها را به حداقل برساند.

محمدی با بیان اینکه این معضل جهانی سلامت همه افراد را تهدید می کند و از این رو همه مردم باید به رژیم غذایی خود توجه کنند، ادامه داد: دستگاه تنفسی انسان بیش از همه دستگاه های دیگر بدن در معرض آلودگی هوا قرار دارد. در طول روزهای ابتلا، محصولات لبنی مانند شیر یا ماست می توانند منجر به تولید اکسیژن بیشتر در خون و سم زدایی بدن شوند.

چگونه پیامدهای آلودگی هوا را به حداقل برسانیم؟

وی با بیان اینکه مصرف لبنیات می تواند جذب عناصر سنگین در ذرات آلوده کننده هوا را نیز کاهش دهد، گفت: بی توجهی به نوشیدن آب می تواند باعث ماندگاری سموم در بدن شود. آب جذب اکسیژن را تسریع می کند و وظیفه سم زدایی بدن را بر عهده دارد و نوشیدن آب در روزهای کثیف نیز به دلیل نقش پاک کنندگی این مایع می تواند سلامت پوست و موی افراد را تضمین کند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: مصرف روغن های گیاهی، سبزیجات سبز، جگر، بادام و گردو و همچنین ویتامین E و D از جمله منابع ویتامین E به افرادی که در معرض آلودگی هوا هستند و عوارض آن را تجربه می کنند، توصیه می شود. ED شامل شیر، کره و تخم مرغ است.

محمدی افزود: نقش ویتامین C و A در محافظت از بدن در برابر آلودگی غیرقابل انکار است. هویج، کره و سیب زمینی بهترین منابع ویتامین A هستند. پرتقال، توت فرنگی و انبه منابع غنی ویتامین C هستند.

برای به حداقل رساندن عوارض و پیامدهای آلودگی هوا، علاوه بر تغذیه مردم، خواب کافی، استفاده از ماسک، پرهیز از سیگار و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و کاهش استرس روزانه از جمله مواردی بود که باید مورد توجه قرار گیرد. . برای رسیدن به

در بخش تهدیدات گزارش آلودگی

با توجه به این؛ پیامدهای آلودگی هوا که یک معضل جهانی است بسیار زیاد است و از هر 10 نفر در جهان 9 نفر هوای آلوده تنفس می کنند. سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 آلودگی هوا را به‌عنوان یک سرطان‌زای قطعی شناسایی کرد و مطالعات متعدد نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا حتی در غلظت‌های کمتر از مقادیر استاندارد و دستورالعمل‌ها می‌تواند اثرات حاد و مزمن ایجاد کند.

بر اساس آمارهای کنونی، سالانه حدود 7 میلیون مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا در جهان رخ می دهد که معادل 10 درصد از کل مرگ و میرها است. علاوه بر این، تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در ایران تقریباً 40000 نفر در سال برآورد شده است. این رقم معادل حدود 10 درصد از کل مرگ و میرهای سالانه در کشور است، بنابراین لازم است مردم تمام تمهیدات را برای کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته و اقدامات موثری برای به حداقل رساندن آسیب این پدیده جهانی انجام دهند.